4578
Sök

Högre varvtal

1 107 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej,

Vad är det som behövs göras med en motor för att den skall hålla om man höjer varvstoppet?

Ventiler och fjädrar? Stakar? Vevaxel?

Vilken typ av olja?

osv tongue

MVH
Mattias


Forummoderator
10 576 Inlägg
1 juni 2011
#2
Fixa din rubrik så slipper vi låsa tråden

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 758 Inlägg
1 juni 2011
#3
Beror helt på vad det är för motor och hur mycket man höjer.
Handlar det om +500 eller +2000 varv?
Mindre höjningar brukar inte vara några större problem, bör alltid finnas lite säkerhetsmarginal i originaldelarna! Vad som ger upp först beror förstås på från motor till motor.

1 107 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
#4
schnauz skrev:
Beror helt på vad det är för motor och hur mycket man höjer.
Handlar det om +500 eller +2000 varv?
Mindre höjningar brukar inte vara några större problem, bör alltid finnas lite säkerhetsmarginal i originaldelarna! Vad som ger upp först beror förstås på från motor till motor.

Det handlar om att höja runt 2000rpm. Det är en VTEC motor från honda det gäller B15A1 heter motorkoden.
Orginal ligger varvstoppet på 8,500rpm men jag vill ha det upp till 10.500 - 11.000rpm smile


VD Hammar
613 Inlägg
2 juni 2011
#5
du kommer knappt att få någon nytta av att höja varvstopp så högt, om du inte byter kammar, sen så behöver du se till att du får soppa till de höjda varvtalet

MVH Johan

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 juni 2011
#6
Ventilfjädrar är väll det första man börjar med iaf. Starkare fjädrar stänger ventilerna fortare.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
2 juni 2011
#7
anafylaxi skrev:
schnauz skrev:
Beror helt på vad det är för motor och hur mycket man höjer.
Handlar det om +500 eller +2000 varv?
Mindre höjningar brukar inte vara några större problem, bör alltid finnas lite säkerhetsmarginal i originaldelarna! Vad som ger upp först beror förstås på från motor till motor.

Det handlar om att höja runt 2000rpm. Det är en VTEC motor från honda det gäller B15A1 heter motorkoden.
Orginal ligger varvstoppet på 8,500rpm men jag vill ha det upp till 10.500 - 11.000rpm smile

B16a1 är nog motorkoden du menar.

Visst kan du varva så högt, men du behöver grova kammar och hög kompression samt byta till ventilfjädrar som pallar vartalet, samt en balansering av allt i rotation inkl koppling, tryckplatta, svänghjul. Du behöver även en "crank girdle" som det heter på engelska, stärker upp bottendelen pga av vibrationerna och förhindrar att lagerna börjar röra sig i sidleds/flyta omkring. Du behöver en bättre oljepump.

Är säkert mycket mer du måste byta/fixa om du vill att motorn ska ha effekt över 9000 samt hålla för det i längden.

Kommer inte bli billigt.
Senast redigerat av supersupra87 (2 juni 2011)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

1 758 Inlägg
2 juni 2011
#8
Varför varva så mycket?
"Brukar" man höja varvet såpass mycket när man trimmar dessa motorer?

Lite brukar man alltid kunna höja (typ 1.000 rpm), men på de flesta motorer tjänar man i regel inget av att höja så mycket som 2.000 och däröver. Visst får man ut mer effekt, men man får också stora problem med friktion och att saker går sönder. Funkar inom racing om man har ett stall med ekonomi att bygga nya motorer till varje säsong (eller renovera löpande under säsongen), men oftast kostar det mer än det smakar.

8 886 Inlägg
2 juni 2011
#9
Eftersom trådskaparen inte följt uppmaningen om att redigera rubriken så låser jag tråden.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se


Sök