3289
Sök

koppla in start knapp på 740

259 Inlägg
26 december 2006
Trådstartare
#1
Tjena är det någon som vet hur man kopplar in en startknapp. Tänkte göra det på min 740.

281 Inlägg
26 december 2006
#2
gjorde detta på min gamla 740 när min zolinojd pajjade...
jag va tvungen att starta bilen med en skruvmejsel genom att trycka mejseln mot två "pinnar" som satt på startmororn, (lite luddigt förklarat men om du tittar på startmotorn så förstår du nog....)

om man då sätter en kabel på den ena "pinnen" och en på den andra o sen drar sladdarna in i bilen o sen kopplar dit en knapp så har du en startknapp....

men det är ju inget praktiskt med detta för man måste ju ändå vrida nyckeln till tändläget.

hoppas du hajjade något av detta hehe

mvh Jonas

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
27 december 2006
#3
Fräsigast med detta skulle vara att koppla samtliga funktioner i tändningslåset på separata knappar (typ vippströmbrytare med skyddskåpa)
o en tryckknapp för styrströmmen till startmotorn.


259 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
#4
JW skrev:
gjorde detta på min gamla 740 när min zolinojd pajjade...
jag va tvungen att starta bilen med en skruvmejsel genom att trycka mejseln mot två "pinnar" som satt på startmororn, (lite luddigt förklarat men om du tittar på startmotorn så förstår du nog....)

om man då sätter en kabel på den ena "pinnen" och en på den andra o sen drar sladdarna in i bilen o sen kopplar dit en knapp så har du en startknapp....

men det är ju inget praktiskt med detta för man måste ju ändå vrida nyckeln till tändläget.

hoppas du hajjade något av detta hehe

mvh Jonas

Så det är bara 2 kablar ifrån tändningslåset då?
Jag vill ha det så att man måste använda nyckel också och sedan trycka på startknappen för att bilen ska starta. Blir ju lätt att sno om man kopplar det så det räcker man knappen.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
29 december 2006
#5
gasgas skrev:
JW skrev:
gjorde detta på min gamla 740 när min zolinojd pajjade...
jag va tvungen att starta bilen med en skruvmejsel genom att trycka mejseln mot två "pinnar" som satt på startmororn, (lite luddigt förklarat men om du tittar på startmotorn så förstår du nog....)

om man då sätter en kabel på den ena "pinnen" och en på den andra o sen drar sladdarna in i bilen o sen kopplar dit en knapp så har du en startknapp....

men det är ju inget praktiskt med detta för man måste ju ändå vrida nyckeln till tändläget.

hoppas du hajjade något av detta hehe

mvh Jonas

Så det är bara 2 kablar ifrån tändningslåset då?
Jag vill ha det så att man måste använda nyckel också och sedan trycka på startknappen för att bilen ska starta. Blir ju lätt att sno om man kopplar det så det räcker man knappen.

Då drar du antingen en "tjuvkabel" från *tändningslåskabel* med ständig spänning eller spänning vid tändning på eller en kabel från batteriet till startknapp, från knappen till startmotorn.


259 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#6
GT90 skrev:
gasgas skrev:
JW skrev:
gjorde detta på min gamla 740 när min zolinojd pajjade...
jag va tvungen att starta bilen med en skruvmejsel genom att trycka mejseln mot två "pinnar" som satt på startmororn, (lite luddigt förklarat men om du tittar på startmotorn så förstår du nog....)

om man då sätter en kabel på den ena "pinnen" och en på den andra o sen drar sladdarna in i bilen o sen kopplar dit en knapp så har du en startknapp....

men det är ju inget praktiskt med detta för man måste ju ändå vrida nyckeln till tändläget.

hoppas du hajjade något av detta hehe

mvh Jonas

Så det är bara 2 kablar ifrån tändningslåset då?
Jag vill ha det så att man måste använda nyckel också och sedan trycka på startknappen för att bilen ska starta. Blir ju lätt att sno om man kopplar det så det räcker man knappen.

Då drar du antingen en "tjuvkabel" från *tändningslåskabel* med ständig spänning eller spänning vid tändning på eller en kabel från batteriet till startknapp, från knappen till startmotorn.

hm förstår inte riktigt. hur vet man vilken sladd man ska använda av alla som är kopplade till tändnings låset?

9 108 Inlägg
30 december 2006
#7
Vad fan är meningen om man ändå måste vrida om nyckeln? Tattarmek på hög nivå.


