Aero T16 skrev:
Bjornn skrev:
gamlingen skrev:
Då borde alla mina bilar ha varit tokslut,,,nåt för mythbuster att ta upp....
Det finns en anledning till att vissa oljor är billigare.
Lågprisoljor går att köra med kanske, men hela motorn brukar bli igenkoksad med tjocka avlagringar som täcker invärtes motordelar, som ej försvinner och kan täppa till diverse saker.
Biltemas oljefilter är ej att rekomendera till SAAB turbo, brukar sluta med att det börjar ryka blårök ur avgaset.
Varför chansa på en sån enkel sak när det kan bli mycket dyrare tillslut.
Motorn mår både bättre och håller lägre med ett riktigt filter och kvalitetsolja.
Känns det tryggt att man om man har tur får ut ett nytt biltema oljefilter på 1års garantin när hela maskinen är kass?
Finns det någon fakta eller test som stödjer dina teorier? Vad menar du med kvalitetsolja? Att det står ett känt namn på flaskan?
Biltema tillverkar ju varken olja eller oljefilter själv.
När man öppnar en motor och det är helt igenkoksad så beror det på sämmre olja eller mycket dåligt underhåll.
Behöver inte va biltemas olja kan vara ÖB el Maxi mm de kvittar men man kan se tydligt att oljan ej varit bra för motorn.
Detta är också speciellt dåligt för motorer med hydrauliska lyftare eller hydrauliska kedjesträckare då skiten kan sätta igen kanaler, lyftare brukar börja föra oväsen med mkt skit i motorn.
På volvos vitfemmor är det inget ovanligt med igensatt sugsil, som resulterar i lågt oljetryck och knack i motorn sammt att de brukar stanna tillslut.
Finns säkert fakta som stödjer det men vet ej vart.
Har sj varit med om turbohaveri på ny GIK turbo som endast gått 2000mil där det var biltemafilter monterat.
Någon garanti på turbon gällde ej.
De som är proffs på SAAB säger att biltemas filter ej klarar leverera rätt oljetryck till turbon.
De har själv varit med om samma fel flera gånger och intygar att det beror på filtret.