2940
Sök

Bmw E34 520 problem växellåda

30 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej. Har ett problem med bmw'n. Plötsligt så började det skramla o greja när jag håll på släppa kopplingen i nån växel. Efter några dumma försök så är det nu så att det går att lägga i växlarna som det ska och kopplingen verkar fungera men nu är det som neutral läge i alla växlar. Känns som något fel mellan växellådan och motorn sad Nån som vet exakt vad som ska bytas? Förhoppningsvis inte hela växxellådan sad


30 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#2
Nån som vet vad det är för fel om alla växlar försvunnit på en manuell låda? sad


601 Inlägg
12 juni 2011
#3
Låter ju som att det hänt något med spakstället? eller "pinnen" som går från spaken in i lådan.. pumpa upp bilen och rulla in under och låt någon röra i spaken så kanske du hittar felet

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 juni 2011
#4
Känns "spaken" som vanligt? Om inte så skulle jag gissa på att något har "hänt" med länkaget, du bör ju känna när växlarna går i även om man "torrväxlar" En incident jag råkade ut för på en gammal Ascona var att när jag skulle växla ner till 2:an så satt jag helt plötsligt med hela spaken i handen, nån sprint hade gått sönder.
Skramlet kan kanske ha varit urtrampningslagret som gav sig, MEN då borde du inte kunna få i växlarna med motorn igång utan en massa oljud, till slut kommer man inte kunna frikoppla alls utan man får köra med "revmatching", liiiite svårt (omöjligt) att få i 1:an bara när motorn går o bilen står stilla...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

30 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#5
Det är alltså så att växelspaken går i alla lägen som förr men nu reagerar bilen inte som om nån växel vore i. Varv mätaren rör sig yyyyterst lite när man släpper kopplingen i vilken växel läge som helst sen står den still bara. Går att växla med eller utan koppling nedtrampad.


...has left the building...
4 474 Inlägg
12 juni 2011
#6
Motorn igång o du kan få i växlarna utan att använda kopplingen vid stillastående?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

30 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#7
dawwe skrev:
Motorn igång o du kan få i växlarna utan att använda kopplingen vid stillastående?

Japp.


...has left the building...
4 474 Inlägg
12 juni 2011
#8
Då skulle jag börja med att kolla länkaget, dvs så att växlarna verkligen går i, du borde inte kunna få i nån växel alls. Är det inte länkaget så lär du bli tvungen att ta ner lådan o kontrollera vad som hänt med kopplingen. Visst kan det vara ras på lådan med men då borde du ha drivning på nån växel iaf...

Ta bort växelspaksdamsk mm så du ser spak-mekanismen o att den verkar röra sig OK. Sedan får krypa under bilen o kolla så spakens rörelser vidarebefodras till lådan så att säg... http://bmwfans.info/parts/catalog/E34/S … ing_parts/

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

30 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#9
Ok. Ska åka ner dit bilen står och kolla o krypa big_smile


1 271 Inlägg
12 juni 2011
#10
bakaxel??

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 juni 2011
#11
Stoffe: Mja...Men visst det kan ju vara att axeln gett sig, men det brukar föregås att ett "fint" oljud i "ett antal" mil. Det kan även vara "hardyn", men då tycker jag att man borde höra nåt svagt lustigt ljud...Om det är hardyn ser han ju när han väl är under bilen. Men det lustiga är ju att han får i växlarna UTAN att använda kopplingen, vid stillastående! Med motorn igång, bilen stillastående i friläge, så snurrar ju ingående axel. Om man då skall ha i en växel så måste kopplingen fungera, dvs frikoppla, annars blir det svårt att matcha den snurrande ingåendeaxeln med den stilastående utgående. Så även om det nu skulle vara "diffen" eller hardyn så borde han rimligtvis inte få i växlarna utan skorr när han torrväxlar utan koppling, speciellt vid stillastående. Jag står fast vid antingen länkage eller koppling.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

30 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
#12
Det är den `skivan´ till vänster du snackar om som jag hört brukar bli slut först? http://bmwfans.info/parts/catalog/E34/S … ch/clutch/


...has left the building...
4 474 Inlägg
12 juni 2011
#13
Skivan kallas för lamell. Man byter inte bara lamell, man köper en komplett kopplingssats, dvs lamell,tryckplatta och urtrampningslager (1,2 och 4 i din länk).
Hardyn är nr 2 i min länk, sitter precis efter växellådan, http://bmwfans.info/parts/catalog/E34/S … _mounting/

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök