3695
Sök

Installera oljetrycksgivare

537 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
Tjoo.

Har beställt en Setrab 13raders oljekylare med tillhörande termoblock (sätts mellan block och filter, med termostat). Hur jag ska montera och få ihop det är inga problem. Dock ska jag installera en givare för oljetryck. Bilens originalgivare sitter bakom motorn, helt omöjligt att få fram den utan att börja riva fördelare, tändspole, jordfläta, vakumslangar, kabelstam mm. Den gamla givaren kommer fortfarande användas för oljelampan (kan inte använda den till mätaren då de inte pratar samma språk).
Så tänkte köpa en sandwich adapter med uttag för oljetrycksgivare, dock blir det ju kaka på kaka med både sandwich och termoblock. Är det lugnt att ha kaka på kaka? Ett alternativ är ju annars att gänga ett hål i termoblocket, men det gör jag gärna inte.

371 Inlägg
9 juli 2011
Drouch skrev:
Montera givaren på en av slangarna mellan termoblocket och oljekylaren.

Kommer givaren visa rätt då det sitter en termostat som håller stängt vid låga temperaturer???

537 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
need_4_boost skrev:
Drouch skrev:
Montera givaren på en av slangarna mellan termoblocket och oljekylaren.

Kommer givaren visa rätt då det sitter en termostat som håller stängt vid låga temperaturer???

Med tanke på att termostaten som sagt stängs och öppnas ger detta ett opålitligt tryckvärde eftersom det bara är tryck i slangarna en liten del av stunden som motorn är igång. Och det är ju motorn man vill ha koll på. Annars är det ju en bra lösning. Fast då ska man ju också hitta något bra också att fästa givaren i.

Det bäste hittills är att sätta in en sandwich mellan blocket och termoblocket. Dock är frågan om det rent tekniskt funkar.
Om det får plats är en annan fråga. Oljefiltret som jag har nu är  (enligt uppgifter på internet) 123mm högt, termoblocket är 32mm och sandwichen är 27mm. Vilket blir 135mm. Det är alltså 8mm längre än original, och då finns det även lite extra plats för originalfiltret. Men man ska ju också komma åt att montera det då själva gängorna tar mer plats.

Skulle så gärna vilja ha en oljetrycksmätare. Men att det skulle bli såhär klurigt trodde jag inte. Annars får jag testa om jag kan hitta något T-kors eller liknande att montera vid originalgivaren så att jag kan ha båda givarna, men då blir det trångt. Iofs så gör inte oljelampan så jätte mycket då det oftast säger till när det är för sent.

5 710 Inlägg
11 juli 2011
Jag hade nog gängat termoblocket....kaka på kaka skall du försöka undvika då det är en stor felrisk källa med allvarliga följder om det lossar....

MVH Jonas
..............

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 juli 2011
Jag tänkte göra samma sak, jag har konstaterat att jag behöver en oljekyl och jag har en sandwich där idag. Gänga termoblocket känns absolut bäst om du inte har någon blindplugg någonstans.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök