3178
Sök

B20 block med B23 topp fråga, B30 med 960 3,0 topp fråga? seriös/expert hjälp.

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
#1
Ja, jag och en polare satt och snackade lite och kom in på först att ha ett B30 block med 960 24v topp, och sen gick vi vidare till B20 med B23 topp.
De vi mest diskuterade va pinbults och olje/vatten kanaler och de så de stämmer eller om hur stor ingrep man få göra ?
Med kamdrivning kom vi fram till en lösning.

Ps, bara seriösa och riktiga inlägg uppskatas.
Senast redigerat av _volvo1 (5 augusti 2011)

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
#2
hur stort jobb skulle de bli, och är de mycket som inte stämmer med kanaler och de?  hur skulle det bli med stötstängerna?

The one and only
1 091 Inlägg
5 augusti 2011
#3
Skiljer ganska mkt på olje/kylkanalerna mellan dom topparna... Men det är klart, ingenting är omöjligt så sätt fart o bygg bara!

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 augusti 2011
#4
Jag tror, vill minnas, att det är samma avstånd mellan cylindrarna i b20 och b23. De är trots allt i princip samma block i stora drag, förutom kamdrivningen. Alltså är det inte helt otroligt att det skulle vara samma bultmönster på toppskruvarna.

Det är ju det viktigaste, annars är det ju ingen mening att ens tänka på det...

Men får man fråga varför man skulle lägga sådan energi på något så meningslöst? ^^


612 Inlägg
5 augusti 2011
#5
Bensinskallen skrev:
Jag tror, vill minnas, att det är samma avstånd mellan cylindrarna i b20 och b23.

Det går tydligen t.o.m. ta vev från B21 av rätt årsmodell och montera i B18/B20, och B21 är ju sak samma som B23 när det gäller vevdimensioner.

Edit: Vatten/oljekanaler mellan block och topp går ju för övrigt plugga, och sköta all transport av vätskor genom utvändiga ledningar istället.
Senast redigerat av G-sson (5 augusti 2011)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 augusti 2011
#6
Ja visst fan, 8-bultad b20 har ju praktiskt taget samma vev som b21/b23 ja!


Går ju säkert att svetsa och göra nya kanaler om inte annat?


Men bara man löser det med tätning i framkant på motorn, då är det ju bara att ta en b21 vev och kasta i så har man kamdrev och allt, rätt längd och allt.

Somsagt, inte riktigt med på varför man vill ha ett b20 block, men det verkar ju faktiskt vara genomförbart wink


612 Inlägg
5 augusti 2011
#7
Om man nu ändå ska skita ner sig kan man ju lika gärna operera dit en 16V-topp från B204/B234, borde inte ge någon större extra huvudvärk när det ändå är ett såpass stort projekt.


Sök