4183
Sök

Köpråd volvo s70 awd

Forummoderator
26 349 Inlägg
3 september 2011
#21
gasolinbloood skrev:
AirOne skrev:
gasolinbloood skrev:

okej, de filmer du länkat, de släpper baken väldigt fint.. men är de samma sak på torr asfalt utan snö? eller en lerig brant backe?

De är inte gjorda för att det ska släppa på torr asfalt. Tror inte dom tänkte på Volvo Personvagnar, att gasglada tonåringar skulle vilja drifta med en S70/V70. Däremot i leriga, branta backar torde det inte vara några problem.
Jag skulle kunna prova själv och filma det, bara jag fann en sådan backe, där min bil klarar sig med höjden. Är ju liksom ingen terrängbil från första början..

Okej, är juh inte så att jag är glad om volvo gör dåliga bilar smile Är bara bra om de fungerar bra. volvo var trots allt min favoritbil som liten... men nu är den inte så högt upp på listan dock.

Alla är vi olika. Jag säger inte heller att Volvo gör "världens bästa bilar" heller, utan jag går efter egen erfarenhet, och det känns väldigt lustigt om min fyrhjulsdrift skulle vara en av dom få som verkligen fungerar..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 september 2011
#22
Brådhis skrev:
Rquired skrev:
http://www.teknikensvarld.se/documents/volvo/v70_xc/index.xml

"När den ingående axeln i kopplingen snurrar snabbare än den utgående, det vill säga när framhjulen spinner, blir oljan trögflytande. Då ska bakhjulen börja driva. Men i praktiken är ingreppet trögt. Det kan ta lång tid, mer än en minut, innan oljan har stelnat så att den får med bakhjulen."


Dock får ni finna en liten tröst i att helgonförklarade quattro gör bort sig i samma utsträckning. smile

Dock lite intressant att dom skriver att bakhjulen ger stötvis hjälp. Detta är ju ett säkert tecken på att nå´t är trasigt. Ingen Volvo med AWD som jag kört har kopplat in bakhjulen "stötvis", förutom en som faktiskt var trasig.

Samma sak när dom testar den mot Subarun, sannolikt är den helt enkelt trasig vilket ger en skev bild av hur AWD-systemet funkar. Alla AWD-system fungerar ju förstås dåligt om dom är trasiga.

Dock verkar det ju tämligen vanligt att den är just trasig (sönderkörd?) tyvärr, men det är faktiskt inte samma sak som att den driver dåligt (när den funkar).

//Brådhis

Tittar du på en vanlig bakhjulsdriven bil med öppen differential kan ett hjul spinna medan det andra driver stötvis, kraften kan förstås ta den enklaste vägen även i en Viscokoppling. Beteendet kan tvärt om förstärkas i en viscokoppling som en gummibandseffekt, eftersom det tar lite tid (Låt vara att vi är oense om hur lång tid) för bakhjulen att börja driva så hinner dessa enbart få en "stöt" kraft innan framaxeln åter igen är den enklaste vägen.

Om Volvo´s AWD har lång responstid eller väldigt enkelt går sönder är väl egentligen irrelevant, kontentan av allt är att det inte är ett system att lita på utan om du verkligen behöver 4WD borde du välja en annan bil. Kan inte vara en allt för felaktig slutsats?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

* Voff voff *
10 591 Inlägg
3 september 2011
#23
Rquired skrev:
Brådhis skrev:
Rquired skrev:
http://www.teknikensvarld.se/documents/volvo/v70_xc/index.xml

"När den ingående axeln i kopplingen snurrar snabbare än den utgående, det vill säga när framhjulen spinner, blir oljan trögflytande. Då ska bakhjulen börja driva. Men i praktiken är ingreppet trögt. Det kan ta lång tid, mer än en minut, innan oljan har stelnat så att den får med bakhjulen."


Dock får ni finna en liten tröst i att helgonförklarade quattro gör bort sig i samma utsträckning. smile

Dock lite intressant att dom skriver att bakhjulen ger stötvis hjälp. Detta är ju ett säkert tecken på att nå´t är trasigt. Ingen Volvo med AWD som jag kört har kopplat in bakhjulen "stötvis", förutom en som faktiskt var trasig.

Samma sak när dom testar den mot Subarun, sannolikt är den helt enkelt trasig vilket ger en skev bild av hur AWD-systemet funkar. Alla AWD-system fungerar ju förstås dåligt om dom är trasiga.

Dock verkar det ju tämligen vanligt att den är just trasig (sönderkörd?) tyvärr, men det är faktiskt inte samma sak som att den driver dåligt (när den funkar).

//Brådhis

Tittar du på en vanlig bakhjulsdriven bil med öppen differential kan ett hjul spinna medan det andra driver stötvis, kraften kan förstås ta den enklaste vägen även i en Viscokoppling. Beteendet kan tvärt om förstärkas i en viscokoppling som en gummibandseffekt, eftersom det tar lite tid (Låt vara att vi är oense om hur lång tid) för bakhjulen att börja driva så hinner dessa enbart få en "stöt" kraft innan framaxeln åter igen är den enklaste vägen.

