Intressant tråd, tack för att jag fick något att läsa i kväll!
Jag tror dock detta är ett problem man inte kommer undan oavsett bilmärke, dagens miljökrav skapar dessa motorer som är så känsliga för oilsludge. De flesta tillverkare har problem med detta, hos Audi är rasade turbomotorer ett vanligt fenomen främst för att Audi satt så långa serviceintervaller på sina modeller. BMW har haft problem med vevhusventilationen på sina sexor och Volvo på sina femmor, Saab hade som kanske är bekant enorma problem (Läs som "havererade kundbilar") och fick konstruera om sin T7-motor flera gånger och ändå blev det aldrig riktigt bra och så vidare genom alla märken.
Det gör inte problemet på Mini Cooper mindre, men jag tyckte det var värt att nämna så att TS inte låter bli att köpa en Mini på grund av ett problem "alla" bilar kan råka ut för! Det är dock relativt enkelt att undvika dessa problemen, tro inte på de långa serviceintervall tillverkaren påstår att bilen klarar av!
3000mil är löjligt långt mellan oljebytena och även 2000mil tycker jag är för mycket, det finns inga nackdelar med att byta olja med 1000mils intervall. Går det i 4L olja i en Mini? Handla på rätt ställe och det är 400:- plus ett oljefilter så säg 500:-, sedan byter du förstås olja själv och noterar miltal och datum för detta; Sedan kan BMW/Mini få byta enligt serviceboken så den är komplett.
Cirka 500:- och en halvtimmes (Max) jobb är en rätt billig försäkring mot haveri tycker jag, och så mår motorn förstås så mycket bättre utav det!