Saab 9-3 -98 Fläkt,ac generator remen brast när jag körde.

Kibbe
21 augusti 2011 · 14 Inlägg

Hej är det stort ingrepp o sätta på en ny ? kan något gått sönder när den flög av ?
vad kostar en ny rem ? ska ja tänka på o byta någon slags remspännare också eller något i den stilen ?
tacksam för svar!
MVH kibbe

Tagg3N Konsult
21 augusti 2011 · 1 247 Inlägg

Kibbe skrev:
Hej är det stort ingrepp o sätta på en ny ? kan något gått sönder när den flög av ?
vad kostar en ny rem ? ska ja tänka på o byta någon slags remspännare också eller något i den stilen ?
tacksam för svar!
MVH kibbe

Att byta/sätta i en ny multirem är ingen avancerad operation, OM man har koll på hur den ska gå. Ta av höger framhjul och skruva ner innerskärmen så kommer du åt det du behöver. Jag vet inte riktigt vad som kan ha gått sönder vid haveriet, såvida remmen inte slagit i någonstans.

När du byter ska du helst byta spännare också. Om du kikar på www.speedparts.se så hittar du prylarna du behöver och behöver du guidning om hur remmen ska gå så finns det också på speedparts.

/Kim

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 augusti 2011 · 6 170 Inlägg

Tagg3N skrev:

Kibbe skrev:
Hej är det stort ingrepp o sätta på en ny ? kan något gått sönder när den flög av ?
vad kostar en ny rem ? ska ja tänka på o byta någon slags remspännare också eller något i den stilen ?
tacksam för svar!
MVH kibbe

Att byta/sätta i en ny multirem är ingen avancerad operation, OM man har koll på hur den ska gå. Ta av höger framhjul och skruva ner innerskärmen så kommer du åt det du behöver. Jag vet inte riktigt vad som kan ha gått sönder vid haveriet, såvida remmen inte slagit i någonstans.

När du byter ska du helst byta spännare också. Om du kikar på www.speedparts.se så hittar du prylarna du behöver och behöver du guidning om hur remmen ska gå så finns det också på speedparts.

/Kim

Spännaren är väl inte direkt skitnoga att byta när man byter rem ??

Brukar väl oftast vara rullarna man ska byta i samband med rembyte...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Tagg3N Konsult
21 augusti 2011 · 1 247 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Tagg3N skrev:

Kibbe skrev:
Hej är det stort ingrepp o sätta på en ny ? kan något gått sönder när den flög av ?
vad kostar en ny rem ? ska ja tänka på o byta någon slags remspännare också eller något i den stilen ?
tacksam för svar!
MVH kibbe

Att byta/sätta i en ny multirem är ingen avancerad operation, OM man har koll på hur den ska gå. Ta av höger framhjul och skruva ner innerskärmen så kommer du åt det du behöver. Jag vet inte riktigt vad som kan ha gått sönder vid haveriet, såvida remmen inte slagit i någonstans.

När du byter ska du helst byta spännare också. Om du kikar på www.speedparts.se så hittar du prylarna du behöver och behöver du guidning om hur remmen ska gå så finns det också på speedparts.

/Kim

Spännaren är väl inte direkt skitnoga att byta när man byter rem ??

Brukar väl oftast vara rullarna man ska byta i samband med rembyte...

Självklart inte, men jag personligen tycker det är tryggare att byta samtidigt. Om man inte vet när den är bytt. Vet man när den är bytt så är det lättare att ta ett beslut..

Rullarna är ju som sagt mer noga att byta, då det händer att lagret helt enkelt ger upp och orsakar ett rembrott..

Läste om mitt första inlägg och du har rätt i att påpeka, det var väldigt klantigt formulerat smile

Senast redigerat av Tagg3N (21 augusti 2011)

Kibbe
21 augusti 2011 · 14 Inlägg

tack så mkt för svar big_smile

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 augusti 2011 · 6 170 Inlägg

jonnielahti skrev:
sen är det inte svårt att byta rem vartannat år så slipper man bogsera för att den brister big_smile

Vartannat år är väl lite att ta i, var tredje eller tom fjärde borde väl räcka...

På min 9-5 Aero -01 så byttes den när bilen var sex-sju år gammal...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
micke-opel
21 augusti 2011 · 562 Inlägg

Var 11000 mil är det Saab kör efter, och bäst byta rullar samtidigt, har du långrem kan den rullen som sitter ovanför vevaxeln vara lite bökig att byta..

9-5 Aero Sedan -05
Bjornn
21 augusti 2011 · 749 Inlägg

Remmen brukar ibland gå av för att någon löprulle har havirerat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang