3690
Sök

vad tjänar biltillverkarna på sålda bilar?

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
#1
Porsche vet hur man tar betalt. Man tjänar i snitt cirka 200 000 kronor (€21 799) per såld bil. Detta ska jämföras med BMWs 23 000 kronor (€2 475), Audis 14 500 kronor (€1 580) och Volkswagens blygsamma 3 000 kronor (€332) per såld bil, före skatt. Är det inte lite ironiskt att Porsche använder sina pengar till att köpa aktier i just Volkswagen?

När jag läste detta så tänker jag att det inte är så rimligt smile Vad tror ni?

Med tanke på att VW och Skoda är i stort sett samma så borde vw gå back på varje såld skodabil. eller är jag helt ute och cyklar?


1 396 Inlägg
23 januari 2007
#2
Dom köper in material för struntsummor så det kan nog stämma.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

draminbil.nu
1 382 Inlägg
23 januari 2007
#3
Det dom tjänar stora på är ju reservdelar så det kan nog stämma...


10 287 Inlägg
23 januari 2007
#4
Ugh....

Detta beror på hur man räknar.

Hur slår du tex ut utvecklingskostnad? Låter du gamla skulder från modeller som gått dåligt påverka vad du tjänar på nuvarande mopdeller? etc.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 594 Inlägg
23 januari 2007
#5
ja i det ämnet har jag hört lite om det kostar ca 30-40,000 att tillverka en bil men sen hur mycket dom tjänar vet jag inte liter inte troligt att dom skulle tjäna så lite per såld bil

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
23 januari 2007
#6
ghost_boy83 skrev:
ja i det ämnet har jag hört lite om det kostar ca 30-40,000 att tillverka en bil men sen hur mycket dom tjänar vet jag inte liter inte troligt att dom skulle tjäna så lite per såld bil

ungefär, vet att i materialkostnad för en ny volvo (tar volvo som exempel då jag gått i skola där) är ca 10 - 15 tusen kronor. sen är själva kostnaden för att personal ska bygga bilen också nästan lika låg. sen är det utvecklingskostnaden för bilmodellen som är resten (nästan, vinsten är väldans liten)

man lever bara en gång så lev väl!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
23 januari 2007
#7
Bullo skrev:
ungefär, vet att i materialkostnad för en ny volvo (tar volvo som exempel då jag gått i skola där) är ca 10 - 15 tusen kronor. sen är själva kostnaden för att personal ska bygga bilen också nästan lika låg. sen är det utvecklingskostnaden för bilmodellen som är resten (nästan, vinsten är väldans liten)

Precis.
Min moster jobbar på volvo med att skriva instruktionsböcker till dom nya modellerna.
Efter att hon förklarat hur arbetet med att få fram en ny bil går till så förstår jag att bilarna är dyra...

Själva materialet är i princip gratis jämfört med utvecklingskostnaderna...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Gas glad =)
48 Inlägg
23 januari 2007
#8
Jobbar volvo själv.. å på en xz90 tjänar dem ca 150-200 000 beroende på till vilket land dem säljer den...

Varför får bara pojkar vara med å leka för?

FreddeK
23 januari 2007
#9
Var på anställningintervju på saab för fyra år edan...då sa dom att dom förlora 37tusen på varje bil så då var deras bilar rena förlustaffärerna men det är ju reservdelar som man drar in pengar på, därför alla värnar att man skall köpa originaltillbehör till sin bil. Fast å andra sidan så drar ju saab in en del pengar på sina emblem! haha

FreddeK
23 januari 2007
#10
PriincessLeon skrev:
Jobbar volvo själv.. å på en xz90 tjänar dem ca 150-200 000 beroende på till vilket land dem säljer den...

Kan det stämma verkligen? låter för bra för att vara sant!

2 123 Inlägg
23 januari 2007
#11
Freddeponken skrev:
Var på anställningintervju på saab för fyra år edan...då sa dom att dom förlora 37tusen på varje bil så då var deras bilar rena förlustaffärerna men det är ju reservdelar som man drar in pengar på, därför alla värnar att man skall köpa originaltillbehör till sin bil. Fast å andra sidan så drar ju saab in en del pengar på sina emblem! haha

Att dom går bak tror jag inyr på, dom måste ju minst tjäna ihop 37000 kr i reservdelar/ bil dom säljer, annars skulle dom gå i konkurs.


Sök