3763
Sök

Över eller undertryck i oljefiltret?

Kärnkraftstomte
770 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
#1
Nu kommer det en dum fråga, men jag har faktiskt ingen aning...

Trycker eller suger oljepumpen i motorn oljan genom oljefiltret på en normal bilmotor?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

3 Inlägg
16 juni 2011
#2
Enda stället den suger ifrån är väl sumpen? Sen trycker den väl igenom reduceringsventil, filter osv.


Kärnkraftstomte
770 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
#3
Tjena Filip!

Jo det borde vara så, hoppas det är på det viset för jag ska nämligen sätta dit en sån där oljefilterförflyttargrej iomed att mitt filter sitter ganska utsatt eftersom att motorn sitter rätt nära marken (och ännu lägre blir det eftersom att jag ska sätta dit en sandwitch för att kunna mäta oljetemperatur och tryck). Jag hade sen tänkt att flytta upp oljefiltret (och sandwitchen) bredvid där jag har monterat min bränsletrycksregulator. Hade filtret suttit på sugsidan så hade det blivit problem att montera oljefiltret högre upp än vad den ursprungliga placeringen är eftersom att man måste hålla på att avlufta och ha sig när man har bytt olja då.

Låter ganska logiskt att filtret sitter på pumpens trycksida om givaren till mitt oljetrycksvisarinstrument ska monteras på en sandwitch mellan oljefilterhållaren och själva filtret.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

5 710 Inlägg
17 juni 2011
#4
Det är så. Jag har iaf inte stött på någon motor som har filter på sugsidan.

MVH Jonas
..............


Sök