3120
Sök

Va ska man kolla innan man köper en Ford Sierra?

21 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
Hej alla!

Har har en polare som funderar på att köpa sig en sierra, han vet inte så mkt om dom.. Och han vill veta va man ska tänka på eller kolla efter innan man köper en sådan bil?! och villken årsmodel är bäst eller minst problem med osv..

Är Sierra bra bil eller dålig bil?
Va är det som är bra med dom?
Va är det som är dåligt?

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
24 januari 2007
STAMPE_87 skrev:
Hej alla!

Har har en polare som funderar på att köpa sig en sierra, han vet inte så mkt om dom.. Och han vill veta va man ska tänka på eller kolla efter innan man köper en sådan bil?! och villken årsmodel är bäst eller minst problem med osv..

Är Sierra bra bil eller dålig bil?
Va är det som är bra med dom?
Va är det som är dåligt?

har en själv en -90.

bra bil tycker jag, drar inte mycke. men de beror ju på hur man kör, jag kör 70 mil med min på en full tank. (55) liter.

Kolla dämpare bak å bakre delarna av trösklarna. lyssna efter tick å bankande från motorn.
å hjullager bak, vinande ljud.
sköna att åka i. härliga att köra. bakhjulsdrven.
kan få för sig att vara svårt startade i mellan åt.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
24 januari 2007
Som med de flesta andra Ford'ar så är väl rost ett problem?

Annars är det som alla andra bilar, sköts dom så går dom bra.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
24 januari 2007
sierra har välla inga större rost fel heller.

min är näst intill rostfri undertill, bara karossen som är lite brun men de beror på att bilen har rullat en gång å skadorna efter den rullningen är näst intill obefintliga, lite spackel bara å några hammarslag är allt.

Men de finns ju skräck exempel också.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

PersonbilsTekniker
155 Inlägg
24 januari 2007
med Pinto eller Doch motor?

21 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
Men en Doch motor? eller va rekomenderar ni som kan ford?

PersonbilsTekniker
155 Inlägg
25 januari 2007
pinto är lättare att jobba med..samt att trimma
så enligt mig bör han satsa på en pinto=)

Kettunen
25 januari 2007
FORD = Familjen Olssons Rullande Dass!!!!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
25 januari 2007
Kettunen skrev:
FORD = Familjen Olssons Rullande Dass!!!!

Såna inlägg är ju lite onödiga.
Han frågade specifikt om vad man ska kolla på en Ford, inte vilka fördomar som finns.

Bara för att DU inte tycker om ett märke betyder inte det att alla andra tycker som du.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

46 Inlägg
25 januari 2007
Är också sugen på en sierra. finns det inget mer än rost man ska se upp med?

Allt går, bara man vill!

PersonbilsTekniker
155 Inlägg
26 januari 2007
Ganska vanligt på Pinton att kamaxlen är sliten på grund av oregelbundna oljebyten
men där är inga konstigheter att byta inte så dyrt häller.

12 086 Inlägg
26 januari 2007
Rosten ger sig först på törsklarna.. de som bilprovningen gnäller på.
Även tanken rostar ofta hål i, försäkra dig om att den inte läcker.

Vad de gäller motorer så är Sierra innan 89, med Pinto motorn , ett riskmoment då 80% av dem har knackande motorer. Detta beror på igenkocksad oljedusch till kammen. Personligen tycker jag DOHC motorn är bättre, den går billigare och bättre. Har kört och ägt båda motorerna. De finns mer trim till Pinto, samt att den är hållbarare. Så ska du trimma mer än 50% kan de va värt att satsa på en pinto. Annars är DOHCen min rekomendation. De vanligaste felen på dessa motorerna är gångna topplockspakcningar. Men som med alla andra motorer, sköts de väl så håller de längre.

Både tankmätare och tempgivare är ofta trasiga, felet i tankmätaren sitter till 99% i givaren.

Är de inte dyrt att byta kamaxel? Kan du inte göra de själv kostar de ju lätt 3-4 tusen.. vilket är vad man ger för en Sierra typ! smile

Även vibrationer är vanliga, beror nästan alltid på dåliga skivor vilket är Fords fel. Är inte vagörande vid ett köp tycker jag,  köp isf nya, kostar inte för mkt.

EDIT: Är Sierra en bra lr dålig bil? Ford Sierra är ingen bra bil, men ett bra alternativ om man inte har emot att pula lite, för billiga är de. Köper du dessutom en nyare 92-93 så är de helt ok rent utseendemässigt. Facelift både invändigt och utvändigt.
Senast redigerat av JapMax (26 januari 2007)

Sök