Eindpeng skrev:
Det som behövs är (saxat från STCS):
• Turbo.
• Ny insugs krök (med fördel en från 9-5 eller special bygge) + klämman som sammanfogar dem.
• nya vatten slangar till turbon (gärna stålomspunna slangar be dom dock att pressa på en böjd anslutning (90 grader) på det nedersta röret alltså den anslutning som sitter på blocket under grenröret, en valig banjofattning blir för snäv och stryper vatten tillförseln.
• Nytt oljereturrör (det med flänsen) köp gärna röret till Volvos 5 cylindriga motorer (50 kr billigare) kapa detta ca 30-35 mm efter flänsen ta sen den översta biten på slagen till kylar expansionskärlet till Volvo 740 kapa till önskad längd (denna kombination passar som en smäck) en stycke slanklämma 12-16 mm typ.
• Till tryck slangen mellan kompressor och IC (i mitt fall en crossflow ic) två 90graders slang böjar + ca 15 cm 50-60mm alu rör och slangklämmor förståss.
• En styck banjo fattning +skruv till vevhusventilationen (sitter överst på 9-5 insuget så kapning av det röret är nödvändigt) + ca 10cm slang med 12mm inner diameter.
• En 24mm plugg till hålet i insuget (där den återcirkulerande dumpen ansluter har öppen på min så denna pluggades)
• En bit plattjärn till att bygga ett nytt stag till turbon.
Sedan ett anpassat program till turbon och nya packningar till vatten/oljerör samt avgas. En rörbit och en silikonreducering från luftfiltret till kobran behövs också. Har säkert glömt nåt.
Hur lång tid det tar beror hur van du är vid att skruva men räkna med en helg.