Som tidigare talare skrivt så fungerar en lysdiod endast åt ett håll.
(Vänder man polariteten så blir den istället en ljus detektor detta är dock OT).
Dioder ger ett väldigt modernt och fint ljus och är extremt stöttåliga, strömsnåla och tillförlitliga jämfört med halogen lampor.
En modern bil har ljusvarnare som varnar om en lampa är trasig. Oftast gör den detta med att mäta motståndet igenom lampan. Ifall motståndet är för lite än refferensen som bilen är programerad efter kommer bilen att kasta en felkod och i vissa fall även stänga av strömförsörjningen till lampan. En diod drar generellt endast enhundradel ström jämfört med en halogenlampa.
För att slippa att programera om datorn eller diaktivera ljusvarningen går det att koppla ett "effektmotstånd" för att öka motståndet så att bilen tror att det sitter en halogenlampa där trotts den är utbytt mot en diod.
Effektmotståndet bör kopplas parallelt med dioden. På detta sätt kommer lampan att lysa och bilens dator luras.
Ha i åtanke att ifall diodlampan går sönder kommer det ej att skickas någon felkod endast ifall effektmotståndet går sönder!.
Mvh
Anders
Even with cruise control.. you still have to steer.