2312
Sök

Hur finansierar ni ert projekt till bilen

9 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
Jag undrar lite hur ni får pengar till era projekt. När man kollar runt här på garaget så ser man många som köper/gör saker med sina bilar som kostar en del.

är det mesta hårt jobb och sen lägga allt på bilen? Eller är det sponsring och i så fall hur långt kan man komma med sponsring?

Blev bara lite nyfiken då jag själv funderar på att dra igång med bilen smile

1 653 Inlägg
26 juli 2011
prioriteringar.

ge fan i att supa bort pengarna på helgen, skaffa inte ungar, käka bara pasta met ketchup om dagarna, bo trångt och spartanskt big_smile

Sponsring är inte så kul som det låter, företag ger ju inte bort saker bara för att det är kul, de förväntar sig något i utbyte.

Min "sponsor" råkar vara en kompis företag så det ger bra priser på lite smott och gott typ. men det betalar ju inte bygget direkt smile

en bra inkomst är ju inte heller fel, lite "svartjobb" på andras bilar brukar bidra lite till det egna bygget också. sen är utbyte av tjänster rätt bra sätt att få saker billigt. Du kanske jobbar med något som någon annan är intresserad av att ta del av, och denne kanske kan ge dig något du behöver i utbyte, tex...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

526 Inlägg
26 juli 2011
Kan säga att de bästa sponsring jag har haft är i alla fall vänner och bekanta som har olika kännedom om saker och hur de ska vara!

Man sparar HEMSKT me pengar på att tilverka delarna sjävl och fråga i sin bekantskapskrets om tjänster och igentjänster!
Men sen visst vissa saker måste man bara köpa för att de ska funka. Jag har då i alla fall levt på nudlar och avfärdat mitt partyliv vissa gånger för att kunna finansiera bilprojekten jag har haft smile Hårt jobb och mindre fest tongue

1 079 Inlägg
27 juli 2011
Tips 1: Ha ett jobb, gärna möjligheter till lite extrajobb/övertid

Tips 2: Håll nere kostnaderna på mat genom att äta rätt mat, säsongsbetonat ät det som är billigt på säsongen äter du för mkt nudlar och sånt skit så får du säkert tandläkarräkningar istället, ha en stor frys köp mkt när det är extrapris och frys in, man kan dricka eldorados kaffe istället för gevalia om det är billigare är man bara tillräckligt kaffesugen så går det ner, sen behöver man inte äta lunch ute exempelvis det funkar bra med en matlåda eller en filtallrik då och då.

Tips 3: Krogen är inget bra ställe om man tänkt använda pengar till sina nyktra hobbies. Det undviker vi, man mår ändå inget bra av musiken när man är där och man blir så sjuk av tilltuggen dagen efter.

Tips 4: Bo billigt, se över ditt boende, betalar du en dyr hyra i förhållande till att flytta en km längre bort från centrum, kanske bor onödigt stort, håll nere kostnader på telefoner, internet, hemelektronik är roligt men dyrt. Jämför försäkringar och elavtal och förhandla till dig bättre priser och villkor. Kanske finns nåt lån/kredit att lägga om för att få mer i plånboken kvar.

Tips 5: Fåfänga är dyrt, kläder, parfymer, frisörer ja det finns t om karlar som använder smink. Sånt gör vi inte, så över till nästa punkt.

Tips 6: Ta hjälp av kompisar/bekanta, erbjud din hjälp så får du hjälp tillbaka med diverse saker så man slipper anlita företag.

Tips 7: Importera delar/oljor osv själv så spar man mkt pengar.

Tips 8: Låt det ta tid, man behöver inte göra allt första året.

Tips 9: Ha kul, har du inte roligt så har du lagt ribban för högt om man blir en riktig tråkmåns som snålar för mkt så det påverkar relationer då bör man tagga ner lite.

Sponsring är väl inte så kul antar jag att bli tvungen till motprestationer som att åka på X antal träffar per år, roligare att använda sin tid till det man vill. Oftast ger sponsring till vanligt folk inte mer än lite rabatter man ändå kan få bättre genom privatimport och lite förhandlingar om priser ändå.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 juli 2011
# Om du inte har barn så sänk värmen hemma, efter ett tag så är det iaf värmen i garaget som räknas.

# Ge fan i dyr hemelektronik, när fan ska du hinna använda den ändå? Samma sak med tv-kanaler.

# Förklara för flickvännen/sambon/frun/livspartnern att det inte blir Grekland i år heller, bakaxeln droppar olja. Du får rutin på det efter några år.

