2377
Sök

Bilen viner som ett flygplan när man står stilla och vrider på ratten

714 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Hej ! tänk er en trasigväxellåda som viner som ett flygplan eller en F1 bil exakt det ljudet...det ljudet uppstår om jag står stilla å vrider ratten 1-2 cm...håller ja kvar ratten så låter det högre hur mer jag gasar...vad fan kan det vara ? :S

311 Inlägg
5 juli 2011
Servopumpen, eller kanske remmen som måste spännas lite?

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

UNDERGROUND
649 Inlägg
5 juli 2011
Nurminen_ skrev:
Hej ! tänk er en trasigväxellåda som viner som ett flygplan eller en F1 bil exakt det ljudet...det ljudet uppstår om jag står stilla å vrider ratten 1-2 cm...håller ja kvar ratten så låter det högre hur mer jag gasar...vad fan kan det vara ? :S

de kan vara dålig servovedska eller så är det dålig servo

714 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
ja servon har varit dålig länge..tror inte äns det har funkat på ett bra tag ! men kanske remmen då ?

714 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
men varför låter det från remmen om ja svänger lite :S

EDIT: sen TROR jag att det bara låter när ja svänger till höger..ska ut o kolla snart igen
Senast redigerat av Nurminen_ (5 juli 2011)

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 juli 2011
Men Einstein... Om du vet om att servon varit "dålig länge", va tror du det kan vara som viner då? Givetvis kan det vara som så att det är för lite vätska i systemet eller att vätskan behöver bytas. Att det viner om/från servon vid max rattutslag när man "vrider ännu mer" är däremot normalt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

135 Inlägg
6 juli 2011
brukar vara dåligt med servo olja.när det låter sådär. servon ska vara ett slutet system som smörjer sig självt  = köra utan olja kan göra att du måste byta servopump...
kan nu vara vakuum i behållaren eftersom du troliggen kört torrt. kanske får ta sam Fn för att få av locket och prova fylla på starta vrid lite på ratten fram o tillbaka lyssna stäng av kolla om det behöver fyllas mer.annars hoppas att pumpen inte gett sig..
det funkar med växellådsolja typ ATF om du inte hittar nått för servo hos din handlare.

666 Inlägg
6 juli 2011
håller med föregående talare, låter som låg olje nivå i servon
ett tips kan vara att fylla på med läckstoppande servo olja då du troligen har ett litet lekage om det nu saknas olja:)

3 860 Inlägg
7 juli 2011
På min förra bil hände detta, körde hem från semestern när detta ljud dök upp. Var ett rör till servopumpen som rostat sönder o det höll på att tömma hela systemet. Klarade mig precis från att pumpen skulle gå torr o skära. Så, hitta läckaget annars kanske du får byta allt, om det inte redan är så illa...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

714 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Nu har jag lokaserat ljudet, och det kommer från hjulet på pumpen...eller bara pumpen. alltså det är mycket vätska i behållaren sad dock inte ända upp till MIN men nästan..jag tror den där pumpen har tackat för sig..fast det är skitsamma jag är så van att köra utan servo nu =P

135 Inlägg
7 juli 2011
bara att klippa remmen då smile o trycka i lite mer luft fram tongue

714 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
i500 skrev:
bara att klippa remmen då smile o trycka i lite mer luft fram tongue

nä det går väl inte ? den går ju till en massa andra jävla hjul tongue

135 Inlägg
8 juli 2011
haha okej då ska du nog inte klippa

385 Inlägg
8 juli 2011
Fortsätter du att köra kan det medföra att servopumpen nyper av friktion och hjälpremmen går av och slår sönder plastkåpor framför kamremmen som i sin tur kan medföra kamremsras och då står du där med motorhaveri.
Så skulle råda dig att köpa en servopump.

