3157
Sök

4 punktsbälte

39 Inlägg
5 augusti 2006
Trådstartare
#1
hej

Är det nån som vet vad lagarna säger om 4 punktsbälte? får man ha det om man om regestrerings besiktigatbilen?


Zoom Zoom
381 Inlägg
5 augusti 2006
#2
rätta mej om jag har fel men 4 punkts bälte är olaglia i "normala" bilar och får bara användas i tävlingbilar

Power is Nothing Without Control

126 Inlägg
5 augusti 2006
#3
tror likadant som föregående talare, inte säker men har för mig att jag hört det. alltså du får har sportstolar bara du har bältet som sitter från början!

120 Inlägg
5 augusti 2006
#4
Japp, en kompis va sugen på fyrpunkt till sin Impreza men det skulle tydligen bli ett väldigt bök... Va nånting med att man måste fästa det i en bur, dragtest osv...


755 Inlägg
5 augusti 2006
#5
Har hört att man måste kunna sätta på dig bältet med en hand!

Jag kan ha fel!!!

231 Inlägg
5 augusti 2006
#6
Det är riktigt som ni säger att fyrpunktsbälten bara får användas i tävlingsbilar. Kravet på bälte infördes 1970, och på trepunkts rullbälten 1974. Inte ens på bilar före 1970 då det är ok att köra utan bälte är det tillåtet med 4 punkt. Det faller nämligen på att  dom bakre fästpunkterna i bilen inte är godkända, samt att bältet i sej oftast inte är ECE-godkänt, samt att kravet är ganska tydligt: Trepunkt+upprullning....

Här står mer om bälten: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872858


671 Inlägg
5 augusti 2006
#7
Det finns en variant av 4p bälte som är E-märkt och har rulle. Jag vet åtminstonne en bil som är registrerad med det bältet.

Personligen gillar jag inte 4p eftersom man får spänna midjebältet så in i helvete för att det hela ska sitta rätt när man spänner axelrämmarna.
5/6p ska det vara.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
6 augusti 2006
#8
740glidarN skrev:
Man får ha 4-punktsbälte i sin vanliga personbil, men man måste även ha fabriksbältet. Och under färd får du inte använda endast 4-punktsbältet, det är samma som att köra utan. Du måste isåfall använda båda.

Det är de reglerna som står i Haynes bok iallafall.. så det bör väll stämma hyfsat.

Jepp det är dom reglerna som gäller i sverige, sen om polisen man blir stoppad av tycker att det är som att köra utan bälte när man har 4-punktsbältet är ju en annan sak wink .

- Time Attack -

Wankel
1 080 Inlägg
6 augusti 2006
#9
vad jag hört så måste du kunna spänna loss dej med en hand, så jag tror inte på att du får använda 4punktsbältet öht även om du har vanliga bältet också

MDS Västerås

737 Inlägg
9 juli 2007
#10
nån som kan slänga upp nån sida med en bild guide om hur jag ska fästa mina bälten i buren?


Mr.Tyskstuk
72 Inlägg
9 juli 2007
#11
Saken är väl också som så att om du nu skulle krocka med ett fyrpunktsbälte så sitter spännet jävligt illa till om krocken skulle tryckt till ratten.
Så har i alla fall en brandman informerat mig om, sedan om han har fel eller inte kan jag inte intyga.

Men föregående inlägg har så rätt så rätt även dom.

Angående sportstolar måste det väl vara speciellt gjorda fästen för att SBP skall godkänna dessa? Jag fick inte besikta min 240 med mina sportstolar i alla fall sad
Senast redigerat av mattisson (9 juli 2007)

#A.Mattisson | Kolla in projektet!

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
9 juli 2007
#12
mattisson skrev:
Angående sportstolar måste det väl vara speciellt gjorda fästen för att SBP skall godkänna dessa? Jag fick inte besikta min 240 med mina sportstolar i alla fall sad

Sånt som är lite av ett lotteri beroende på vilken besiktningsman man får, polaren besiktade sin 740 med sportstolar både fram och bak utan problem för nån månad sen.

- Time Attack -

Mr.Tyskstuk
72 Inlägg
9 juli 2007
#13
NIzmO skrev:
mattisson skrev:
Angående sportstolar måste det väl vara speciellt gjorda fästen för att SBP skall godkänna dessa? Jag fick inte besikta min 240 med mina sportstolar i alla fall sad

Sånt som är lite av ett lotteri beroende på vilken besiktningsman man får, polaren besiktade sin 740 med sportstolar både fram och bak utan problem för nån månad sen.

Det är i och för sig sant smile Jag gör som så när jag är klar med mitt projekt att jag slänger bara in original skinn inredning när jag besiktar och sätter in sportisarna när jag besiktat smile

Lättare än så kan det inte bli wink

#A.Mattisson | Kolla in projektet!

47 Inlägg
26 maj 2011
#14
brings the post up.
hur är de nu, Får jag sätta i 4 punkts bälte i en Porsche 912 från 1967?
för de bältet som sitter i nu är skit och kommer från en gammal jetta. känns inte så säkert att åka med den.

Edit: läste tidigare post och nu tror jag att jag förstod det rätt (ursäkta min dyslexi) att till och med bilar som inte behöver ha bälte innan 1970 eller hur de va får inte häller ha 4 punkts?

Här har sparco ett 4 punkts bälte som de står enligt beskrivingen "för gatu bruk"
och med att knäppa av den med en hand som tidigare diskuterades.
http://www.streetperformance.se/Shop/In … =04604BVRS
Senast redigerat av dakla22 (26 maj 2011)



Sök