2971
Sök

Köpråd: Golf 3:a information och tips

MustangSam
41 Inlägg
7 september 2011
Trådstartare
#1
Godkväll!

Funderar på att köpa en Golf 3:a med Diesel. Dessa dieselbilar har en tendens att vara ganska långmilade, så min fråga till er är främst hur långt det brukar ha gått innan de börjar krångla? 35,000mil känns ganska mycket ändå. Och hur bra håller dem när dem har 35,000 mil på sig ursprungligen? Och ifall jag hittar en med 35,000 ursprungsmil fast renoverad motor med diverse grejer (inte en större & påkostad renovering).

Vill enbart ha en pendlarbil som drar lite, och tycker att Golf 3:an ser någorludna bra ut.


Mvh Sam
Senast redigerat av Millenium (7 september 2011)


Forummoderator
18 008 Inlägg
7 september 2011
#2
Antar att det är den vanliga 1.9 TD och ingen TDi? Drivlinan håller nog längre än karossen... Skuva inte upp turbotrycket bara. Köp ingen som är misstänkt pigg heller. 90 Hk räcker gott för pendling. Kolla att all elutrustning fungerar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

MustangSam
41 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#3
Inte sugen på en snabb bil utan en bränslesnål en! Letar efter både TD, och TDI:n 80-90hk känns tillräckligt, och exempel på elutrustning som skall dubbelkollas? Och surt att årsskatten ligger på 4200-4700 på dieselbilar :<


Forummoderator
18 008 Inlägg
8 september 2011
#4
Millenium skrev:
Inte sugen på en snabb bil utan en bränslesnål en! Letar efter både TD, och TDI:n 80-90hk känns tillräckligt, och exempel på elutrustning som skall dubbelkollas? Och surt att årsskatten ligger på 4200-4700 på dieselbilar :<

TD är ju en vanlig virvelkammardiesel och en rejälare och mer pålitlig konstruktion. Dessvärre är den känslig för kyla om inte glödstift och pump är i gott skick. Men startar den om du inte glöder fullt ut så kan man väl utgå från att den är ok.

TDi är relativt okänslig för låga temperaturer och ska gladeligen sparka igång utan glödning i temp ner mot 0-strecket. Tittar du på en sån så ska den vara kall och glöd inte utan starta direkt. Den ska starta på momangen och sen om den går lite oroligt i 2-3 sekunder är ok men inte mer. TDi drar betydligt mindre bränsle dessutom.

I vilket fall som helst så ska bilen du tittar på vara kall när du kommer och tittar! Viktigt! Skatten är hög ja men hittar du en LB-reggad är den mindre. Fast då får du ju bara ha en passagerare.

Jag skulle även i ditt läge titta lite på Mercedes 190 D som ett alternativ. Dessa motorer är i praktiken helt outslitliga och rullar 60-80 tusen mil utan renovering. Manuell låda är att föredra då automaterna inte håller lika länge vid så höga miltal.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

MustangSam
41 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#5
Fanns inte särskilt många 190 D's på blocket tyvärr! Men jo, hur får man säljaren att ha bilen kall när man kommer? Kan man fråga det utan att verka weird? Men iofs så bör ägaren ha förståelse.


Forummoderator
18 008 Inlägg
8 september 2011
#6
Millenium skrev:
Fanns inte särskilt många 190 D's på blocket tyvärr! Men jo, hur får man säljaren att ha bilen kall när man kommer? Kan man fråga det utan att verka weird? Men iofs så bör ägaren ha förståelse.

Nej, Varför sälja en bil som går perfekt... Kan vara en förklaring om bristande MB-dieslar till salu.

Självklart kan du säga till säljaren att du vill att bilen ska vara kall när du kommer och ska titta! Har han rent mjöl i påsen fixar han detta! Säg även att du kommer att känna på motor/grenrör innan du startar. Jag har jobbat som bilförsäljare i många år och vill man sälja en bil rättar man sig efter kunden! Gör gärna klart för säljaren att du har pengar med dig och köper bilen med en gång om du är nöjd! En diesel går ju för det mesta perfekt beroende på avsaknad av tändsystem. Vilket är varför jag gillar dessa bilar.

TDi har förvisso en dator som sköter insprutningen men de brukar gå bra de med. En TDi har högre kompression och går råare än en vanlig TD. Att kolla Kupévärmen i en TDi är inte oviktigt! Vissa har en doppvärmare som hjälper motorn att komma upp i rätt arbetstemperatur för att leverera värme. Importbilar har inte detta och kan i vissa fall innebära att du fryser på vintern om du inte tokkör i början...

Även Saab har en 9-3 TiD i programmet som är billig i dessa dagar men hur den är har jag ingen aning om! Opel har en Astra med turbodiesel. Undrar om inte Saab har Opelsnurra under huven. Goggla det!

Om det sitter automatlåda i bilen tycker jag inte det är en nackdel. Bara den inte rullat alltför långt då. En Automat tappar inte turbotryck vid växlingarna och kan kännas rätt pigg. Dessutom brukar inte dessa vara "buskörda" av någon ungdom...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök