2326
Sök

Svajande tomgång bmw 520i -84

BMW-Fantast!
249 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
började pilla lite under huven på bilen igår, hittade 2 slarvigt svarvade hylsor i en vevhus-ventilation slang, slangen är 15 i diameter och sedan va dessa hylsor pressade i, hålet i dessa va någonstans mellan 1-1,5mm.
Jag tyckte det så väldigt konstigt ut och tog bort dessa, misstänkter även att oljetrycket är extremt högt eftersom jag hittar olja i luftfiltret. men när jag fått ihop dessa slangar och allt igen och testar starta så ligger varvtalet och svajar mellan 1500 och 2000 varv, men inte med hylsorna i, vad kan detta bero på?!

Tacksam för några lösningar

3 Inlägg
6 juli 2011
kan va topplockspackningen

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juli 2011
Någon har slöjdat de där hylsorna istället för att fixa det egentliga felet. För högt tryck i vevhuset till följd av tex kassa kolvringar?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

BMW-Fantast!
249 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
kolvringarna är uteslutet, har testat trycket och det ligger på över 12bar, sedan topplockpackningen vet jag inte riktigt hur den ser ut, ska kika det när jag har tid smile

121 Inlägg
7 juli 2011
nästan 100 på att den drar tjuvluft

BMW-Fantast!
249 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
SlIdE skrev:

Det är mycket möjligt, men dock förstår jag inte varför den då går jämnt när man rycker av den slangen uppe på insugs-röret och håller den 50% över hålet, då går den rent och fint på tomgång...

121 Inlägg
7 juli 2011
dyem skrev:
SlIdE skrev:

Det är mycket möjligt, men dock förstår jag inte varför den då går jämnt när man rycker av den slangen uppe på insugs-röret och håller den 50% över hålet, då går den rent och fint på tomgång...

Du kanske bör kolla hur vevhusventilationen ska se ut en sprängskiss till din bil. Hittar du på http://www.realoem.com/bmw/select.do
Senast redigerat av SlIdE (7 juli 2011)

BMW-Fantast!
249 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
hittar tyvär ingen för vevhus-vent till just denna modell på den där sidan.. ;s

BMW-Fantast!
249 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
SlIdE skrev:

och du hade 100%rätt i det! när jag plockad ned ventilkåpan så var hela slangen som satt där på sprucken så den gick att rulla ut helt, får se sen när den kommer ned på hjul igen om den går som den ska då..

Sök