Ett tips. Jag vet att Mekonomens tändkasseter till SAAB håller mycket bättre än de ifrån SAAB. Mekonomen lämnar 3års garanti och biltema lämnar 1 år om du kan påvisa att det är fel på den. SAAB lämnar bara 2 års garanti. Så om du vill att bilen ska gå bra och vara pålitlig så får du mer för pengarna hos Mekonomen. Vet också säkert att Biltemas oljefilter till SAAB skadar turbon på turbomodellerna.
Biltemas oljefilter ska man absolut inte köpa, oavsett vilken bil man har. i riktiga filter så fins det en övertrycksventil som släpper oljan förbi filtret om det skulle bli igensatt, denna ventil saknar biltemas filter, vilket kan resultera i att du skjuter packboxar och andra packningar i motorn.
kan tilägga att jag prata med som va jävlig på Saabar. och han sa att har man den röda tändkasseten så är det ingen fara att köpa dem begagnade så du kan ju kolla på någon bilskrot eller något sånt med
Hmm...jag håller inte med. Jag har flertalet gånger varit med om att TK funkar kalas i en sugmotor men på en turbospis börjar det misstända när man får lite tryck i grejjerna.
Det skall oxo tilläggas att TK är en ganska avancerad grejj som mäter via joniseringsmätning över stiftet för att kunna detektera spikningar= ingen spiksensor. Den gör även mätning för att veta vilken cylinder som är i "tändningsläge" och behöver således ingen kamlägesgivare. Dessa funktioner är ganska SAAB-unika och det fungerar jättebra om allt är som det skall. En halvdålig kasett eller fel stift kan t.e.x ge lågt laddtryck eller misständningar, har man riktig otur kan man även sätta spikdetekteringen ur spel vilket kan ge stora motorskador.
Man bör ha detta i åtanke innan man köper en Chinaproducerad eftermarknadsprodukt....
Ett tips. Jag vet att Mekonomens tändkasseter till SAAB håller mycket bättre än de ifrån SAAB. Mekonomen lämnar 3års garanti och biltema lämnar 1 år om du kan påvisa att det är fel på den. SAAB lämnar bara 2 års garanti. Så om du vill att bilen ska gå bra och vara pålitlig så får du mer för pengarna hos Mekonomen. Vet också säkert att Biltemas oljefilter till SAAB skadar turbon på turbomodellerna.
Biltemas oljefilter ska man absolut inte köpa, oavsett vilken bil man har. i riktiga filter så fins det en övertrycksventil som släpper oljan förbi filtret om det skulle bli igensatt, denna ventil saknar biltemas filter, vilket kan resultera i att du skjuter packboxar och andra packningar i motorn.
Vars har du fått denna fakta ang biltema oljefilter? Måste ju finnas bilder eller test som stödjer den teorin.
Vars i filtret sitter denna övertrycksventil i "riktiga filter" ?
vevaxelgivare och kamaxellägesgivare har till samma uppgift att berätta för motorns styrsystem i vilket läge motorn befinner sig så den vet när gnistan ska komma. det sitter vad jag vet oftast inte både vev och kamaxellägesgivare på en motor.
Vars har du fått denna fakta ang biltema oljefilter? Måste ju finnas bilder eller test som stödjer den teorin.
övertrycksventilen sitter i botten av filtret, som en fjäderbelastad ventil som sluter tätt så att oljan tvingas genom filtret men om filtret skulle bli igentäppt så stiger trycket och vid ett visst tryck så pressas fjädern ihop och släpper igenom oljan förbi filtret, altså filtreras inte oljan när ventiln är öppen. jag har faktiskt ingen källa på att det är så som jag säger, utan detta är vad jag har hört från ett flertal personer som alla säger likadant.
övertrycksventilen sitter i botten av filtret, som en fjäderbelastad ventil som sluter tätt så att oljan tvingas genom filtret men om filtret skulle bli igentäppt så stiger trycket och vid ett visst tryck så pressas fjädern ihop och släpper igenom oljan förbi filtret, altså filtreras inte oljan när ventiln är öppen. jag har faktiskt ingen källa på att det är så som jag säger, utan detta är vad jag har hört från ett flertal personer som alla säger likadant.
Okej, då ska man alltså kunna titta in i filtret och se ventilen. Men ett oljefilter ska väl inte bli igentäppt om man byter med rekomenderade intervaller?
Okej, då ska man alltså kunna titta in i filtret och se ventilen. Men ett oljefilter ska väl inte bli igentäppt om man byter med rekomenderade intervaller?
ja du, jag har aldrig tittatnärmare på ett filter så sett, men teoretiskt sett så borde man ju kunna trycka ihop fjädern och se att det öppnar sig. Nej, ett filter blir inte igentäppt om man byter vid rekomenderade intervaller. men det är ju som så att det tilverkas sk. "longlife" filter som folk köper och tror att dom kan använda filtren hur länge som helst och det finns folk som skiter fullkomligt i att serva bilen. så det r vid sådana tilfällen som filtret kan bli igentäppt.
vevaxelgivare och kamaxellägesgivare har till samma uppgift att berätta för motorns styrsystem i vilket läge motorn befinner sig så den vet när gnistan ska komma. det sitter vad jag vet oftast inte både vev och kamaxellägesgivare på en motor.
Hmmm, jo. Iom att en 4-taktsmotor gör 2 varv för att få en komplett arbetscykel är den allstså i övre dödläge 2ggr per cykel. Men...gnistan skall bara komma på ett av dessa tillfällen och hur skall en vevaxelgivare kunna hålla ordning på det? Det kan den inte....därav kamlägesgivaren som bara gör ett varv under en arbetscykel.
Det rullade ut ~500motorer under gårdagen med både kam och vevaxelgivare på mitt jobb under gårdagen....så det är ganska vanligt
Egna erfarenheter, bilar som kommit in med en kass relativt ny turbo med biltemafilter monterat, även bilar SAAB med vevlagerbank och biltema filter. Ventilen kan man se genom hålet, jämför med annat filter exempelvis Mahle så ser man skillnaden. Får man in sånna bilar så är de bara å kolla om det sitter ett blått filter på den så har man hittat orsaken. Men vill man ha ett svart rökmoln efter bilen så är det bara att montera ett biltemafilter.
Nej de har ej samma uppgift, och Ja de sitter oftast kamläges och vevlägesgivare på en motor.
Hmmm, jo. Iom att en 4-taktsmotor gör 2 varv för att få en komplett arbetscykel är den allstså i övre dödläge 2ggr per cykel. Men...gnistan skall bara komma på ett av dessa tillfällen och hur skall en vevaxelgivare kunna hålla ordning på det? Det kan den inte....därav kamlägesgivaren som bara gör ett varv under en arbetscykel.
Det rullade ut ~500motorer under gårdagen med både kam och vevaxelgivare på mitt jobb under gårdagen....så det är ganska vanligt
ja just jävlar, fel av mig. det går uppenbarligen inte så bra med tänket på fredagar, jag är iaf inte ute och cyklar vad det gäller oljefiltren
Senast redigerat av SAAB-Karlsson (9 september 2011)