dannydef skrev:
kan det vara bilen som det är fel på eller har jag bara haft otur med batterierna? :S
Både G-sson och Ulf_W ger förslag på troliga orsaker. Visserligen finns även möjligheten att du har haft otur med batterierna, men det är nog inte så väldigt vanligt att batterierna går sönder med typ ett års mellanrum utan att något annat orsakar detta.
Mätt vilken laddspänning det är för närvarande, mät dels med endast halvljuset igång och dels med flera strömförbrukare påslagna. Gör första mätningarna med motorn på tomgång, håll sedan tex 200 varv konstant och gör om mätningarna för att se tendenser till överladdning. Laddspänningen bör hålla sig omkring 14-14,4 V men inte under 13,8 V eller över 15 V.
Om du vet att det blir en hel del korta körningar så kan du göra provmätning någon gång då och då av batteriets vilospänning genom att låta bilen stå orörd i helst ett helt dygn, sedan mäter du vilken spänning det är på batteripolerna.
Verkar spänningen hålla sig över 12,4 V så bör det inte vara några stora problem, men är spänningen ner mot 12,2 eller ännu lägre så hinner inte batteriet bli uppladdat på ett bra sätt och såna saker kan knäcka ett vanligt startbatteri i längden.
En annan möjlighet är att någonting drar onödigt mycket viloström, därför kan du göra en "tjuvströmsmätning" för att se om en sån sak kan vara en felkälla. Absolut inte mer än 100 mA ska det dra, men jag tycker personligen att 50 mA är på gränsen. Bilens utrustning avgör dock hur mycket viloström som kan anses som "normalt".