3329
Sök

Köpråd: Saab 9-3 -99

41 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#1
Har fått erbjudande om att köpa en 9-3a med lättrycksturbo från 1999. Har gått 10900 mil. Pris: 15000 kr.

Bör jag slå till?

Åsikter, information, problem tas gladeligen emot.

41 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#2
Bör tilläggas att det sitter en B204E i den.

1 327 Inlägg
8 juli 2011
#3
Är den inte helt sönderrostad i bakskärmarna så är det ju bara att köpa.


41 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#4
Den har ingen rost alls, förutom ytterst lite i nedre dörrkant.

41 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
#5
Glömde skriva att den har en automatlåda. Något att vara orolig över?

6 851 Inlägg
8 juli 2011
#6
Anax skrev:
Glömde skriva att den har en automatlåda. Något att vara orolig över?

Tror det är samma som i min ungefär (fast jag har 9-5an) men samma årsmodell och tror min motor heter så oxå. Inga prob. med lådan, även om du skulle få för dej att chipa den i något steg eller två. kolla bara innan så den inte slår för hårt när den växlar så är det troligen lungt. Men som sagt, det är begagnad bil ju, allt
KAN hända wink


1 327 Inlägg
8 juli 2011
#7
Automatlåda drar ju mer bensin. Tror det skiljer minst 0,1 liter enligt instruktionsboken och 0,2 liter stadskörning. Fungerar bara automatlådan bra så ska du ju inte behöva oroa dig över den. Men det är säkert dyrare att hitta en begagnad automatlåda om den skulle gå sönder då det är ganska ovanligt med 9-3 automat.


44 Inlägg
10 juli 2011
#8
verkar nästan för bra för att vara sant 15000kr för den? min (B204E) som har gått 21200mil vill jag ha 25000kr för.

annars är det rosten runt dörrarna och även bakluckan, SID pixlarna kan försvinna.
kolla om den är servad regelbundet.
bromsskivorna brukar rosta speciellt dom bakre.
känn så inte bilen vibrerar vid hög fart, kan vara tecken på att bussningarna behövs bytas
Senast redigerat av aafaan (10 juli 2011)

426 Inlägg
10 juli 2011
#9
Kolla så att den inte läcker från styrservon, inte en droppe! Det är skitdyrt att få det reparerat om det ens går då saab inte kan få tag i delarna längre, var precis ute för det och den kostnaden kunde man ju gjort en mindre resa för smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

41 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#10
Är en släkting som säljer, därav det låga priset big_smile
Det är som sagt lite rost vid nedre dörrkant, något man bör åtgärda så det inte sprids? Hur görs detta bäst i så fall?
SID:en har en del döda pixlar dock...
Bromsskivorna är ganska nyligen bytta bak.
Hur tror ni det kommer bli med reservdelar framöver, med tanke på SAABs problem?

1 327 Inlägg
11 juli 2011
#11
Vad menar du med rost vid nedre dörrkant? Är den rostfri i bakskärmarna?

Reservdelar ska finnas kvar i många år till har jag läst men vid ev konkurs så vet man ju aldrig vad som händer.


41 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#12
Det är lite rost längst ner på framdörrarna, dock endast ytrost. Är helt rostfri i bakskärmarna.

1 327 Inlägg
11 juli 2011
#13
Anax skrev:
Det är lite rost längst ner på framdörrarna, dock endast ytrost. Är helt rostfri i bakskärmarna.

Okej, det låter ju inte så farligt. Det är nog bara att slå till och köpa den då. Du kan nog säkert sälja den dyrare om du inte blir nöjd med bilen. Mycket pengar kan då inte förlora på den bilaffären iaf.


41 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#14
Ja, det blir nog till att köpa den. smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 juli 2011
#15
Johnsen skrev:
Kolla så att den inte läcker från styrservon, inte en droppe! Det är skitdyrt att få det reparerat om det ens går då saab inte kan få tag i delarna längre, var precis ute för det och den kostnaden kunde man ju gjort en mindre resa för smile

Det kan ju inte vara ett särskilt vanligt fel, aldrig hört talas om förut. Och risken att råka ut för det efter 10900 mil måste vara obefintlig.


