2959
Sök

Baslådan luktar bränt!!

27 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
Grasvik skrev:
evilaudio skrev:

fast de kan man ju justera på stereon..tongue

True...True.. men saken är den att jag har orginalstereon med en "add-an-amp" adapter så det finns ingen sub nivå sad

fast höjer du å sänker basnivån på stereon så sänks ju även suben.

ja det är ju sant, fan det har jag inte ens prövat tongue
tack big_smile

27 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
Grasvik skrev:
biffsteak skrev:

Jag förstår, du vill kunna ställa stegets gain på tex 50% och då ska remoten bara kunna reglera effekten mellan 0-50% med 50% vid max på remoten. Men hur bra lr om det funkar så beror på hur steget är uppbyggt, är inte så insatt i jbl steg så kan inte säga hur det funkar på dom. Men testa att ha stegets gain på low och sen på max med remoten på max hela tiden, om basen spelar lägre/högra när du ställer gainen på steget med remoten på max så funkar stegets gain som huvudgain.

Okej, jag ska pröva det, funderar även på att kanske köpa ett par basar som klarar av stegets max effekt så man kan kräma ut det sista:lol:

sen att de luktar brännt kan även beropå att du spelar lådan under avstämningen..

vad innebär det? neutral

16 197 Inlägg
16 juni 2011
Grasvik skrev:
evilaudio skrev:
Grasvik skrev:

Okej, jag ska pröva det, funderar även på att kanske köpa ett par basar som klarar av stegets max effekt så man kan kräma ut det sista:lol:

sen att de luktar brännt kan även beropå att du spelar lådan under avstämningen..

vad innebär det? neutral

om vi säger att lådan e avstämd till 40hz å man spelar toner nere runt 30 hz så tål basen inte ens i närheten av den effekt den är specad till..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 juni 2011
Grasvik skrev:
ChriZtoffer skrev:
Den remoten fungerar precis så som den ska, alltså att max på den motsvarar den nivå som du ställt stegets level på. smile Men bara för att du ställt level på 50% så betyder inte det att steget bara ger ut halva effekten, om du har en stark lågnivåsignal så kan du mycket väl få ut full effekt med level/gain på hälften!

hur vet man om man har en stark lågnivåsignal då? neutral

Det får man mäta fram, men i ditt fall med original huvudenhet och nån adapter så tror jag mer på dålig signal. Vore intressant att kolla den med ett oscilloskop.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

27 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
Grasvik skrev:
evilaudio skrev:

vad innebär det? neutral

om vi säger att lådan e avstämd till 40hz å man spelar toner nere runt 30 hz så tål basen inte ens i närheten av den effekt den är specad till..

okej, men jag vet inte vad lådan är avtämd till sad det är inte kickers egna låda. går det att kolla upp det på något sätt?

27 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Grasvik skrev:
ChriZtoffer skrev:
Den remoten fungerar precis så som den ska, alltså att max på den motsvarar den nivå som du ställt stegets level på. smile Men bara för att du ställt level på 50% så betyder inte det att steget bara ger ut halva effekten, om du har en stark lågnivåsignal så kan du mycket väl få ut full effekt med level/gain på hälften!

hur vet man om man har en stark lågnivåsignal då? neutral

Det får man mäta fram, men i ditt fall med original huvudenhet och nån adapter så tror jag mer på dålig signal. Vore intressant att kolla den med ett oscilloskop.

ja jag tror nog det jag med. neutral

2 914 Inlägg
16 juni 2011
mina JBL GTO 1412 spelade jag med 1500Wrms och dom tål ju 700Wrms, visst det luktade mumma en stund men sen slutade det lukta, även om jag spelar på samma sätt och med samma inställningar, både gain, filter och volymkontrollmässigt. vissa basar kanske man "sotar ur" och sen lossnar det, och dom var flitigt använda av tidigare ägare över något år, tongue

Sök