4195
Sök

Metallgnissel från höger bakhjul Audi A6, 2.4 Avant 2006

7 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
hej
Bil: Audi A6 2.4 Avant 2006 (inte quattro)

Har ett gnisslande ljud från höger bak. Om man har haft bilen stående en stund och börjar köra så låter inget. Först efter 1 km börjar ett svagt metalliskt gnisslande ljud höras från höger bak och detta vid små rattrörelse åt höger (ca 10 grader sväng).

Allteftersom man kör, 2-3 km så ökar styrkan i ljudet. Ljudet försvinner när man bromsar till. Ljudet påverkas av hastigheten på bilen vilket i min värld betyder att det är något som ligger emot kanske ?

Belägg och skivor är bytta bak för ca 1 år sedan (1200 mil). Hade av hjulet och beläggen såg fina ut. Var och rykte lite i oket för att se om kanske ngn liten sten skulle trilla ut smile men tyvärr.

Tänker plocka ner bakbromsen, smörja upp skiten och se om det blir bättre. Är det någon som har någon idé om vad det skulle kunna vara.

Jag tror att hjullager går bort då det inte är ett ihållande ljud (som ej är metalliskt) utan det uppstår endast när man svänger och det upphör när man bromsar

Tacksam för tips!

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
22 augusti 2011
Du har inte fått in nån sten emellan skivan och oket på nått vis?

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

7 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
p-nyhlen skrev:
Du har inte fått in nån sten emellan skivan och oket på nått vis?

Det skulle ju kunna vara det. Får ju se det när jag monterar av. Hade varit det billigaste alternativet smile

Vet inte men skulle också kanske kunna vara att bromskolven behöver smörjas då den ej åker tillbaka till rätt läge som den ska och därav så ligger det emot.

Det  börjar ju först låta efter att man har kört en liten bit och låter man bilen stå, räcker ibland med 5 min, så slutar det låta för stunden.

Sök