3482
Sök

Problem med kupéfläkten i en Volvo 850-95. Hjälp tack

73 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tjena folkens, jo som rubriken lyder så har jag problem kupéfläkten i bilen.
Det började med att fläkten slutade helt, och det första jag gjorde var att titta
till säkringarna och som jag misstänkte så fanns det en bränd säkring. Om jag inte
kommer ihåg fel nu så var det säkring Nr.5.

Jag testade att byta ut den, men när jag väl gjorde det så började fläkten gå igång direkt, utan
någon tändning på. Nyckeln var inte ens i.
Fläktens "nivå" gick inte att ändra på, utan den var på full effekt hela tiden.

Så nu undrar jag vad det är som gör att fläkten går igång när man byter säkring, och varför den
ens går igång utan att vrida om nyckeln?

73 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#2
Ingen som har någon idé om vad det kan vara?

33 Inlägg
29 augusti 2011
#3
låter som att den har fullström hela tiden, i min 850 så slutade fläkten funka bara så där, de som blev var, när ja hade dimljusen på och inget halvljus, då funkade de att reglera luften, men när du hade halvlyset på gick de inte att reglera, då var de fullt blås hela tiden... ja fick byta ut hela konsolen sen funka den som den skulle, men inte säkert de är samma fel på din. mvh


73 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#4
AddeGrindborg skrev:
låter som att den har fullström hela tiden, i min 850 så slutade fläkten funka bara så där, de som blev var, när ja hade dimljusen på och inget halvljus, då funkade de att reglera luften, men när du hade halvlyset på gick de inte att reglera, då var de fullt blås hela tiden... ja fick byta ut hela konsolen sen funka den som den skulle, men inte säkert de är samma fel på din. mvh

Hmm ok, jag har inte dimljus på bilen men som du sa, det kanske inte är samma fel.
Jag kan ju testa att stänga av halvljuset iallafall och se om det blir någon skillnad.
Just nu kan jag inte testa då jag är 10 mil från bilen..
Men tack ändå smile

33 Inlägg
29 augusti 2011
#5
okej, ja andvände positions lycktorna och dimljus, men bara prova, hoppas de är de felet! även om du skulle haft fullström hela tiden så skulle de gå att reglera fläkten, så skulle faktiskt tippa på att du får byta konsollen, men prova dig fram smile


73 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#6
AddeGrindborg skrev:
okej, ja andvände positions lycktorna och dimljus, men bara prova, hoppas de är de felet! även om du skulle haft fullström hela tiden så skulle de gå att reglera fläkten, så skulle faktiskt tippa på att du får byta konsollen, men prova dig fram smile

Aah ok, tyckte själv det var konstigt att man inte kunde reglera någonting faktiskt..
När du pratar om konsolen, vilken menar du då?, för det finns väl flera olika ( nu chansar jag bara)
konsoler, typ pump för separat fläktkonsol, konsol osv. Som sagt jag är inte vid bilen just nu, så kan ej titta på detta.

Tacksam för din hjälp smile

33 Inlägg
30 augusti 2011
#7
de ja menar är, själva konsolen i bilen som du ställer allt på smile sitter ovanför stereon smile


73 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#8
AddeGrindborg skrev:
de ja menar är, själva konsolen i bilen som du ställer allt på smile sitter ovanför stereon smile

Ok tongue Då ska jag testa att byta den.

Väldigt tacksam för din hjälp smile

33 Inlägg
30 augusti 2011
#9
ja prova dig fram smile hoppas de löser sig!


749 Inlägg
30 augusti 2011
#10
Fläktstyrningsenheten är helt säkert sönder.
Fläktstyrningsenheten ersätter de gamla fläktmotstånden.
Denna enhet är mer avancerad och möjliggör bla steglös fläkthastighet, och den mäter även driftspänningen på kupefläkten.
850ins fläktreglage har felkodsindikering med hjälp av lamporna ovan AC REC knapparna, var gång du vrider på tändningen så blinkar de en felkod.
Det går även diagnosera med blinkkod i motorummet om bilen är -95 annars har den OBD 16polig diagnosuttag.

