joxxan skrev:
Growe skrev:
joxxan skrev:
Aha!
Jo har ju hört att det går att ta det från tex 740 turbo och montera.
Mjo men vill nog åka med oljekylning då jag inte ska ha H-profil.
Övrig setup:
T3/T4 turbo, 3"lmm, alu ic, större spridare, etc.. och ett ladd på 0,8-1bar
tror du klarar dig bra då..polarn körde med 16t 1.3bars ladd e85 höjt komp med runt 300hk i maskinen i sin 360 med orginal B230Ft värmeväxlare utan problem
stakarna gör varken till eller från inte så att orginal stakarna kräver mer kylning
när skiten snäppar av så gör dom det oavsätt hur kall oljan är men vet dom som bromsat 420hk med orginal stakarna ;-)
det viktiga är att du ser till att ha en termostat styrning så oljan inte blir för kall
det är fördelen med orginal värmeväxlare är att den inte bara kyler oljan till rätt temp utan även värmer upp oljan till drift temp snabbare något som förvinner med en oljekylare
Oh fasiken
åker utan oljekyl då
men begriper ändå inte riktigt hur värmeväxlaren fungerar då folk pratar om vatten?
en värmeväxlare gör så att värmen flyttar sig från oljan till vatten eller tvärsom beronde på vilken som är varmast
inte så konstigt alls bara att man använder vatten till att kyla med istället för olja
en tempmätare kommer avslöja ganska fort hurvida du behöver en oljekylare eller ej
en olja har alltid en driftempratur som bör hållas för att oljan ska fungera bra
en kall olja eller en för varm olja är aldrig bra för motorn derför bör man ha lite kontroll på tempen av oljan
om man har anledning att misstänka att den blir varm
hade det varit en nissan 200 så hade jag sagt att en oljekylare ska monteras men mig vetligen finns det inget större problem med oljetemp på rödblockarna
hade orginal luftkylda på min 245turbo och det tog evigheter innan oljan hade driftempratur
man hann komma fram på vintern innan ens mätaren rört sig
mao ingen lek när man körde =/
men självklart ska du göra som du själv tycker men bara vara medveten om för och nackdelar
bästa är att montera en avsedd oljetemp mätare och utgå ifrån tempen på den och välja kyl system efter det
har du inte stora kylet redan skaffa det så är du garanterat safe
kör det på min 740turbo från en 98:a och tempen har inte gått upp en enda gång under hela tiden jag kört runt 150mil sedan jag började köra med nya motorn
och då är inte kylfläkten inkopplad
plågat grus flera mil fullt ös utan problem men har man stora kylet klarar den av att kyla vattnet bättre och det är bra för oljekylningen oxå