En BMW är definitivt inte dyrare i drift än en Volvo, särskilt inte om du räknar med att Volvo är väldigt törstiga. Ofta kan en 116hk Volvo dricka lika mycket som en BMW med stor sexa och närmre eller över 200hk tex...
Delar till bägge är dyrt om du handlar hos auktoriserad återförsäljare, och billigt (nåja) om du handlar på rätt ställe. Både BMW och Volvo har "egna" försäkringsbolag, som oftast kan ge en mycket förmånlig premie. Skatt baseras ju på vikt på de aktuella bilarna, BMW brukar nog generellt väga lite mer än en motsvarande Volvo men eftersom skatten delas in i viktklasser är det ingen eller minimal skillnad i pris.
Framför allt ser jag inte nyttan av att köpa en Volvo, vill du ha en rolig bakhjulsdriven bil är Volvo fel bil och vill du bara ha en rolig bil är Golf eller liknande ett mycket bättre val än en Volvo. Klart det är roligt att leka lite när det snöat i en Volvo, men du har väl tänkt använda bilen till så mycket mer?
BMW´s stora nackdel är som du säger inköpspriset, ok en 518i kostar inte mer än en 740 116hk men det är ju en sexa man vill ha och då blir det dyrare. Ofta närmre eller över 20.000:- om du vill hitta en fin BMW med sexa!
Men jag tror det är värt att spara till en sådan, om inget annat så köp något billigt och kör under tiden du sparar. Ingen törstig Volvo helst, Ford Sierra är ingen höjdarbil men billig. Du kan hitta dem besiktigade och skattade för under 5000:- och de är inte sämre än Volvo på annat än kvalitén.