Fläktstyrningsenheten behövs bytas ut, ta också reda på om de är något fel på fläkten eftersom enheten har bränt ihop, så fläkten ej orsakat felet.
Fläkten kanske går för trögt vilket är vanligt när de är gamla, då blir fläktmotorn kablage och enheten väldigt varma och ibland smälter plasten på kablarna till fläkten också.
Skulle tro att det är fel på fläkten.

Orsaken till att fläkten går när du monterar säkring är att fläktstyrningen är ihopbränd.
Kör ej med säkringen i då det är hög risk att det kan börja brinna.
Felkoder måste raderas innan fläkten kommer fungera igen.
Senast redigerat av Bjornn (30 augusti 2011)


73 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#11
Bjornn skrev:
Fläktstyrningsenheten är helt säkert sönder.
Fläktstyrningsenheten ersätter de gamla fläktmotstånden.
Denna enhet är mer avancerad och möjliggör bla steglös fläkthastighet, och den mäter även driftspänningen på kupefläkten.
850ins fläktreglage har felkodsindikering med hjälp av lamporna ovan AC REC knapparna, var gång du vrider på tändningen så blinkar de en felkod.
Det går även diagnosera med blinkkod i motorummet om bilen är -95 annars har den OBD 16polig diagnosuttag.

Fläktstyrningsenheten behövs bytas ut, ta också reda på om de är något fel på fläkten eftersom enheten har bränt ihop, så fläkten ej orsakat felet.
Fläkten kanske går för trögt vilket är vanligt när de är gamla, då blir fläktmotorn kablage och enheten väldigt varma och ibland smälter plasten på kablarna till fläkten också.
Skulle tro att det är fel på fläkten.

Orsaken till att fläkten går när du monterar säkring är att fläktstyrningen är ihopbränd.
Kör ej med säkringen i då det är hög risk att det kan börja brinna.
Felkoder måste raderas innan fläkten kommer fungera igen.

Ok, var exakt ligger den här fläktstyrningsenheten? Och passar fläktstyrningsenheten från en 850-92 glt?
Hmm, har ej tänkt på att det blinkar vid fläktreglagen, måste ha missat det.

749 Inlägg
31 augusti 2011
#12
Den är svart och 4kantig sitten med 1 skruv till vänster om kupefläkten.
Förmodligen har du felkod 418 och 419.
Ursäkta skrev fel igår, felkoder kan endast läsas med diagnosuttaget ej på panelen.
Men om lamporna blinkar 20sekunder i panelen efter start av bil så är det fel på klimatanläggningen.

Om du köper en begagnad enhet så köp ingen ifrån V70I som många tror är likadan eftersom de ser likadana ut, men det är olika enheter till olika system och kan ej bytas ut mellan bilmodellerna.
Alla enheter ifrån 850 passar.
Senast redigerat av Bjornn (31 augusti 2011)


73 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#13
Bjornn skrev:
Den är svart och 4kantig sitten med 1 skruv till vänster om kupefläkten.
Förmodligen har du felkod 418 och 419.
Ursäkta skrev fel igår, felkoder kan endast läsas med diagnosuttaget ej på panelen.
Men om lamporna blinkar 20sekunder i panelen efter start av bil så är det fel på klimatanläggningen.

Om du köper en begagnad enhet så köp ingen ifrån V70I som många tror är likadan eftersom de ser likadana ut, men det är olika enheter till olika system och kan ej bytas ut mellan bilmodellerna.
Alla enheter ifrån 850 passar.

Aah ok smile, nej jag tänker inte köpa någon ny enhet, då jag har en 850-92 som en reservdelsbil.
Hoppas detta är felet, annars hör jag av mig igen här.

Tack för en bra förklaring smile


Sök