3656
Sök

Bur i Volvo 740 Godkænnt av SBP?

237 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
Hei!

Jag har varit i kontakt med bilprovningen 2ggr nu i telen før att få svar ang bur bygge i en volvo 740,
jag har T5 motorn nere o godkænnd, men vill ha bur i skiten då jag har strippat den från typ allt inredning næstan,

førsta gången fick jag till svar att det var ok,
andra gången jag ringde før att fråga om sportstolar så kom bur bygget på tal igen o då var svaret NEJ..

men som jag førstått det så får jag ha bur i bilen o ha den godkænnd før væg kørning om det inte sitter ett rør mellan framdørren som man kan klæmma sig i, stæmmer det?

Turbo knackare

KHRacing
24 maj 2011
Svensk Bilprovning alltså ? eftersom du kommer från Norge ?

jA. DU KAN REGGA BILEN MED BUR UTAN MINSTA PROBLEM SÅ LÄNGE SOM DU FÖLJER GÄLLANDE REGLER.

in/ursteget skall vara "lätt", alla burdelar som du i fastspänt läge i stolarna, kan nå med dina kroppsdelar
skall vara, vadderade. röret i ovankant på vindrutan skall ha en "avbärare" som gör att man "glider" bort
från röret med huvudet, istället för att slå skallen rakt i röret.
stolarna skall vara så "orginal" som möjligt & så även fälgarna, annars skrivs den storleken du har på hjulen
vid reggningen, in i det nya regbeviset.
Orginal bilbälten fram skall glida lätt o ej skava mot stolar/buren.

Ang hur buren får se ut så är det lite av ett lotteri tyvärr, min EVO är reggad med fullbur för gatan.
Andra får knappt genom ett enkelt stag som sitter i dörröppningen.

Tips är att regga med halvbur - (se bild nedan) & sedan bygga till buren efter reggning så de inget säga
vid nästa besiktning.
http://www.geting.se/image.php/306355-e22c512b0078efaa973c5d59817c113c.jpg

mvh Kristian - Lycka till.
Senast redigerat av KHRacing (24 maj 2011)

237 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
tack så hemskt mycket før svaret :smile

Joo menar svensk bilprovning, har bil jag bygger i swe o i norge :smile

det var ju en fin ide om att bygga halv bur først o regga den med o sen stoppa dit mera rør :smile

då blir det att børja bestælla ikvæll då big_smile

Turbo knackare

7 Inlägg
25 maj 2011
KHRacing skrev:
Svensk Bilprovning alltså ? eftersom du kommer från Norge ?

jA. DU KAN REGGA BILEN MED BUR UTAN MINSTA PROBLEM SÅ LÄNGE SOM DU FÖLJER GÄLLANDE REGLER.

in/ursteget skall vara "lätt", alla burdelar som du i fastspänt läge i stolarna, kan nå med dina kroppsdelar
skall vara, vadderade. röret i ovankant på vindrutan skall ha en "avbärare" som gör att man "glider" bort
från röret med huvudet, istället för att slå skallen rakt i röret.
stolarna skall vara så "orginal" som möjligt & så även fälgarna, annars skrivs den storleken du har på hjulen
vid reggningen, in i det nya regbeviset.
Orginal bilbälten fram skall glida lätt o ej skava mot stolar/buren.

Ang hur buren får se ut så är det lite av ett lotteri tyvärr, min EVO är reggad med fullbur för gatan.
Andra får knappt genom ett enkelt stag som sitter i dörröppningen.

Tips är att regga med halvbur - (se bild nedan) & sedan bygga till buren efter reggning så de inget säga
vid nästa besiktning.
http://www.geting.se/image.php/306355-e22c512b0078efaa973c5d59817c113c.jpg

mvh Kristian - Lycka till.

Skriver dom inte att den är reggad med halvbur då? Annars låter de ju rätt bra å göra så smile

KHRacing
25 maj 2011
Peeson skrev:
Skriver dom inte att den är reggad med halvbur då? Annars låter de ju rätt bra å göra så smile

nej, finns inget som heter halvbur hos SBP.
Sedan finns det en regel okså att fordon med bara främre sittplaster får ha lagligt monterad bur bakom sätena utan att regga.

237 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
Måste jag regga om bilen till 2 sittplatser om jag plockar bort baksæterna?
før nu ska allt bort invændigt o lackeras samt så blir det bara halv panel framme o ingen golv matta med mera, allt ska vara rent :smile

Turbo knackare

7 Inlägg
26 maj 2011
KHRacing skrev:
Peeson skrev:

nej, finns inget som heter halvbur hos SBP.
Sedan finns det en regel okså att fordon med bara främre sittplaster får ha lagligt monterad bur bakom sätena utan att regga.

Okej! tack så mkt för infon! ska nämligen stoppa i bur i min bil också!

402 Inlägg
26 maj 2011
Tjena, jag har precis hämtat min bil från FINESS o dom har satt i bur åt mej. Fullbur med undantag från toyotastag.
Jag frågade en besiktningsman i katrineholm o enligt han så reggar dom inte in buren utan kollar så in o urstigning är utan problem.
Det man sen reggar är att man bara får ha med en passagerare.

Någon annan som vet nått om det?

KHRacing
26 maj 2011
Hedlisch skrev:
Tjena, jag har precis hämtat min bil från FINESS o dom har satt i bur åt mej. Fullbur med undantag från toyotastag.
Jag frågade en besiktningsman i katrineholm o enligt han så reggar dom inte in buren utan kollar så in o urstigning är utan problem.

Fullbur skall reggas in annars är det olagligt att framföra fordonet på allmän väg.

han sade bara fel, för själva benämningen ang bur i regpapprena är docvk borttagen.

402 Inlägg
26 maj 2011
KHRacing skrev:
Hedlisch skrev:

Fullbur skall reggas in annars är det olagligt att framföra fordonet på allmän väg.

han sade bara fel, för själva benämningen ang bur i regpapprena är docvk borttagen.

Okej...får se vad dom säger på regg-besiktningen om en månad då xP

Sök