RichiB skrev:
gamlingen skrev:
RichiB skrev:
japp det är första gången med den nya katen?
Men kan det verkligen ha med den att göra?
Den andra var riktigt gamal o sleten hehe
Då vet du med andra ord inte om den funkar som den ska..
hur får jag reda på det då? :-)
en ny kat borde ju fungera...
Hej,
Jag går direkt på sak. Jag har nu läst tråden igenom och vad jag kan se el tror efter vad jag själv har trådat igenom och fått lov att göra med min Passat Varriant ADZ motor 1.8i -1996, så finns det väl lite referenser av det att gå på.
Jag besiktade bilen och hade skyhöga höga CO HC värden som om bilen borde skrotas. Men jag visst att det var något "simpelt" fel, men vilket, det var frågan.
Hade innan varit till 3 bilverkstäder och fått ett gemensamt svar "Rör inte tomgångskruven om du hitta den, då ändrar du all fabriksvärden som i sin tur kan ge livslång kedjeverka så felsökande kanske inte tar slut.."
Innan jag var o besiktade bilen då hade jag gjort följande:
Bytt impulsgivare
Bytt bränslefilter bak intill bränsletanken
Bytt tändstift
Bytt luftfilter ( standard byte )
Bytt fördelarlock
Bytt rotorvinge
Bytt vattenpump, termostat ( var i behov av byte )
Bytt bakre, mittre ljuddämparen ( var i behov av byte )
Svetsat på nytt flexrör på främre avgasröret ( var nödvändigt att byta flexrör )
Och fortfarande var "huvudproblemet" inte löst
Vid det laget då sade VAG el Meca som de heter numera..dem skulle ha bytt ut stort sett allt detta innan de gav sig in på tomgångskruven. Om jag det hade låtit dem fått gjort det då hade kostnadläget varit garanterat över 10-12 000 och inget har de löst...Vilken bilägare är glad då? Är man normal ägare då ställer man lite krav på de och därför slog jag snabbt ifrån och skulle lösa det själv.
Nu kommer vi tillbaka till "huvudproblemet"
Ja, just det, nu kom jag på att jag har ju glömt bort och nämna att jag har dessutom gjort en ordentlig motortvätt med hjälp av Wynnsbutikens motoroljeprodukter kika gärna in på wynnsbutiken.com
Då tvättade jag insprutarenheten och det gav Positiva svar, trodde faktum ett tag att det var något fel på mina öron :-) men så inte fallet var. bilen drog hemskt mycket soppa ( 1 liter lekande ) efter denna tvätt av EGR ventil, förgasar, insprutarmunstycken, alla enheter i föbränningsrummet ) då sjönk förbrukningen ned till faktum 0.68/litern
Vidare då körde jag motortvätt och 20 minuter senare tömde jag ut motorolja och bytte oljefilter. Hällde i en billig olja och körde ca 90-120 sek och sedan tömde ut oljan....Ursäkta uppehållet, det finns en orsak; Jag höll på tappa fattning ( i positiv mening ) när jag tömde ut oljan. Den var ju Klinisk ren - lika ren som innan jag hällde i motorn och fortfarande 20-25 minuter senare så rann det ut olja, den var liksom följsam fastspunnen på nå vis, inte att det droppade som en gammal "geggamoja olja" oftare gör utan rann o rann oj vilken underbar super Kvalitet.
Då det var utfört och klart, det var då jag besiktade.
Och då erhöll de sköhöga CO HC värden, då visste jag att det var något inställningsvärde som var helt fel från fabriken i Tyskland. Som många där redan hade sagt, så hade de svårt att se annat än det rimligt kunde vara lamndasonden. Jag bytte den ( för 400 kr ) Bilen funkade väsentligt bättre men dock inte ända ut. Det var då Jag gav mig in på den fastlimmade tomgångskruven ( är ju trots allt en insprutar förgasarenhet ) det skall man ju "normalt" inte behöva göra. Men nu var det nödvändigt. Och efter 1.5 varv hade ännu inget hänt, vad hände tro i.o.m. nästa 0.5 varv?...jag var tvungen lämna garaget, kuta runt sjunga national sången YIPPIE haha...
då insåg jag att allt vad bil verkstäder hade sagt var ett "skit" ett affärsargument till att grundlura kunder på pengar.
Hur som så fortsatte jag justera in tomgångskruven ( ca 3 varv från start ) sedan började jag också justera in tändningen och väl klar då var tomgången 935 varv (normalt var 950 )
Då tankade 10 liter Etanol 85, vad tror ni jag ännu mer glad blev av det? Den gick ju som en klocka!
Dagen efter då kollade jag värden på bilprovningen ( för att vara trygg o säker att bilen skulle gå igenom bilprovningen.
Bilprovningen frågade om det var en miljöbil - bilen gick renare än en klassad miljöbil
Före kontrollbesiktning och Efter kontrollbesiktning:
Före CO värde 234 och Efter CO värde 0.01 (50)
Före HC värde 662 och efter HC värde 20 (100)
Före CO 2500 värde 74 och efter CO2500 värde 0,00 (30)
Före Lamnda värde 0,93 och efter Lamnda värde 1,054
(lågt värde betyder fet bränsle blandning och högre än toppvärde då får den för mycket luft )
m a o erhöll min Passat Varriant ADZ motor 1.8i 5 dörrars - 1996.....toppvärden rakt igenom!
*************************************************************************************
För att göra en kort sammanfattning om när det är höga CO HC värden och få ordning på det:
Kolla tomgångvärde (varvtalet är ca 950 varv och det ligger still och inte svajar upp o ner i olika varvtal) Måste du justera väldigt mycket på tomgångskruven, kolla då så att tändningen är också korrekt inställt ( är bilen lättstartad, ändra inget som inledning, "om bilen är 'något' trögstartad då är tändningen gissningsvis lite väl högställt ( för lite bränsle o för mycket luft ) och därför då justera ned den och sedan justera in tomgången efter det. Då brukar väldigt många CO HC bränsle problem tyna bort. Bilägare blir glad i plånboken :-)
( vid det laget då är tomgången jämn i varvtalet 950 varv )
Vill problemet fortfarande inte vara löst då är det rimligtvis lamndasonden som kan avge felinformation ( bränsle/luft blandning ) och därför visar höga värden, Därför då byt ut den.
**************************************************************************************