Rumpmas
3 860 Inlägg
11 juli 2011
#16
Anax skrev:
Är en släkting som säljer, därav det låga priset big_smile
Det är som sagt lite rost vid nedre dörrkant, något man bör åtgärda så det inte sprids? Hur görs detta bäst i så fall?
SID:en har en del döda pixlar dock...
Bromsskivorna är ganska nyligen bytta bak.
Hur tror ni det kommer bli med reservdelar framöver, med tanke på SAABs problem?

Här har du de flesta reservdelar du behöver:

www.speedparts.se

Komplettera från Mekonomen, Biltema m.m. Du lär inte sakna så mycket. Dessutom finns det så många 9-3:or att det kommer att fortsätta tillverkas piratdelar även om Saab får slut, det finns en marknad helt enkelt.

Edit: Själv tycker jag att det låter som ett riktigt kanonläge att göra en bra affär smile
Senast redigerat av Andromeda (11 juli 2011)


426 Inlägg
11 juli 2011
#17
Andromeda skrev:
Johnsen skrev:
Kolla så att den inte läcker från styrservon, inte en droppe! Det är skitdyrt att få det reparerat om det ens går då saab inte kan få tag i delarna längre, var precis ute för det och den kostnaden kunde man ju gjort en mindre resa för smile

Det kan ju inte vara ett särskilt vanligt fel, aldrig hört talas om förut. Och risken att råka ut för det efter 10900 mil måste vara obefintlig.

Enligt saabverkstan här så har de haft inne ca 10-15 bilar med det detta år! jag tolkar i alla fall det som att det finns en del problem med det... Det är pressningen i slangen som ger upp och kan hända precis när som helst så ville bara göre trådskaparen uppmärksam på detta då det är väldigt lätt att se men äckligt dyrt att åtgärda...

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

41 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#18
Tackar för alla råd och tips! Ska definitivt ta en titt på styrservon, även om det kanske inte känns som att risken är så stor.

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 juli 2011
#19
Anax skrev:
Tackar för alla råd och tips! Ska definitivt ta en titt på styrservon, även om det kanske inte känns som att risken är så stor.

En annan sak jag tycker att du bör vara mycket noga med att kolla är fjäderbenen. Jag vet inte hur pass bevandrad du är när det gäller bilar, men du bör definitivt ta dig tid att hissa upp bilen fram. Sedan kollar du innanför framfjädrarna. Där har du stötdämparen går ned i fjäderbenet. Kolla så att det inte finns mycket rost på själva fjäderbenet, och speciellt runt "tallriken" fjädern klämmer mot. Ett mycket vanligt fel på 9-3 är att fjäderbenet rostar rakt av nämligen, och ett nytt sådant kommer jag inte ihåg vad det kostar, men 4-5k har jag för mig. På var sida! Skroten blir av med fjäderbenen fortare än dom får in dom, så det är nytt som gäller om oturen är framme. Inte så kul att få slänga ut 10k direkt på en bil man köpt för 15k.


41 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#20
Andromeda skrev:
Anax skrev:
Tackar för alla råd och tips! Ska definitivt ta en titt på styrservon, även om det kanske inte känns som att risken är så stor.

En annan sak jag tycker att du bör vara mycket noga med att kolla är fjäderbenen. Jag vet inte hur pass bevandrad du är när det gäller bilar, men du bör definitivt ta dig tid att hissa upp bilen fram. Sedan kollar du innanför framfjädrarna. Där har du stötdämparen går ned i fjäderbenet. Kolla så att det inte finns mycket rost på själva fjäderbenet, och speciellt runt "tallriken" fjädern klämmer mot. Ett mycket vanligt fel på 9-3 är att fjäderbenet rostar rakt av nämligen, och ett nytt sådant kommer jag inte ihåg vad det kostar, men 4-5k har jag för mig. På var sida! Skroten blir av med fjäderbenen fortare än dom får in dom, så det är nytt som gäller om oturen är framme. Inte så kul att få slänga ut 10k direkt på en bil man köpt för 15k.

Okej, tack för tipset!


Sök