3285
Sök

Cheva van problem med växellåda (305 th700) växlar inte

9 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej,
Risk för att detta blir en roman, ursäktar redan nu att jag är dålig på att skriva kortfattat.

Har spånat kring mitt fel och sett en del tips på vad som kan strula vid liknande symtom men det verkar mest som gissningar från folk som känner nån som haft problem och sällan någon som känner sig ganska säker på vad som kan vara fel. Därför har jag nu kastat ändan ur vagnen och reggat mig för att skapa en fråga med så mycket info som möjligt i hopp om att någon kan ge mig tips på vad som ska göras.

Ursprungsproblemet uppträdde för ett par månader sen. Bilen hade gått som vanligt men en morgon när jag startade den fick jag inte i några växlar alls. Märkligt tänkte jag och tog bussen istället. Dagen efter började jag felsöka och då startade inte motorn alls. Startmotorn lät bra och startkransen/svänghjulet gick runt så jag tänkte att det var något i motorn, rem, bensinpump eller annat som var trasigt. Jag lät den stå ett tag i hopp om att trötta ut biljäveln men den var envis och felet kvartstog givetvis så jag hissade upp den och insåg att startkransen var HELT slut. Bara att byta.
Köpte beg startkrans på bildemo. När jag monterade den lyckades jag i mörkret tro att bultarna som den ska sättas fast med i motorn bara var styrpinnar som startkransen skulle tryckas över så jag skruvade fast den i turbin och drog ihop lådan igen. Det gjorde att motståndet var högre än vad det brukar vara så det gick knappt att dra runt hjulet. Insåg mitt misstag och gjorde om allt igen. Startkransen såg hel ut så den byttes inte ut.
Nöjd med att fått ihop allt testade jag att starta och det gick hur fint som helst men den växlar inte. Inte på någon växel, varken fram eller bak.
Fyllde med olja (ca två liter som hade runnit ut vid demonteringen) och testade igen med samma resultat.
Jag har hög tomgång på bilen och normalt när jag byter växel går motorn upp i höga varv och jag hör tydligt att ingen varvskillnad sker nu när jag byter växel.
När jag gasar (oavsett växelspaksläge) går motorn ner i varv långsammare än normalt, jag förstår inte varför men gissar att motorn går lättare för att något motstånd saknas?
Växelväljaren är jag ganska säker på att den sitter i rätt eftersom jag inte kan putta i bilen om den står i P. Tror att det bara gick att putta den i N, men minns inte riktigt om jag testade i något annat läge.

Bil:
Chevrolet G20 van -87
Motor: 305
Låda: th700r4
Mil: 25k

Mer info:
Hade lådan inlämnad för genomgång för ett halvår sen (ca 500 mil), då byttes en del slitna delar samt olja och filter. (Uteslutet att fråga honom.)
Oljan är som ny, ljus, klarröd och luktar smaskens.


Ja, kardan sitter fast, alla andra tips är av intresse :)

BTW: Någon som vet vad den lilla "vingen" på startkransen är till för? Bara balansering?

Tackar på förhand

9 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#2
Tilläg: Det är en bensinmotor. Jag har aldrig ägt en dieselbil, namnet till trots.

9 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#3
Fortsätter dialogen med mig själv.

Oljenivån sjunker inte när jag startar bilen. Om jag fattat rätt ska nivån ligga ca 5 cm över max-markeringen på stickan när bilen är kall och avstängd och sen sjunka ner till max-markeringen direkt när man startar bilen. Någon som kan kommentera detta?

Det jag tror kan vara fel då är oljepumpen men det jag är osäker på är om det finns två pumpar, en för cirkulation (för kylning) och en för att pumpa upp ett tryck i lådan (alltså till växling och därmed drivningen). Eller är det samma pump? Kommentarer?

Om det är två pumpar, kan då båda orsaka mitt fel?

Någon som vet om man kan se att pumpen som jag tror sitter längst fram i nosen på lådan är trasig utan att plocka ner lådan i molekyler?

Kan tillägga att jag pratat med flera firmor och ingen tror speciellt mycket på att byta turbin, inte heller att den skulle behöva schimsas eftersom felet uppkom innan jag bytte startkrans/svänghjul/flexplatta (otroligt att det ska finnas så många benämningar på samma metallbit).

9 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#4
Har rivit ner och lämnat in lådan nu. Håller tummarna att det bara är oljepumpen.
Senast redigerat av kenny_diesel (4 juni 2011)

9 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
#5
Underbart är kort. Monterat lådan igen. Bilen startade och alla växlar funkar. (Har inte testat kickdown än men det lär funka om jag lyckats spänna vajern rätt, kan fö upplysa om att hansen säljer det lilla ömtåliga plastfästet löst (beställt via Mekonomen, levtid typ några veckor).

Problemet är nu att det låter satan. Tror att det är startkransen som tar i startmotorns hölje. Ser ut som att startkransen sitter lite väl långt fram och jag funderar på om jag vänt den fel men jag satte den lika som den såg ut innan. Har satt den med balansvikten mot motorn. Testade även att vända den men då tog vikten i turbin och plattan hade blivit sne istället. (Hade troligen kunnat monterat så eftersom jag sen fick shimsa nästan en centimeter mellan plattan och turbin.)

Är det någon som om jag satt startkransen/svänghjulet åt fel håll?

Skulle problemet kunna lösas genom att shimsa startmotorn istället eftersom det är ett sådant j*vla jobb att ta ner lådan, samla upp olja montera och fylla igen...

9 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#6
Problemet löst.

Jag hade pressat sönder startkransen. Tog ner allt och satte dit en ny startkrans. Den förra var rejält vind och det var inte alls konstigt att den vobblade och tog i någonstans. Tur bara att inget havererade på grund av detta.

Den nya startkransen hade "Engine side" inristat på sidan med balansvikt så det var inget tvivel om hur den skulle monteras.
Lådan växlar nu fint och jag hör inga oljud. Kickdown funkar också, men jag ska byta vajerfästet så snart jag får ett nytt.

Är det någon som vill ha en steg-för-steg-guide för hur man monterar ner och monterar tillbaka en automatlåda på en g20 (eller de flesta lite äldre jänkare så säg till).

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
12 juni 2011
#7
Varför får jag känslan av att du gjorde generalfelet från första början att låta turbinen sitta på motorn och sedan monterade du lådan???

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

9 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
#8
Nej, det har jag lärt mig att man ska undvika.
Felet jag gjorde var värre, en riktig idiotgrej. Det var knas med belysningen i verkstan när jag monterade startkransen första gången och jag fick för mig att de sex bultarna in i motorblocket bara var styrpinnar som startkransen skulle hängas på. Hängde på den så gott det gick och drog fast lådan. Det gick ganska trögt men det gick att få dit. Kände dock på mig att det var galet när jag gick till sängs den kvällen så på morgonen tog jag ner allt när det var lite ljusare och såg att jag mycket riktigt tabbat mig rejält. Ännu dummare var kanske att inte direkt köpa en ny startkrans utan jag monterade den cheva startkransen (eftersom jag inte tyckte den såg vind ut).
När jag jämförde den startkransen med den nya såg jag däremot att den var ordentligt skålformad i mitten eftersom jag pressat turbinen med högt tryck på sidorna. Galet men nu har jag lärt mig dels hur startkransen ska sitta och att man aldrig ska gissa i mörker smile
Allt gott, slutet gott, lådan växlar fint och jag har inga missljud. Städat bilen till tusen idag och på torsdag blir det långkörning så vi får hoppas att den klarar 150 mil på tre dagar, lite riskabelt men vafan...


Sök