Om Volvo´s AWD har lång responstid eller väldigt enkelt går sönder är väl egentligen irrelevant, kontentan av allt är att det inte är ett system att lita på utan om du verkligen behöver 4WD borde du välja en annan bil. Kan inte vara en allt för felaktig slutsats?

Jag skulle nog snarare säga att om du behöver lita på systemet (och vill ha en Volvo) så bör du se till att få en med fungerande(!) AWD-system! wink Återigen så har jag plågat ett par olika Volvo AWD-bilar och aldrig fått dessa stötar förutom på en som de facto var trasig.

För faktum kvarstår... Det finns väldigt många som ÄR nöjda sin Volvo med AWD och skulle ALLA fungerat lika dåligt som i filmen t.ex. så skulle nog inte Volvo kunnat sälja det systemet i så många år (fram till 2002 på V70).

Titta bara i den här tråden, dom som kört med det är nöjda och dom som är missnöjda är folk som sett filmer, sett andra köra eller bara hört talas om att det skulle vara dåligt. Det säger faktiskt en del. Dessutom förekommer det faktiskt en del filmer på t.ex. Youtube där V70 AWD presterar alldeles utmärkt.

Men visst! Ofelbart är det ju inte, det tänker jag inte påstå heller... Dock är det faktiskt bättre än sitt rykte och för att faktiskt svara på trådskaparens fråga:

Det finns ingen anledning att avstå från att köpa en Volvo med AWD, men det är en bra idé att kolla så systemet fungerar innan köp!

Jag lägger dock ner det här nu, ingen idé att tramsa sönder tråden. smile Du har din åsikt om Volvo och jag har min. smile

//Brådhis

Edit: Värt att veta är att första generationen V70 (och S70) har diffbroms i bakaxeln, något som V70N 00-02 saknar.
Senast redigerat av Brådhis (3 september 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 september 2011
#24
Jag har varit med och försökt köra upp en V70xc med en eka på släp som sagt, men jag tycker detta är väldigt lustigt: Alla tidningar och fackfolk som testat detta system har alltså under alla år (Fram till 2002 som du själv skrev) råkat ut för defekta exemplar av denna modell?

Alla bilar Teknikens Värld med flera testat, min fars bekants exemplar som endast körts från handlaren och så vidare, alla dessa exemplar var defekta? En så skör konstruktion hade jag aldrig vågat köpa, varken ny eller framför allt inte begagnad, en Alfa Romeo doppad i saltvatten låter mer pålitlig?

Nej klart fyrhjulsdriften på en Volvo AWD fyller en funktion, men jag tycker det bör nämnas att den har sina... "bra att veta". smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
26 349 Inlägg
3 september 2011
#25
Rquired skrev:
Jag har varit med och försökt köra upp en V70xc med en eka på släp som sagt, men jag tycker detta är väldigt lustigt: Alla tidningar och fackfolk som testat detta system har alltså under alla år (Fram till 2002 som du själv skrev) råkat ut för defekta exemplar av denna modell?

Alla bilar Teknikens Värld med flera testat, min fars bekants exemplar som endast körts från handlaren och så vidare, alla dessa exemplar var defekta? En så skör konstruktion hade jag aldrig vågat köpa, varken ny eller framför allt inte begagnad, en Alfa Romeo doppad i saltvatten låter mer pålitlig?

Nej klart fyrhjulsdriften på en Volvo AWD fyller en funktion, men jag tycker det bör nämnas att den har sina... "bra att veta". smile

Förmodligen inte, men som jag säger så tror jag hellre på handhavandefel. Det är en viss teknik för att det ska fungera har jag märkt. Fisköra funkar inte för då driver det bara fram, och det är väl så många "fackfolk" har gjort?
Se bara på snubben i filmen som blev länkad tidigare. Jag tror att resultatet hade blivit ett helt annat om han hade - kanske inte stämplat fullt - men gett mycket mer gaspådrag än vad som faktiskt gavs.

Med detta säger jag dock inte att det kanske är det smidigaste sättet, utan snarare är en nackdel för Volvos tidiga visco-system, men man får helt enkelt lägga till en körstil för att få ut det man vill ha av det.

Edit: Men vad vet jag..jag får det att funka i alla fall..
Senast redigerat av AirOne (3 september 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

210 Inlägg
3 september 2011
#26
http://www.garaget.org/Ramrod/video
Ramrod's filmer  visar upp vad xc:n klarar av. riktigt häftigt.


Kombi-Nation
289 Inlägg
3 september 2011
#27
Allt detta snack om att det tar år och dar innan bakhjulen hänger med.
Har lagt upp ett klipp från i vintras då jag testade hur snabbt Awd:n reagerar på min V70R Awd. Tar det lång tid?
http://www.garaget.org/video/109779


huh?
10 427 Inlägg
3 september 2011
#28
VXC70 skrev:
http://www.garaget.org/Ramrod/video
Ramrod's filmer  visar upp vad xc:n klarar av. riktigt häftigt.

Denna var tuff wink

[video]http://www.garaget.org/video/37303[/video]

(edit inbäddningen fungerar ju sådär tongue )
Senast redigerat av steifan (3 september 2011)



Sök