3584
Sök

Växellådsoljan åkte ur under körning Jeep Grand Cherokee -96

...
145 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej! Under en resa med jeepen märkte vi att plötsligt så började bilen dra dåligt och automaten växlade inte. Då jag tittar i backspegeln ser jag ett stort grått moln bakom bilen, och snart går den inte framåt alls, så vi kör av vägen och inleder felsökning. Snart ser vi att en slang från lådan har släppt och att det är härifrån oljan kommit. Det har nu bildats en stor pöl under bilen och vid kontroll med oljestickan så är denna snustorr. Vi rucklade även på den andra slang som var fäst till lådan för att upptäcka att även denna var lös!                         Så min fråga är nu, hur har denna slang kunnat lossna? Bilen hade ganska nyligen varit inne på verkstad för byte av automaten. Är denna låda helt förstörd eller finns det hopp?                                                              Mycket tacksam för svar


KHRacing
11 juli 2011
#2
Reklamation utav arbetet,  kan tyvärr ej säga om lådan e kass eller ej dock.
men är den det så skall ju verkstaden bekosta en ny.
glöm inte saneringen utav vägen okså... många liter olja där.

440 Inlägg
12 juli 2011
#3
Slangarna går till automatlådans kylning, lossade dom från automatlådan eller kylningen?

Antar att ni inte körde så långt efter att ni såg det vita molnet? Hur många "meter" kan ni uppskatta det till?

Tror lådan klarade sig fint, men begär skadestånd för allt detta som hänt samt längre garanti ifall ifall det hänt något, annars är det "bara" att skruva tillbaka slangarna och fylla på med olja.

...
145 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#4
Tack för era svar! smile vi körde inte bilen långa biten efter "molnet" syntes.

Slangarna lossnade från lådan, dock så har vi misstänkt läckage från oljekylningen ett tag, kan detta ha något samband?


440 Inlägg
12 juli 2011
#5
Aha okej, då är det nog ingen fara tongue

Hur fick ni hem bilen igen? Eller står den kvar?

Vad säger verkstaden?

Ja som du säger så har det väl droppat lite från slangarna hela tiden.
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 juli 2011
#6
En låda kan klara sig förvånansvärt bra i sådana lägen men det kan också gå åt helvete på direkten. Man ska alltid stanna om lådan börjar driva dåligt, annars kan man lätt överhetta lådan med kassa lameller som följd. Jag körde hem min bil med lådhaveri för flera år sedan och då blev det även krypsprickor i bakre trumman så allt är ju en fråga om hur långt & hårt man kört.
Om slangarna lossnat pga verkstaden så skulle jag kräva rejäl kompensation, även om lådan "klarat" sig så har den garanterat fått kortare livslängd.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

...
145 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#7
Vi fick ta hem bilen på biltrailer, har pratat med mekanikern nu och han sa att det bara var att fästa slangarna/rören igen och fylla på med olja. Någon som vet hur man fyller upp olja på bästa sätt?

Tack för alla svar åter igen! smile


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juli 2011
#8
_Skalman skrev:
Vi fick ta hem bilen på biltrailer, har pratat med mekanikern nu och han sa att det bara var att fästa slangarna/rören igen och fylla på med olja. Någon som vet hur man fyller upp olja på bästa sätt?

Tack för alla svar åter igen! smile

Det får väl mekanikern fixa, det lättaste är ju att tappa ur oljan så att man kan använda sig av mägde som står i boken.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

...
145 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#9
Vi fick ta hem bilen på biltrailer, har pratat med mekanikern nu och han sa att det bara var att fästa slangarna/rören igen och fylla på med olja. Någon som vet hur man fyller upp olja på bästa sätt?

Tack för alla svar åter igen! smile


...
145 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#10
Ursäkta dubbelpostningen, inte lätt när man skriver på Iphone tongue
Det verkar som om oljemängden skall vara 11l så det blir ju rätt mycket olja, hoppas bara lådan funkar, det luktade lite bränt i bilen då vi stannade


440 Inlägg
13 juli 2011
#11
Häll inte i 11 liter olja direkt!!

Börja med 9 liter och låt bilen stå i NEUTRAL.

PS, vem ska bekosta oljan? Den är ganska dyr så att säga hmm

Ha gärna en oljepump redo (t ex. en handpump från Biltema för 99:-) ifall lådan fylls över lite.

Växla hela tiden igenom växellägena PRND... medans ni kollar olja och fyller upp den.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 juli 2011
#12
Jag hade hällt i en liter i taget med motorn avstängd, tills det är ungefär max på stickan (lite mer gör ju inget). Sen bara starta och låta den stå i (P) och återigen fylla tills nivån på stickan är bra. Efter det köra lite fram o tillbaka o se så den driver både framåt o bakåt, sen går det nog i en liten skvätt till. Dock så antar jag att lådan ska vara varm vid nivåkontroll även på dessa bilar, så fyll inte till mer än absolut mest min-strecket innan du provkört o fått lådan varm. (om det nu inte är en sån oljesticka så det finns nivågraderingar för både varm och kall låda) Det skiljer en del på nivån beroende på om den är varm eller inte. Är det efter varmkörning lite för mycket olja så spelar det ingen större roll, några deciliter förändrar inte så mycket om det är 11 liter olja totalt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juli 2011
#13
11l lär ju vara helt soptom låda, jag menar min låda sväljer 9l totalt orginal men vid byte så fick man ju bara ur 4l. Jag har för mig att en Jeep GC sväljer ca 6l vid byte och jag tror inte att lådan har blivit helt tom.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
13 juli 2011
#14
VARFÖR.. ens grejja och dona själv och dessutom hämta bilen med egen trailer? Tänk om folk kunde lära sig vad man gör när bilar havererar direkt efter ett verkstadsbesök... Ring en bärgare och skicka tillbaka bilen till verkastan med orden; FIXA! Behövs väl ingen Einstein för att förstå om lådan varit ur bilen på verkstad och färden slutar i en oljepöl på vägen att något har glömts/fuskat. Klart som tusan att verstan säger det bara är att montera tillbaka slangen/röret och fylla på olja. Du är ju ett problem för dom just nu och vill ju INTE behöva grejja med detta. Dom kommer försöka svära sig fri så långt det är möjligt och just nu är du en "bra kund" eftersom du gör allt för att lösa deras problem på egen hand. Nä, jag skulle placerat bilen i knät på dom utan att vara oförskämd.
Senast redigerat av hotrodder (13 juli 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

...
145 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#15
Nu är det ju inte min bil utan farsans/farfars , men jag antar att det handlar om att inte krångla... Dock så hade jag lite fel då det tydligen var lite mindre än ett 1/2 halvår sedan bilen var på verkstad.

Mvh Skalman smile
Senast redigerat av _Skalman (25 augusti 2011)


...
145 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
#16
Jag kan nu meddela att jeepen går klockrent, det var bara (som tur var) att fylla upp med olja smile



Sök