3386
Sök

Köpråd: Volvo S60 T5 vs 2.4t/2.5t.

18 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#1
Är de stor skillnad på körupplevelsen mellan S60 T5 och 2.5t och 2.4t? Hört att 2.4t iaf inte ska va nå direkt piggare än D5an.. vilket i och försig är en helt ok snurra men jag vill ha lite roligare när jag trycker ner gaspedalen hade jag tänkt! Uppdaterar dom chassit och bromsar något på T5an jämfört med den lite svagare turbosnurran?


Kollar efter någon schyst bruksbil. Gärna med lite pulver under huven. Alla småbilar går bort pga att den ska vara en schyst dragbil också. Men annat än S60 kan vara intressant!


tack på förhand big_smile


925 Inlägg
12 juli 2011
#2
köp min  S40n smile

Feel The Difference

18 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#3
Dansken- skrev:
Köp en S60 T5 från 2005 och fram. Den har Volvo's bästa motor. Går lätt att trimma till upp emot 400 hk, utan att behöva öppna motorn eller byta turbo.

Är de stor skillnad på T5 motorn från dom tidigare modellerna? Min budget räcker nog inte till en -05 tyvär


18 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#4
Legwind skrev:
köp min  S40n smile

Den såg jävligt nice ut men den blir nog lite dyr.. och lite liten som dragbil kan tyckas wink


925 Inlägg
13 juli 2011
#5
du kan få köpa den för 115:)

Feel The Difference

130 Inlägg
13 juli 2011
#6
Hur är det med bränsleförbrukningen mellan en 2,4T och en T5?


18 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#7
Prövade en s60 2.4t här om dagen med knappt 17k på mätaren.. inte de minsta imponerad av den motorn tyvär. Måste nog bli en starkare!


517 Inlägg
14 juli 2011
#8
kom & köp wink


18 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#9
ErikAxelsson skrev:
kom & köp wink

Dåligt med krokar bak på den där du tongue


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
14 juli 2011
#10
dieselbil skrev:
Prövade en s60 2.4t här om dagen med knappt 17k på mätaren.. inte de minsta imponerad av den motorn tyvär. Måste nog bli en starkare!

En original 2.4t känns väldigt slö. T5an är mycket piggare då.

Men jag antar att du ska chippa den? Isf, provkör bägge motorerna chippade och se vad du tycker! Nästan alla turbo-S60s är ju chippade på Blocket så borde inte va så svårt att hitta nån i närheten smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

388 Inlägg
14 juli 2011
#11
Kom och köp här,avtagbar dragkrog med absolut inget glapp så den är inte använd för mycket så att säga wink
Autotechs programvara i bilen sedan ca 1000 mil tillbaks innan dess helt orginal.


517 Inlägg
14 juli 2011
#12
dieselbil skrev:
ErikAxelsson skrev:
kom & köp wink

Dåligt med krokar bak på den där du tongue

Går att eftermontera..Jobbar på Volvo. Vill du ha fast eller delbart? wink


130 Inlägg
14 juli 2011
#13
piskade min kompis 2.4t ganska lätt med min t5, och måste säga att t5 klingar fan så mycket bättre på läpparna wink


388 Inlägg
14 juli 2011
#14
Ponitus skrev:
Hur är det med bränsleförbrukningen mellan en 2,4T och en T5?

Har en kompis med en V70 2.5T och den drog 1 dl mer än min s60 T5 landsvägskörning när min var orginal nu skiljer det nästan 2 dl med programvara i min.


130 Inlägg
22 juli 2011
#15
yoppe skrev:
Ponitus skrev:
Hur är det med bränsleförbrukningen mellan en 2,4T och en T5?

Har en kompis med en V70 2.5T och den drog 1 dl mer än min s60 T5 landsvägskörning när min var orginal nu skiljer det nästan 2 dl med programvara i min.

Så drar den mindre bensin när den är trimmad?


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
22 juli 2011
#16
Ponitus skrev:
yoppe skrev:
Ponitus skrev:
Hur är det med bränsleförbrukningen mellan en 2,4T och en T5?

Har en kompis med en V70 2.5T och den drog 1 dl mer än min s60 T5 landsvägskörning när min var orginal nu skiljer det nästan 2 dl med programvara i min.

Så drar den mindre bensin när den är trimmad?

Med rätt programvara i så drar alla turbobilar mindre vid cruise-körning. Gasar du drar den mer! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

130 Inlägg
22 juli 2011
#17
F4S4N skrev:
Ponitus skrev:
yoppe skrev:

Har en kompis med en V70 2.5T och den drog 1 dl mer än min s60 T5 landsvägskörning när min var orginal nu skiljer det nästan 2 dl med programvara i min.

Så drar den mindre bensin när den är trimmad?

Med rätt programvara i så drar alla turbobilar mindre vid cruise-körning. Gasar du drar den mer! smile

Men vad bra, det visste jag inte.
Men när du säger gasar, menar du just vid accelerationen eller att man håller en konstant hastighet. Låt säga 80/90km/h?


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
22 juli 2011
#18
Ponitus skrev:
F4S4N skrev:
Ponitus skrev:

Så drar den mindre bensin när den är trimmad?

Med rätt programvara i så drar alla turbobilar mindre vid cruise-körning. Gasar du drar den mer! smile

Men vad bra, det visste jag inte.
Men när du säger gasar, menar du just vid accelerationen eller att man håller en konstant hastighet. Låt säga 80/90km/h?

Just vid accelerationen eftersom bilen får in mer luft och därför måste kompensera med mer bensin. Detta gäller bara när du trycker på rejält. Accelererar du lugnt så drar den lika mycket som innan.

Men just vid konstant hastighet drar den oftast lite mindre. Istället för 0,8L/mil vid 80km/h konstant kanske du lyckas komma ner till 0,75L/mil. Varierar självklart från motor till motor smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

130 Inlägg
24 juli 2011
#19
F4S4N skrev:
Ponitus skrev:
F4S4N skrev:

Med rätt programvara i så drar alla turbobilar mindre vid cruise-körning. Gasar du drar den mer! smile

Men vad bra, det visste jag inte.
Men när du säger gasar, menar du just vid accelerationen eller att man håller en konstant hastighet. Låt säga 80/90km/h?

Just vid accelerationen eftersom bilen får in mer luft och därför måste kompensera med mer bensin. Detta gäller bara när du trycker på rejält. Accelererar du lugnt så drar den lika mycket som innan.

Men just vid konstant hastighet drar den oftast lite mindre. Istället för 0,8L/mil vid 80km/h konstant kanske du lyckas komma ner till 0,75L/mil. Varierar självklart från motor till motor smile

Aha, då är jag med. Tack för infon! smile


95 Inlägg
26 juli 2011
#20
dieselbil skrev:
Är de stor skillnad på körupplevelsen mellan S60 T5 och 2.5t och 2.4t? Hört att 2.4t iaf inte ska va nå direkt piggare än D5an.. vilket i och försig är en helt ok snurra men jag vill ha lite roligare när jag trycker ner gaspedalen hade jag tänkt! Uppdaterar dom chassit och bromsar något på T5an jämfört med den lite svagare turbosnurran?


Kollar efter någon schyst bruksbil. Gärna med lite pulver under huven. Alla småbilar går bort pga att den ska vara en schyst dragbil också. Men annat än S60 kan vara intressant!


tack på förhand big_smile

Vet att från -05 har t5 större bromsar och ok, tror det är 316mm skivor (större än tidigare t5or)


Sök