3740
Sök

Turbotimer + kylfläkt lite tips och hjälp...

243 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
#1
Hallå satt och funderade om ang. Turbotimer plus att få fläktarna att slå igång när timern börjar på att ticka neråt efter att man vridit av..
Har fipplat lite förut och försökt att kopplat lite fram och tillbaka och kopplat in timern på relät som sätter igång fläktarna. dock så drog fläktarna igång när timern/bilen la av och inte under tiden den räknade ner..
lite jobbigt.. Men nu fick jag en tanke att man ska försöka leta på i kretsen där de blir en 1:a från 0:a "till-från" när timer slås igång och koppla där ifrån till relät som sätter igång fläktarna.
Dock vet jag inte om de är i själva dosan där den visar väderna osv eller om de är är lilla fyrkantiga dosan som man kopplar in allt i man ska leta i?! :S
Elektronik är inte min starka sida fast jag har gått den utbildningen men men tongue.

Någon som har något annat tips eller sätt man kan koppla in fläktarna till timern i?
Har en V40 T4 btw och givetvis ska fläktarna funka som vanligt ändå alltså slå igång när den överstiger en viss temp..


Hoppas ni förstår min tanke bakom detta är inte jätte bra på att förklara som ni kanske ser.
gör så gott jag kan iaf.
tackar på förhand.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 maj 2011
#2
förstår hur du tänker men ser inte meningen med de hela för när turbo timmern går så är ju motorn på tomgång för turbon ska varva ner sig och äre så att kylarvätske tempen börjar bli för hög går ju fläckten automatiskt så


243 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
#3
MrEricsson skrev:
förstår hur du tänker men ser inte meningen med de hela för när turbo timmern går så är ju motorn på tomgång för turbon ska varva ner sig och äre så att kylarvätske tempen börjar bli för hög går ju fläckten automatiskt så

jojo de är ju sant att de gör de, men så som jag menar så vill jag att de ska slås igång direkt smile
dock ganska onödigt men ändå, tempen går ju ner lite fortare om de skulle vara så?!?

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

25 Inlägg
6 maj 2011
#4
det borde väl gå att köra en plusmatning från "plusen" från turbotimern till en pluskabel på fräktarna? smile


243 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
#5
TetraPak skrev:
det borde väl gå att köra en plusmatning från "plusen" från turbotimern till en pluskabel på fräktarna? smile

då ryker timern, har prövat tongue, 40amp in gillar inte timern.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

243 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
#6
aja ska skicka lite mer om relät har NC funktion också, då är nog problemet löst smile
Är iaf kopplat som NO som jag såg men ska kolla nogrannare.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

25 Inlägg
6 maj 2011
#7
men om du kör plusmatning från timern till ett relä som sedan går vidare till fläktarna, då måste det ju nästan fungera tongue


Forummoderator
18 092 Inlägg
7 maj 2011
#8
Bild eller länk till timern du använder?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Elektriker
718 Inlägg
7 maj 2011
#9
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ovrigt/Rela/

Där, 40 a relä. Ta strömmen ut från timern bara till reläet och sen kan du köra 40A till fläkten genom en NO utgång bara, precis som tetrapak säger, borde väl funka?smile

Som att kasta vatten i sjön.

Forummoderator
18 092 Inlägg
7 maj 2011
#10
monno skrev:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ovrigt/Rela/

Där, 40 a relä. Ta strömmen ut från timern bara till reläet och sen kan du köra 40A till fläkten genom en NO utgång bara, precis som tetrapak säger, borde väl funka?smile

Låter väl enklast. 85 jord - 86 plus från timer - 30 plusmatning - 87 till plus på fläkten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

25 Inlägg
8 maj 2011
#11
ja det måste fungera, eftersom det är så man kopplar in X-ljus och det blir ju samma princip smile


243 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#12
Tetra du skrev inte att man skulle ta de till relä först där av missförstånd tongue
Har en Apexi turbo timer verision vet jag dock ej är iaf en grå en.
jojo visst går de med ett relä till behöver inte köpa ett nytt heller kan ju bara koppla i de befintliga relät som är till fläktarna...måste bara leta på vart man ska ta ifrån timern, för plusmatningen kan jag inte ta om jag fattar er rätt. enda plusmatningen timern får är direkt från batteri som gör så att den håller minnet kvar.


schemat på timern

svart kabel = jord
Röd kabel  = konstant plus
Grön kabel = Antigen IGN 1 eller 2
Blå kabel   = Antigen IGN 1 eller 2

i gröna och blåa kabeln kan jag inte koppla in i eftersom de ligger 12v konstant där.
prövade där förut och när den började räkna ner så slogs inte fläktarna på utan slogs på när timern hade dött som jag nog beskrev när jag startade tråden. Så antar att man nog bör skarva vidare från den lilla iso-kontakten som kommer från displayen in till moderkortet.
Aja ska mäta mig fram få se om jag får något resultat smile
Senast redigerat av V40Lundberg (9 maj 2011)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

Elektriker
718 Inlägg
9 maj 2011
#13
Så du menar att du har 4 stift, där ett är jord och resten är konstant +12v?

