4625
Sök

Val av drifting bil

Avstängd
1 714 Inlägg
30 juni 2011
#21
Mechanimal skrev:
Emilius skrev:
Tillvald diffbroms? fan det går väl att köpa till efterhand, eller dra fram svetsen och spara 5 tusen kanske?

Huvudsaken är att du kan köra med coilovers runtom och lite mer hjulinställningar än en stel axel.

För tusan, E30 istället för 740 definitivt, E30 är en motorsport-inspirerad bil, volvo är säkerhetslådor/landsvägslok.

Klart det går att köpa i efterhand eller låta ESAB eller AGA hjälpa till på traven istället.

Och hellre en 318is än en 320, isåfall 323/325 och uppåt.

Jag hör ofta om dessa såkallade "ESAB-diffar" och så vidare,
det enda jag känner till det är Kemppi-diffar wink vem svetsar med nåt annat än Kemppi och varför? wink


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
30 juni 2011
#22
Skylinee skrev:
Langen93; Om du nu köper en Volvo 940 Turbo, köp då en lockerdiff, så du slipper köpa ny bakaxel hela tiden, för du lär ju rasa en bakaxel för eller senare..

Med en Lockerdiff, så låter de förjävligt när du typ svänger, för den vill kugga över.
sen när du kör ibland, så hugger bilen, för den vill låsa bakaxlen, men det är värt de!..
Fråga Equinox wink

Lockerdiff är skit kul!
Min fars T-bird (tjejbilen) har det och det är skit enkelt att busa runt med den ioch med att båda hjulen snurrar i samma hastighet. Får du sladd på bilen, tryck på så går bilen spikrakt. Vill man behålla sladden, sväng inte emot då utan håll den enkelt som man brukar göra.
Men det låter ju förjävligt och folk tror att bilen är trasig när man parkerar! lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

5 Inlägg
30 juni 2011
#23
Thunderbird88; Hahaha, Ja big_smile
Vi var på MCDonalds häromdan i HBG, vi körde o parkerade och folket som satt ute o vänta på maten, (mitt i natten) blev typ "Va i helvete är detta för bil :o?!"
Sen kasa vi ut där ifrån, då blev dom snopna wink

597 Inlägg
30 juni 2011
#24
Emilius skrev:
langen93 skrev:
vad är skillnaden mellan en bmw e30 318 och en bmw e30 318is?

Äh, det är ändå 320 och uppåt som gäller!

lol lol lol

91 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#25
Hehe, NIce med alla svar fortsätt gärna att diskutera:) Lutar åt en volvo 740 turbo eller bmw e30 318is. Men vilken av dom två är billigast att ha som bruksbil och vilken av dom två har billigast delar och tål mest att sladda med?smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2011
#26
langen93 skrev:
Hehe, NIce med alla svar fortsätt gärna att diskutera:) Lutar åt en volvo 740 turbo eller bmw e30 318is. Men vilken av dom två är billigast att ha som bruksbil och vilken av dom två har billigast delar och tål mest att sladda med?smile

Billigast i drift: BMW utan tvekan, framför allt på grund av förbrukningen.

Delar: Liknande priser, dock är troligen utbudet av begagnade delar större till Volvo. Å andra sidan är Volvo Turbo populära och just mycket sådana delar är troligtvis borta, samtidigt som möjligheten att köpa delar från Tyskland finns till BMW. Svårt att säga hur det blir.

Tåligast: Volvo tål misshandel bättre, men så länge du inte tänkt missköta din blivande bil tål en BMW lika mycket som en Volvo.

Lägg sedan in att en 3-serie är en bil byggd att köras från fabrik medan Volvon är en familjebil med köregenskaper som en traktor från fabrik så är valet rätt enkelt i mina ögon!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

91 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#27
AA jag förstår, aa volvo 740 turbo är väldigt populära som är synd:)

Pim_Pim
30 juni 2011
#28
Jag hade nog kört på en E30 om jag vore du smile

91 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#29
Är det någon som vet hur mycket bensin en Bmw e30 318 och Bmw e30 318IS Drar?

Avstängd
1 714 Inlägg
30 juni 2011
#30
Thunderbird88 skrev:
Skylinee skrev:
Langen93; Om du nu köper en Volvo 940 Turbo, köp då en lockerdiff, så du slipper köpa ny bakaxel hela tiden, för du lär ju rasa en bakaxel för eller senare..

Med en Lockerdiff, så låter de förjävligt när du typ svänger, för den vill kugga över.
sen när du kör ibland, så hugger bilen, för den vill låsa bakaxlen, men det är värt de!..
Fråga Equinox wink

Lockerdiff är skit kul!
Min fars T-bird (tjejbilen) har det och det är skit enkelt att busa runt med den ioch med att båda hjulen snurrar i samma hastighet. Får du sladd på bilen, tryck på så går bilen spikrakt. Vill man behålla sladden, sväng inte emot då utan håll den enkelt som man brukar göra.
Men det låter ju förjävligt och folk tror att bilen är trasig när man parkerar! lol

Inte så noga med vad folk tror ju tongue
Dem som vet vad som försiggår, dem vet, resten behöver inte veta.


Avstängd
1 714 Inlägg
30 juni 2011
#31
PlatinumRacing skrev:
Emilius skrev:
langen93 skrev:
vad är skillnaden mellan en bmw e30 318 och en bmw e30 318is?

Äh, det är ändå 320 och uppåt som gäller!

lol lol lol

Haha skulle vilja säga att det är 325i och upp som gäller men nu var det ju frågan om en budgetbil,
då duger 320 bra wink


Avstängd
1 714 Inlägg
30 juni 2011
#32
langen93 skrev:
Är det någon som vet hur mycket bensin en Bmw e30 318 och Bmw e30 318IS Drar?

Lär väl dra runt 0.8 lugn körning och på bredställ på varvstoppet ca 2.5 liter som vanligt smile
Ska du drifta är väl bränsleekonomin inte ens värt att tänka på, man blir bara ledsen i ögat.

Men en Volvo drar ju mer iallafall det är en sak som är säkert


91 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#33
ja men jag tänkte ju ha den som en bruksbil också och då är det ju intressant vad den drar när man kör lungt:)

25 Inlägg
30 juni 2011
#34
Varför inte skaffa tex en opel manta gsi? De är väl ganska sladdvänliga

91 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#35
aa det med skulle vara coolt det med men bmw är nog bättre

16 Inlägg
30 juni 2011
#36
Skulle personligen satsa på E30 eller 200SX då jag själv tycker de är snygga orginal (jämfört med 740:n) och roligare att sladda med. Min 200 drog någonstans runt 0.7 -> 0.8 "vid lugn körning" precis som E30:n och betydligt mer vid lek.

Annars finns ju alltid AE86 Sprinter Trueno vilket ska vara en grym driftingbil (har tyvärr ej testat utan enbart hört från dem som kört dem) och sedan är den sjukt cool! Tyvärr är den både dyrare och det kan bli svårt med reservdelar i Sverige



Sök