259 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#8
MilleN skrev:
Vad fan är meningen om man ändå måste vrida om nyckeln? Tattarmek på hög nivå.

det är snyggt. Men om man kopplar den till en dåld strömbrytare så kan jag gå med på att inte använda nyckeln. Går bilen igenom bestiktningen om man kopplar det så man inte behöver en nyckel då?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
2 januari 2007
#9
Mät med en spänningsprovare för att se vilken kabel som har spänning vid påslagen tändning. Lämpligast med denna typ: http://www.biltema.se/products/product. … emId=82728
Krokodilklämman på en välkänd fungerande jordningspunkt och stick med spetsen genom kabelisoleringen.
Eller kolla kopplingsschema ang. färgkodning.
alt. 2 koppla nyckelstart i serie med startknapp för "avancerad 2hands start.. heheh

gasgas skrev:
MilleN skrev:
Vad fan är meningen om man ändå måste vrida om nyckeln? Tattarmek på hög nivå.

det är snyggt. Men om man kopplar den till en dåld strömbrytare så kan jag gå med på att inte använda nyckeln. Går bilen igenom bestiktningen om man kopplar det så man inte behöver en nyckel då?

Hade startknapp på en  av mina bilar en gång i tiden vilket godkändes av ASB (bilprovningen)
Senast redigerat av GT90 (2 januari 2007)


1 893 Inlägg
2 januari 2007
#10
Skal man nu ändå ha en startknapp, så är det väl säkrast att installera ett relä nära startmotorn och dra åtminstånde 2.5kvmm strömkabel från plus på batteriet via relät till startmotorn, och därifrån till gjord.
Sedan drar man en tunn kabel innifrån kupén till spolen på relät.
Allt ordentligt säkrat så klart!


6 Inlägg
2 juni 2011
#11
GT90 skrev:
gasgas skrev:
JW skrev:
gjorde detta på min gamla 740 när min zolinojd pajjade...
jag va tvungen att starta bilen med en skruvmejsel genom att trycka mejseln mot två "pinnar" som satt på startmororn, (lite luddigt förklarat men om du tittar på startmotorn så förstår du nog....)

om man då sätter en kabel på den ena "pinnen" och en på den andra o sen drar sladdarna in i bilen o sen kopplar dit en knapp så har du en startknapp....

men det är ju inget praktiskt med detta för man måste ju ändå vrida nyckeln till tändläget.

hoppas du hajjade något av detta hehe

mvh Jonas

Så det är bara 2 kablar ifrån tändningslåset då?
Jag vill ha det så att man måste använda nyckel också och sedan trycka på startknappen för att bilen ska starta. Blir ju lätt att sno om man kopplar det så det räcker man knappen.

Då drar du antingen en "tjuvkabel" från *tändningslåskabel* med ständig spänning eller spänning vid tändning på eller en kabel från batteriet till startknapp, från knappen till startmotorn.

Ska göra samma operation på min 740
Vet nån vilken kabel det är som har "spänning vid tändning"? (misstänker att denna är +)
Och vad är den andra för kabel som man ska dra till knappen???
Tack på förhand!

248 Inlägg
2 juni 2011
#12
MilleN skrev:
Vad fan är meningen om man ändå måste vrida om nyckeln? Tattarmek på hög nivå.

En moderator borde ha bättre hyfs än att svara på de där viset:/


21 761 Inlägg
3 juni 2011
#13
Var han ens moderator när detta skrevs?

Tänk på den möjligheten. smile

Smålänning
7 883 Inlägg
3 juni 2011
#14
Du ska koppla mellan mellan 30 och 50 på tändlåset (Röd och rosa) och sätta dessa på ett relä, som sedan ska styras med 15-ström med en knapp på, förslagsvis den blå/röda från tändlåset smile

Drönirettab skrev:
Var han ens moderator när detta skrevs?

Tänk på den möjligheten. smile

Precis, årets trådlyft smile

Men det är såhär ett forum fungerar, han har sökt, hittat och frågat i en redan befintlig tråd istället för att skapa en ny och få massa svar som "SÖK", "Finns redan skrivet" m.m...

Dock trodde jag att inlägg m.m som användaren skrivit granskades noggrant innan denne utseddes till moderator.
Senast redigerat av twin_cam (3 juni 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

6 Inlägg
3 juni 2011
#15
twin_cam skrev:
Du ska koppla mellan mellan 30 och 50 på tändlåset (Röd och rosa) och sätta dessa på ett relä, som sedan ska styras med 15-ström med en knapp på, förslagsvis den blå/röda från tändlåset smile

ok hmm måste jag ha ett relä och måste jag koppla mellan den rosa och den röda sladden? kan ja inte bara ta från en av om???

De e en skrotbil som måste va fixad igår typ. ska köra en turné med bilen nästa vecka.

6 Inlägg
3 juni 2011
#16
fick dit knappen men nu visa det sig att inte felet satt där..... de är tydligen dålig jord från motorn.... så nu siter det en ful knapp i bilen oxå. tack för svaren iaf smile

Forummoderator
18 008 Inlägg
3 juni 2011
#17
Då det redan figurerar en likadan tråd som är aktuell just nu låser vi här.

Mvh
Dieselsmurfen

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök