En sak jag funderat på är ifall det går fortare om man kör med sladd eller inte. Så därför ställer jag frågan här; är det effektivt med att köra med ställ i kurvorna?
Det går som fortast när man inte sladdar. Tittar du noga så är det dom som ser ut att åka långsammast (minst sladd) som brukar vara längst fram i resultatlistan.
Det går som fortast när man inte sladdar. Tittar du noga så är det dom som ser ut att åka långsammast (minst sladd) som brukar vara längst fram i resultatlistan.
Det går som fortast när man inte sladdar. Tittar du noga så är det dom som ser ut att åka långsammast (minst sladd) som brukar vara längst fram i resultatlistan.
Minst sladd, trots allt kör dom ju med sladd:)
Det blir ofta så i stridens hetta, den som kan undvika det mest har dock störst chans att åka fort. Sladdar man så ska man sladda in i kurvan, när man tar ner farten och åka rakt ut. Har man sladd ut ur kurvan tappar man massor av fart.
sladd åker väll alla på till en viss gräns men snabbast åker dom som sladdar minst utan tvekan
är väll bara kolla hur tex voc står mot dom värre klasserna det händer ofta att vocarna är snabbare på många special sträckor just pga dom inte sladdar runt på samma sätt som en vassare bil inte ens 4wd klarar att hålla dom där gamla trötta vocarna bakom sig på alla vägar
Det optimala är att ha 100% grepp hela tiden, men i verkligheten har man inte ens det på ren asfalt. På halt underlag är det uppenbarligen omöjligt, särskilt t.ex. rullgrus eftersom gruset flyttar på sig, och då får man istället ha ställ & låta den kraft man faktiskt får ner i backen trots allt hjulspinn trycka bilen i ungefär den riktning man vill - vill man åt vänster vinklar man bilen åt vänster och hoppas att kraften räcker för att hindra bilen från att halka av vägen rakt framåt.
Kolla på tractorpulling, dom får gott om dragkraft framåt trots att det spinner hejdlöst...
Ett stort problem med löst underlag är ju att det är svårt att bromsa också. Genom att gå in på tvären får man ner farten ganska effektivt, samtidigt som man får bilen åt rätt håll. Skulle man bromsa tillräckligt för att kunna hålla ett snyggt, rent spår (utan sladd) genom kurvan skulle man antagligen tappa väldigt mycket under inbromsningen.
Ett stort problem med löst underlag är ju att det är svårt att bromsa också. Genom att gå in på tvären får man ner farten ganska effektivt, samtidigt som man får bilen åt rätt håll. Skulle man bromsa tillräckligt för att kunna hålla ett snyggt, rent spår (utan sladd) genom kurvan skulle man antagligen tappa väldigt mycket under inbromsningen.
dessutom avlastar man framhjulen från kraften och låter dom drivande hjulen vrida runt bilen när man sladdar blir lite mindre risk för understyrning då
Som att bromsa med skidor.. Du sänker farten genom att åka i sidled. Men farten de kan hålla genom kurvan när de åker i sidled överstiger den de skulle få hålla annars... Så, ja och nej.. Luddigt svar?
Jag har för mig att man kör med sladd in i kurvor för att få mekaninskt grepp. Att man skapar grepp mellan insidan av däcken och innerkanten av kurvan, då det sluttar lite neråt på insidan.
Jag har för mig att man kör med sladd in i kurvor för att få mekaninskt grepp. Att man skapar grepp mellan insidan av däcken och innerkanten av kurvan, då det sluttar lite neråt på insidan.
finns nog ganska många teorier om varför
det enda man sätt genom åren är att dom sladdar allt mindre så det måste ligga något i att sladdar man lite åker man fort sladdar man mycket så åker man saktare
sen är frågan vart gränsen går
men det är där voc:arna passar ganska bra då dom har lite effekt så spinner dom sällan så det blir ganska lite sladdade i kurvorna och då åker dom fortare än dom som har mer effekt och oftast slutar med mycket sladdade
stog som tidtagare på rejmes rallyt för ett stort antal år sen och där kunde man konstatera att vocarna oftast var snabbare när det gick lite fortare i kurvorna där en stark bil gärna spinner medans en svag bil aldrig dansar ut
Genom att sladda på rätt sätt kan man undvika att förlora fart i kurvan, gäller främst hårnålar.
Du har driv ut ur kurvan inna du passerat den, vilkrt minskar accelerationssträckan för att komma upp i fart efter kurvan. Dessutom kan ingångsfarten i kurvan vara högre om man ställer upp bilen, alla som någonsin provat rally eller iskörning vet det.
Dock, riktiga bredsladdar i relativt snälla kurvor är mycket publikfrieri, bl.a för oss som är för fattiga att köra, men gärna tar kort
Ang. Vocarna så är det p.g.a att dom kan få ner all effekt, som dom på tajta, kurviga sträckor kan vara nära lika snabba, eller snabbare, än värre klasser då man inte har så stor nytta av hög effekt om rakorna är korta.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!