Läst på lite om turbo timer, å vete fan om jag fattar så mycket. Men den blå eller den gröna borde väl klippa tändningen när bilen slutar gå, eller?
Tror det är reläet du ska kolla lite på.
Men en vettig funktion vore väl att när du vrider på tändningen så slå timerns relä till=tändning till. Och sen när du kör och sen stänger av så slår reläet ifrån eftr ett tag = tändning av. Så de signalerna går ju inte å stjäla för då kommer ju fläkten gå hela tiden medans du kör?
Alternativt som jag fattat du gjort innan, satt ett brytande relä på den signalen, så dem gå igång när timern slår ifrån?tongue

Nä va klurigt de där, du får kolla lite mer på själva reläet tro ja. Frågan är ju om du inte måste ha nån sorts egen timer för fläkten?...

Aja snart kommer väl nån expert som har svaret:P

http://www.apexi-usa.com/content/pdf5492.pdf Du kanske redan har de dära pappret? Är det den modellen eller?
Senast redigerat av monno (10 maj 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

243 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#14
glömde tillägga att de va konstant 12v när tändningen va på, annars är det inte.
kanske lät lite konstigt när jag skrev de förut, tänkte på de nu när du skrev inlägget.
jo dom ska klippa strömmen men om jag kopplar in relät till fläktarnra så går dom inte på försn allt är av och är nog inte så smart att ha dom på hela tiden tills jag skall starta bilen igen vilket jag inte kan göra tongue.
men om jag ska koppla som du säger så måste jag ju skaffa tidrelä..
Nej sitter inget NC-Relä till fläktarna utan sitter ett NO-Relä där nu.
relät får ju signal från temågivaren då när de är förvarmt.
eller vänta nu får se nu måste jag blandat  ihop svenska och engelska inom NO och NC kretsar tongue
NO = öppen krets måste alltså vara att den är igång inte sant?
NC = stängd krets och ingen ström flyter igenom?
hehe märks att man sov mycket i skolan när man gick där tongue

Men om de nu sitter ett NC-relä där nu från början, måste de väl gå att ha ett NO relä före som går från timern till relät till fläktarna? fast kommer ju fortfarande inte att hända något försn strömmen är bryten.
måste hitta 0/1 i timer funktionen alltså inte från dom kablar som går in i tändningen från timerns relä utan i controllern om vi utgår från märkningarna på gerjerna i länken du skickade.
förstår du hur jag menar? känns som jag bara skriver utan en vettig mening :S
Senast redigerat av V40Lundberg (12 maj 2011)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

243 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#15
har iaf införskaffat en verkstadshandbok till min bil med schema till all el i bilen. , blir nog lättare och se hur dom kopplat fläktarna på för vis. återkommer mer imorn få se.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

Elektriker
718 Inlägg
13 maj 2011
#16
Njäää, nu blandar du allt ihop det:P NC står för Normaly Closed, alltså vid opåverkat läge (spänninglös) så släpper den igenom ström, det är kontakt helt enkelt, kretsen är sluten.
Och NO, Normaly open, så vid opåverkat läge är kretsen öppen, eller ja, bryten. Hänger du med?

Men ja jag tror du måste skaffa ett tidrelä hur du än gör. Men då måste du ju alltså ha en signal som säger till att fläkten ska starta när du vrider av nyckeln, och då börja räkna ner, precis som turbotimern, borde ju finnas nått att norpa av i tändningslåset om inte annat?

Fast frågan är ju om de inte vore enklare att du kliver upp i tid? Så du slipper köra som en idiot till jobbet, för att sen inte ens hinna vänta på att bilen ska lugna sig innan du springer in? ;Phaha
Du har ju liksom inte 1000hk, men ja vill du ha att fläkten ska gå så:P Om inte annat äre ju lite kul att klura lite;)

Som att kasta vatten i sjön.

243 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#17
okej bra att du rättade mig där hehe.
jo men man kan ju stänga av timern om man vill i och med de kunna stänga av bilen som vanligt.
och man skall kunna göra de med fläktarna samtidigt, alltså att dom bara går när man kör med timern.
..ska ta papper och penna och göra lite scheman få se om jag hittar på något smile

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089


Sök