3027
Sök

Oljetips Saab 9-3

5 198 Inlägg
15 juli 2011
Virrson skrev:
Andromeda skrev:
Virrson skrev:
Jobbar precis vid mekonomen, tänkte köra deras filter och olja, 0w40 helsyntet, är det något?

Har du en 00-02?

I så fall är det lugnt så länge det står sähär bakpå flaskan: GM LL-A-025

okej, tackar! Idioten som hade den innan har ju kört med biltemas filter och olja...köpte den i förrgår så hoppas inte den tagit någon stryk. Brukar alltid göra en mindre "service" när jag köpt beggad bil.

Då borde alla mina bilar ha varit tokslut,,,nåt för mythbuster att ta upp....

Rumpmas
3 860 Inlägg
15 juli 2011
Aero T16 skrev:
Virrson skrev:
Andromeda skrev:

Har du en 00-02?

okej, tackar! Idioten som hade den innan har ju kört med biltemas filter och olja...köpte den i förrgår så hoppas inte den tagit någon stryk. Brukar alltid göra en mindre "service" när jag köpt beggad bil.

Var har du fått det ifrån att biltemas filter och olja ska förstöra motorn?

Ska du köpa på mekonomen så be om mekonmenkort så får du 10% på alla varor.

I T5-motorer går det bra att köra med Biltema-olja, jag gör det själv smile

Men på oilsludge-serien T7 uppdaterade Saab oljespecifikationerna till GM LL-A-025. Det rekommenderas allmänt även bland snåljåpar att det är dumsnålt att inte lyda. Biltema har en olja som klarar den klassningen, men den kostar typ 119 kr/liter, vilket gör det billigare att köpa rätt olja på Saab.

749 Inlägg
16 juli 2011
gamlingen skrev:
Virrson skrev:
Andromeda skrev:

Har du en 00-02?

Det finns en anledning till att vissa oljor är billigare.
Lågprisoljor går att köra med kanske, men hela motorn brukar bli igenkoksad med tjocka avlagringar som täcker invärtes motordelar, som ej försvinner och kan täppa till diverse saker.
Biltemas oljefilter är ej att rekomendera till SAAB turbo, brukar sluta med att det börjar ryka blårök ur avgaset.
Varför chansa på en sån enkel sak när det kan bli mycket dyrare tillslut.
Motorn mår både bättre och håller lägre med ett riktigt filter och kvalitetsolja.
Känns det tryggt att man om man har tur får ut ett nytt biltema oljefilter på 1års garantin när hela maskinen är kass?

1 327 Inlägg
16 juli 2011
Bjornn skrev:
gamlingen skrev:
Virrson skrev:

Lågprisoljor går att köra med kanske, men hela motorn brukar bli igenkoksad med tjocka avlagringar som täcker invärtes motordelar, som ej försvinner och kan täppa till diverse saker.
Biltemas oljefilter är ej att rekomendera till SAAB turbo, brukar sluta med att det börjar ryka blårök ur avgaset.
Motorn mår både bättre och håller lägre med ett riktigt filter och kvalitetsolja.
Känns det tryggt att man om man har tur får ut ett nytt biltema oljefilter på 1års garantin när hela maskinen är kass?

Finns det någon fakta eller test som stödjer dina teorier? Vad menar du med kvalitetsolja? Att det står ett känt namn på flaskan?

Biltema tillverkar ju varken olja eller oljefilter själv.

5 198 Inlägg
16 juli 2011
Olja kan vi diskutera tills fan själv löser av oss...och ingen blir klokare,,

749 Inlägg
17 juli 2011
Aero T16 skrev:
Bjornn skrev:
gamlingen skrev:

Finns det någon fakta eller test som stödjer dina teorier? Vad menar du med kvalitetsolja? Att det står ett känt namn på flaskan?

När man öppnar en motor och det är helt igenkoksad så beror det på sämmre olja eller mycket dåligt underhåll.
Behöver inte va biltemas olja kan vara ÖB el Maxi mm de kvittar men man kan se tydligt att oljan ej varit bra för motorn.
Detta är också speciellt dåligt för motorer med hydrauliska lyftare eller hydrauliska kedjesträckare då skiten kan sätta igen kanaler, lyftare brukar börja föra oväsen med mkt skit i motorn.
På volvos vitfemmor är det inget ovanligt med igensatt sugsil, som resulterar i lågt oljetryck och knack i motorn sammt att de brukar stanna tillslut.

Finns säkert fakta som stödjer det men vet ej vart.
Har sj varit med om turbohaveri på ny GIK turbo som endast gått 2000mil där det var biltemafilter monterat.
Någon garanti på turbon gällde ej.
De som är proffs på SAAB säger att biltemas filter ej klarar leverera rätt oljetryck till turbon.
De har själv varit med om samma fel flera gånger och intygar att det beror på filtret.
Senast redigerat av Bjornn (17 juli 2011)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
17 juli 2011
Bjornn skrev:
Aero T16 skrev:
Bjornn skrev:

När man öppnar en motor och det är helt igenkoksad så beror det på sämmre olja eller mycket dåligt underhåll.
Behöver inte va biltemas olja kan vara ÖB el Maxi mm de kvittar men man kan se tydligt att oljan ej varit bra för motorn.
Detta är också speciellt dåligt för motorer med hydrauliska lyftare eller hydrauliska kedjesträckare då skiten kan sätta igen kanaler, lyftare brukar börja föra oväsen med mkt skit i motorn.
På volvos vitfemmor är det inget ovanligt med igensatt sugsil, som resulterar i lågt oljetryck och knack i motorn sammt att de brukar stanna tillslut.

Finns säkert fakta som stödjer det men vet ej vart.
Har sj varit med om turbohaveri på ny GIK turbo som endast gått 2000mil där det var biltemafilter monterat.
Någon garanti på turbon gällde ej.
De som är proffs på SAAB säger att biltemas filter ej klarar leverera rätt oljetryck till turbon.
De har själv varit med om samma fel flera gånger och intygar att det beror på filtret.

lite roligt och läsa om Saab/gm vs biltema oljefilter, det roligare börjar på sida 6.
Senast redigerat av kwansa (17 juli 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

138 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
Jaaajaa! Tack för alla svar. Men som ni säger kommer vi nog aldrig bli klokare av detta. Det blev mekonomen och castrol och en filter hos dom också. Tack!

Mvh Viktor

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.

Sök