3160
Sök

KRISSITUATION!! SAAB 9-5 2,3t -00, hög bränsleförbrukning plus annat!

134 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#1
Jag skulle behöva akuta tips och råd eftersom jag är 50 mil hemifrån och måste köra hem imorgon på morgonen, samt att bilen ska köras 200 mil till i nästa helg.
Bilen har gått 19500mil och är servad på märkesverkstad varje år sen ny. Turbobyte vid 10000mil enl. förra ägaren. Har själv haft bilen i 3mån och aldrig varit på längre turer med den. Förutom nu.
Problem: Högre bränsleförbrukning idag än i torsdags. När jag startar så ligger den på kring 18L/10mil och sjunker och lägger sig på mellan 13-14L vid lugn körning, enl. SID. Den har alltid visat kring 9 på landsväg och kring 10 i stan! Kände en konstig lukt i kupén när jag startade bilen idag, samt att jag tyckte mig höra ett vinande ljud från motorn vid körning. Någon som haft samma eller liknande problem??
Förresten så meddelar SID att det är dags för service.
Jag har googlat mig vindögd med min stenålders-mobiltelefon, men inte hittat nåt vettigt, förutom att många nämner lambdasonden och LMM. Kan det vara det som är felet och kan man kolla upp det på nåt sätt?
och VIKTIGASTE FRÅGAN:
VÅGAR JAG KÖRA HEM BILEN? Jag är just nu ute i obygden och har 50 mil hem!

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#2
Jag kan tillägga att bilen är helt orginal, och att jag körde den ganska hårt på vägen upp. Jag låg i mellan 130-150 de sista 20 milen(9,1L/10mil visade SID då) och det var ganska dålig och ojämn väg. Många gupp, gropar och tjälsprickor.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 juni 2011
#3
Kolla så att inte den lilla skruven och låsbrickan som håller fast bypass-röret i kobran har hoppat av.

På min Aero -01 så gjorde den det under hård körning och då pös/ven det som fan under huven så fort man tryckte på gasen lite och laddtrycket skulle komma (men det pös ju bara ut under huven...)


EDIT: Bild:

http://img834.imageshack.us/img834/1517/saab95engineoverheaddet.jpg


Kolla även slangarna och kontakten på magnetventilen som jag ringat in...
Senast redigerat av TBOC_Razor (26 juni 2011)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
26 juni 2011
#4
ja jag tror du kan körahem bilen uttan problemmen lämna in bilen på sörvis o fel sök när du kommer hem

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

134 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#5
TBOC_Razor skrev:
Kolla så att inte den lilla skruven och låsbrickan som håller fast bypass-röret i kobran har hoppat av.

På min Aero -01 så gjorde den det under hård körning och då pös/ven det som fan under huven så fort man tryckte på gasen lite och laddtrycket skulle komma (men det pös ju bara ut under huven...)




Kolla även slangarna och kontakten på magnetventilen som jag ringat in...

Tack för svaret och bilden! Jag kollade upp det där men det pös inget på tomgång, men magnetventilen levde om som fan... Men kanske ska göra det? Jag klämde runt alla slangar och letade läckage men hittade inget. Det visslade/pös som fan under huven när jag drog på gasen dock... Jag var ju tvungen att ta mig hem så jag körde på.... Den drog enl SID 2 liter milen i ca 2 mil, men sen när jag återställde (igen) så gick förbrukningen ner till 0,85. Och efter att jag kört ett par mil till så tankade jag och återställde igen(räknade ut förbrukningen för hand efter tankningen=0,86liter/mil), och då gick den ner till 0,73, och höll sig 0,73-0,78 enl SID hela vägen! Förutom när jag passerade ett vägbygge, då hoppade den upp i 1,3 en snabb sväng för att dyka ner igen. Verkar ju vara nåt skumt?!
Jag tog mig hem iaf, och service är bokad på onsdag! Billigt var det också, 1200.- ville dom ha för en årlig service! smile

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#6
dieselkungen1 skrev:
ja jag tror du kan körahem bilen uttan problemmen lämna in bilen på sörvis o fel sök när du kommer hem

Yes, jag chansade och körde hem och det gick fint! Men var ju lite orolig där ett tag. Det är rätt långt mellan mackarna uppe i norra norrland!

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 juni 2011
#7
mechanic_soul skrev:
dieselkungen1 skrev:
ja jag tror du kan körahem bilen uttan problemmen lämna in bilen på sörvis o fel sök när du kommer hem

Yes, jag chansade och körde hem och det gick fint! Men var ju lite orolig där ett tag. Det är rätt långt mellan mackarna uppe i norra norrland!

Därför finns det reservdunk wink

Fan det har tom jag här nere när det bara är en halvmil från mack till mack. Fast jag är nojjigheten själv iofs...


När du körde hem bilen pös det hela tiden när du drog på då med eller hände det mindre ofta ??

Magnetventilen ska inte låta något vad jag vet eller märkt på min, kan vara den som är kass.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

134 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#8
TBOC_Razor skrev:
mechanic_soul skrev:
dieselkungen1 skrev:
ja jag tror du kan körahem bilen uttan problemmen lämna in bilen på sörvis o fel sök när du kommer hem

Yes, jag chansade och körde hem och det gick fint! Men var ju lite orolig där ett tag. Det är rätt långt mellan mackarna uppe i norra norrland!

Därför finns det reservdunk wink

Fan det har tom jag här nere när det bara är en halvmil från mack till mack. Fast jag är nojjigheten själv iofs...


När du körde hem bilen pös det hela tiden när du drog på då med eller hände det mindre ofta ??

Magnetventilen ska inte låta något vad jag vet eller märkt på min, kan vara den som är kass.

Hehe jasså, nä jag har aldrig någonsin haft en reservdunk med mig, men kanske borde egentligen ha det ibland smile
Nej, den gick som en dröm när jag körde hem den, inga konstiga ljud eller nåt. Och jag hade inne den på service på SAAB-verkstad här i förra veckan och dom hittade inte heller något fel. Eller ja, dom hittade en massa fel, men det var andra grejer det... Suck, måste bl.a. byta 6 st bussningar i bakvagnen, hade glapp i en styrled, osv... hmm

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032


Sök