# Ta tid på dig när du letar grejor, finns mycket pengar att spara på att leta noga.

# Klädkontot minskar ändå radikalt när du har en ursäkt att ha blåställ största delen av din vakna tid.

Det var nog allt jag hade att tillägga. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

9 117 Inlägg
27 juli 2011
tror att ni fått med det mesta Madhouse och RD_87. Bästa yrkena för kunna göra svartjobb och ta betalt för är bilmekaniker, serva vänner och bekantas bilar. Går även att köpa billiga obesiktade bilar och fixa till för att sedan sälja vidare, går att göra grova pengar på! Elektriker, finns alltid folk som är snåla och behöver dra om lite el, finns en hel del extrapengar att dra in kan ja lova! Svetsare med lite fantasi så kan man få in en hel del där med, sen kan man alltid laga rost åt folk med. Ett skitgöra men man får bra betalt.

9 117 Inlägg
27 juli 2011
Hitta prylar till sina projekt är tradera och ebay, hålla ständig koll på blocket går att fynda där också. Sen gäller det som sagt att känna folk och våga utnyttja kompisars kompisar mm. För att komma igång med sponsring måste du ha en hel presentation om ditt projekt, och målet med det hela sen får man tjata, tjata å tjata. Som gengäld så är det att fara hela sverige runt på träffar och utställningar å allt va de nu kan vara.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 juli 2011
Putteliten skrev:
Hitta prylar till sina projekt är tradera och ebay, hålla ständig koll på blocket går att fynda där också. Sen gäller det som sagt att känna folk och våga utnyttja kompisars kompisar mm. För att komma igång med sponsring måste du ha en hel presentation om ditt projekt, och målet med det hela sen får man tjata, tjata å tjata. Som gengäld så är det att fara hela sverige runt på träffar och utställningar å allt va de nu kan vara.

Dessutom får du chansen att ha en stor dekal med "Dragan´s Taxi & Pälsfarm" i bakrutan. wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

9 117 Inlägg
27 juli 2011
jonnielahti skrev:
köpa en bil som har relativt billiga delar, rätt bil är ju a och o, men har man lite sämre så är de ju ingen ide att börja med t.ex. en supra mkIV ?

Man kanske inte ska börja med stora turbo 6or och AWD kanske. Nissan 200or finns ju en hel uppsjö av. Ju populärare bilen är desto fler och billiga delar kan man hitta.

9 117 Inlägg
27 juli 2011
RD_87 skrev:
Putteliten skrev:

Dessutom får du chansen att ha en stor dekal med "Dragan´s Taxi & Pälsfarm" i bakrutan. wink

Haha, å "Kurts kennel och kebab" kanske?

Avstängd
44 Inlägg
27 juli 2011
Jag sparar nog mest på att göra allt själv, har aldrig lämnat bort något utan gör 100% själv...

671 Inlägg
27 juli 2011
Adam91 skrev:
Jag undrar lite hur ni får pengar till era projekt. När man kollar runt här på garaget så ser man många som köper/gör saker med sina bilar som kostar en del.

är det mesta hårt jobb och sen lägga allt på bilen? Eller är det sponsring och i så fall hur långt kan man komma med sponsring?

Blev bara lite nyfiken då jag själv funderar på att dra igång med bilen smile

Jag har jobbat oerhört mkt timmar och utomlands under en 10 årsperiod vilket gjort att jag kan gå på restaurang. Ha andra hobbies och utvecklas inom dem också förutöver bilintresset. Jag har alltid varit bilintresserad och har ett teknikorienterat jobb vilket gör att man har en bred kunskap därifrån på styrsystem. Svetsar o svarvar ej så de större ombyggnationerna har jag lämnat bort. Inte en krona som jag blivit sponsrad men då kan jag tala om för de som gör tuningjobben vad för tok de gör.

Men jag börjar ej med ett intresse som jag inte har råd med för det första.
Så många Supra o Skylineägare jag pratat med som har jätteprojekt i garagen som de inte har råd att genomföra. Se till o inte hamna i den sitsen.
Välj ett objekt du kan starta upp bygget på där det finns kunskap o produkter till.
Gärna tävlingsverksamhet i olika nivåer.
Lättillgängliga billiga delar.
Då kan du även finna begagnade prylar.
En dag kanske du inte har samma ekonomi och då ska man inte behöva sälja bilen.

VOLVO RWD passar mig i handskaen
Det har gett mig massor med körtimmar o glädje.

Kan säga har man tid o ork lämna inte ifrån er bilen för de flesta tuningföretagen i sverige är rätt så inkompetenta när det gäller egna lösningar.
I alla fall till volvo rwd....då gäller företag som sysslar med tävlingsverksamhet
Har bråkat en hel del om kvalitet på jobben då jag jämför med vad vi producerar på jobbet.
Små enmanstuningfirmor som bara är ute efter pengar finns det gott om. De har ingen ide över hur de ska lägga upp en plan för hur de ska utvecklas eller vilken grundkompetens som krävs vid uppstart av företaget.
Har kommit till den nivån så jag har mer kompetens än dem men vill inte vara någon som utbildar dem gratis, vilket jag uppfattar som att det är många tuningföretags strategi. Ge dem bara knapphändig info. om du handlar med dem...

Lycka till hoppas du får mååååånga roliga körtimmar

Sök