3883
Sök

En fråga om ET/offset, till er duktiga som vet exakt hur man räknar!

7 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Hej!

Jag vet vad ET är och hur man räknar ut det. Men om man tänker steget längre så blir det lite klurigare,-häng med:

Jag hade tidigare 8,5" breda fälgar med ET 45. Till detta hade jag 80mm spacers.

Nu har jag skaffat 9" breda fälgar med ET 25. Nu skall jag räkna ut hur breda spacers jag skall ha då jag absolut inte vill att de skall bredda mer utåt än de gamla fälgarna gjorde.

Till att börja med är nog de flesta överens om att vi ska minska 80mm med 20mm eftersom det är ET 25 istället för 45. Då får vi 60mm.

Frågan är nu om man också skall dra av hela breddskillnaden eller halva eller vad. På ett sett borde det vara hela breddskillnaden på en halv tum men å andra sidan så är det ju inte så att hela breddskillnaden mellan fälgarna har adderats på breddningen utåt på den bredare fälgen...

Fattar ni vad jag menar och vad jag söker efter?

Någon som VET och inte gissar som jag:)

Tack /Jens

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 juli 2011
Men va fan...ET räknas väl från fälgens tänka "centrumlinje" dvs fälgbredden/2.

Så...1"=2.54cm. 8.5"=21.59cm. 9"=22.86cm.

Gamla: 21.59/2+8-4.5=14.295 cm fälg mot skärmkanten räknat från anliggningsytan....
Nya: 22.86/2+X-2.5=14.295 cm ger då X=5.365 cm spacer, eller om man så vill typ 55mm...

Eller så har jag räknat helt fel, men det låter rimligt tycker jag...Sen är ju frågan om det verkligen går fritt från fjäderbenet....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
6 juli 2011
Jag kom fram till 53,7mm så vi tänkte nog ungefär lika. smile
Sen om det stämmer eller inte är jag inte 100 på, risken finns att jag är för trött för att tänka just nu. Hehe...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Sök