Mvh

3 860 Inlägg
11 juli 2011
klippe en pump från skroten så kommer du billigt undan, en helt ny kanske inte kostar en förmögenhet heller för om det är så som VOLVO142-73 skriver så kan det bli dyrt i längden..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

385 Inlägg
11 juli 2011
spokenratt skrev:
klippe en pump från skroten så kommer du billigt undan, en helt ny kanske inte kostar en förmögenhet heller för om det är så som VOLVO142-73 skriver så kan det bli dyrt i längden..

Det är värsta senariot, men pumpen kommer garanterat att nypa om du kör utan servo olja då pumpen smörjs av denna oljan.

Mvh

714 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
volvo142-73 skrev:
spokenratt skrev:

Det är värsta senariot, men pumpen kommer garanterat att nypa om du kör utan servo olja då pumpen smörjs av denna oljan.

Mvh

MEN DET ÄR JU GANSKA MYCKET OLJA I BEHÅLLAREN : [

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 juli 2011
Hmm. Enligt din beskrivning innan så har du platt/multirem och därmed automatsträckning. Då bör det inte vara skrik från remmen. Det är inte heller säker att själva pumpen har havererat, vid tryckutgången på pumpen sitter det en fjäderbelastad tryckreglering. Kanske fjädern gått av så den ger för högt tryck och oljan går genom överströmningsventilen. Borde iofs blåst nån packning i pump eller styrväxel då, med läckage som följd.

Det enklaste och bästa för din del är nog att köpa en annan pump på skroten o byta snarast möjligt. Är det nåt fel i pumpen så kan den som sagt skära helt och låsa remskivan, då går multiremmen av och du står där du står eftesom även laddningen slutar fungera. (går klart att köra en bit med kraften från batteriet om man stänger av så mkt el som möjligt) Vet inte hur det är på v6:an men kanske även vattanpumpen drivs av den remmen och då kan du definitivt inte köra nånstans. Som nån sa så kan den trasiga remmen även göra sönder kamremskåpan och orsaka kamremshaveri med eventuell ventilsallad och trasiga kolvar. Ett antal volvoägare som fått erfara vad en trasig multirem kan kosta...

Det är väl dock inte så troligt på din motor men eftersom en annan fungerande pump kostar max en tusenlapp så hade det varit ganska enkelt för mig att bestämma hur jag skulle göra. Byter du pump så försök få ur så mkt olja som möjligt från ledningar och styrväxel ifall det är en massa skräp från den gamla pumpen där, finns ju inget filter i servosystemet.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

714 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:
Hmm. Enligt din beskrivning innan så har du platt/multirem och därmed automatsträckning. Då bör det inte vara skrik från remmen. Det är inte heller säker att själva pumpen har havererat, vid tryckutgången på pumpen sitter det en fjäderbelastad tryckreglering. Kanske fjädern gått av så den ger för högt tryck och oljan går genom överströmningsventilen. Borde iofs blåst nån packning i pump eller styrväxel då, med läckage som följd.

Det enklaste och bästa för din del är nog att köpa en annan pump på skroten o byta snarast möjligt. Är det nåt fel i pumpen så kan den som sagt skära helt och låsa remskivan, då går multiremmen av och du står där du står eftesom även laddningen slutar fungera. (går klart att köra en bit med kraften från batteriet om man stänger av så mkt el som möjligt) Vet inte hur det är på v6:an men kanske även vattanpumpen drivs av den remmen och då kan du definitivt inte köra nånstans. Som nån sa så kan den trasiga remmen även göra sönder kamremskåpan och orsaka kamremshaveri med eventuell ventilsallad och trasiga kolvar. Ett antal volvoägare som fått erfara vad en trasig multirem kan kosta...

Det är väl dock inte så troligt på din motor men eftersom en annan fungerande pump kostar max en tusenlapp så hade det varit ganska enkelt för mig att bestämma hur jag skulle göra. Byter du pump så försök få ur så mkt olja som möjligt från ledningar och styrväxel ifall det är en massa skräp från den gamla pumpen där, finns ju inget filter i servosystemet.

Okej ja men då är det nog bäst att byta då, jo vattenpumpen går till den remmen med..fanns ju från 350:- på skruvat smile

Sök