Rosten ger sig först på törsklarna.. de som bilprovningen gnäller på.
Även tanken rostar ofta hål i, försäkra dig om att den inte läcker.
Vad de gäller motorer så är Sierra innan 89, med Pinto motorn , ett riskmoment då 80% av dem har knackande motorer. Detta beror på igenkocksad oljedusch till kammen. Personligen tycker jag DOHC motorn är bättre, den går billigare och bättre. Har kört och ägt båda motorerna. De finns mer trim till Pinto, samt att den är hållbarare. Så ska du trimma mer än 50% kan de va värt att satsa på en pinto. Annars är DOHCen min rekomendation. De vanligaste felen på dessa motorerna är gångna topplockspakcningar. Men som med alla andra motorer, sköts de väl så håller de längre.
Både tankmätare och tempgivare är ofta trasiga, felet i tankmätaren sitter till 99% i givaren.
Är de inte dyrt att byta kamaxel? Kan du inte göra de själv kostar de ju lätt 3-4 tusen.. vilket är vad man ger för en Sierra typ!
Även vibrationer är vanliga, beror nästan alltid på dåliga skivor vilket är Fords fel. Är inte vagörande vid ett köp tycker jag, köp isf nya, kostar inte för mkt.
EDIT: Är Sierra en bra lr dålig bil? Ford Sierra är ingen bra bil, men ett bra alternativ om man inte har emot att pula lite, för billiga är de. Köper du dessutom en nyare 92-93 så är de helt ok rent utseendemässigt. Facelift både invändigt och utvändigt.