3010
Sök

Motorbyte Galaxie Country -64

3 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
Vad är det som gäller när jag vill byta motor och låda,
från en rak 6:a och manuell låda till 400 Cleveland med FMX-låda ?
Att den ska regbesiktas vet jag, men vad kan Bilprovningen slå ner på vid regbesiktningen ?

612 Inlägg
10 maj 2011
I första hand låter det som risk för för hög effekt och vridmoment (men jag vet varken vad gamla eller nya motorn har, eller om det finns godkännande på någon viss effeekt/vrid i den bilmodellen).

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 maj 2011
Det finns ju motorer med betydligt fetare effekt från fabrik, det värsta som kan hända är väl att du får tar framvagns och bromsdelar från en -64 med 390/427. Jag vet tyvärr inte vad som skiljer på din bil.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
10 maj 2011
Caprice94 skrev:
Vad är det som gäller när jag vill byta motor och låda,
från en rak 6:a och manuell låda till 400 Cleveland med FMX-låda ?
Att den ska regbesiktas vet jag, men vad kan Bilprovningen slå ner på vid regbesiktningen ?

Jag personligen skulle bara åka in och se vad som händer. Det är inte speciellt ovanligt att dom inte ens tänker på att det sitter en V8 inunder luckan istället för en raksexa.
Ska du göra det rätt är det bara att kolla vad det är för spec. på "din bil" med V8 och följa upp med det som skiljer, vilket jag inte tror är speciellt mycket. Kan eventuellt sitta en klenare bakaxel på din men det kommer aldrig bilprovningen se men jag antar det sitter en 8´´ och den håller alla dagar för en V8´a. På Mustangerna med sexa sitter det 4-bultade hjul men på din Galaxie är det väl 5-bult va? Bromsarna är nog samma skräp oavsett motoralternativ dvs. trummor runt om. Rätt spännande.. finns ju bigblockbilar med en-krets bromsystem och trummbromsar roll

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

3 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
Tack för svaren !
Tror jag testar att bara åka in och göra en "vanlig" besiktning så får jag se vad som händer.

Sök