2618
Sök

Vad betyder denna skylt?

Kung
603 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Har ingen bild på den men jag har kört förbi två sånna här skyltar nu.

Det är en blå rund skylt med en buss i som då betyder att det är en bussfil, men under skylten sitter en tilläggsskylt där det på den ena står "5-10" och på den andra tror jag det stog "8-16", betyder detta att det är en bussfil under dom timmarna och en vanlig fil resten av dagen? på själva körbanan står det ju "BUSS"

Dom sitter vid bron in mot stan vid globen och gullmarsplan.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

Precis som du säger, Bussfil mellan 05.00 och 10.00 (respektive 08.00 - 16.00), övriga tider får alla fordon köra i filen smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Muttley
22 september 2011
De måste vara extra tydliga med skyltning för buss och taxi filer för vanligt folk är för tröga för vad de betyder även i en sådan håla som jag bor i smile

Kung
603 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
Det skumma var att tilläggsskylten var blå med vita kanter så visste inte om den kanske bara gällde en viss typ av trafik eller all trafik, vill ju inte få böter i onödan, även om risken att åka fast är mimimal.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

Muttley
23 september 2011
Ja kallas påbudsskylt. Men du får inte köra i filen när de gäller. Har aldrig någonsin sett sådana skyltar i förbudsfärgerna röd/gul smile

Sök