anafylaxi skrev:
schnauz skrev:
Beror helt på vad det är för motor och hur mycket man höjer.
Handlar det om +500 eller +2000 varv?
Mindre höjningar brukar inte vara några större problem, bör alltid finnas lite säkerhetsmarginal i originaldelarna! Vad som ger upp först beror förstås på från motor till motor.
Det handlar om att höja runt 2000rpm. Det är en VTEC motor från honda det gäller B15A1 heter motorkoden.
Orginal ligger varvstoppet på 8,500rpm men jag vill ha det upp till 10.500 - 11.000rpm
![smile](img/smilies/smile.png)
B16a1 är nog motorkoden du menar.
Visst kan du varva så högt, men du behöver grova kammar och hög kompression samt byta till ventilfjädrar som pallar vartalet, samt en balansering av allt i rotation inkl koppling, tryckplatta, svänghjul. Du behöver även en "crank girdle" som det heter på engelska, stärker upp bottendelen pga av vibrationerna och förhindrar att lagerna börjar röra sig i sidleds/flyta omkring. Du behöver en bättre oljepump.
Är säkert mycket mer du måste byta/fixa om du vill att motorn ska ha effekt över 9000 samt hålla för det i längden.
Kommer inte bli billigt.
Senast redigerat av supersupra87 (2 juni 2011)
"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."