3029
Sök

Snabbare laddtryck med stor turbo. (quick spool valve)

258 Inlägg
15 oktober 2011
#21
ska du ha snabbare spool ska du nog sätta ett spjäll framför turbon istället, har för mig att dom gamla f1-bilarna när dom åkte med turbo hade så. det bygger på att turbon snurrar utan friktion i vakuum, prova att hålla handen framför dammsugarröret tex, man tycker att dammsugaren borde varva mindre, men istället varvar den ju upp...finns nog ingen forskning bakom det där utan bara lurendrejeri tycker jag rent spontant

No brain-No pain
Projekttråd om urisen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227832

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 oktober 2011
#22
BOBert skrev:
MeloveGolf skrev:
BOBert skrev:
Om man har p-s agg på p-s grenrör så tror inte jag heller att denna grunkan funkar. Bara så vi är klar över det. Sen att flänsen ser ut som ett p-s är nog lite av praktiska skäl oxå.

Nej inte praktiska skäl du måste ha ett pulssplitt agg på ett icke pulssplitt grenrör för att det ens ska funka teoretiskt, ett vanligt grenrör ska ha fullt blås mot turbinen..

Hmm, nja jag är inte riktigt överens med dej på det. Men vi kan väll vara överens om att vi är oeniga om saken.

Det är väl inget att ens diskutera att denna pryl är avsedd för twinscroll turbos monterade på ett ej splittat grenrör.

Motivering: Denna klaff på ett splittat grenrör kommer täppa avgaserna för hälften av cylindrarna, funkar inte. Denna klaff på en singel scroll turbo blir bara en strypning, fungerar inte heller till fördel.

Det är energi man behöver för att få igång turbon, att sätta prylar i vägen kommer alltid ge sämre resultat pga förluster.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

this shit's got to go
183 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
#23
x6rs skrev:
ska du ha snabbare spool ska du nog sätta ett spjäll framför turbon istället, har för mig att dom gamla f1-bilarna när dom åkte med turbo hade så. det bygger på att turbon snurrar utan friktion i vakuum, prova att hålla handen framför dammsugarröret tex, man tycker att dammsugaren borde varva mindre, men istället varvar den ju upp...finns nog ingen forskning bakom det där utan bara lurendrejeri tycker jag rent spontant

Dedär låter intressant. Tro hur det skulle funka bäst. om den ska vara laddtrycks styrd som detta spjäll eller hur det nu skulle funka. jag ska forka lite på det.

(till alla er som vart emot min optimism)
I övrigt ger jag mej. Alla små polletter har som börjat trilla ner värkar det som.

Man får inte va slö för då blir man dö

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 oktober 2011
#24
kallas sugturbo och används sällan eftersom undertryck i turbon suger in oljan i turbon. Finns carbontätade aggregat som tål detta men de är lätträknade och ofta gamla som gatan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

258 Inlägg
16 oktober 2011
#25
BOBert skrev:
x6rs skrev:
ska du ha snabbare spool ska du nog sätta ett spjäll framför turbon istället, har för mig att dom gamla f1-bilarna när dom åkte med turbo hade så. det bygger på att turbon snurrar utan friktion i vakuum, prova att hålla handen framför dammsugarröret tex, man tycker att dammsugaren borde varva mindre, men istället varvar den ju upp...finns nog ingen forskning bakom det där utan bara lurendrejeri tycker jag rent spontant

Dedär låter intressant. Tro hur det skulle funka bäst. om den ska vara laddtrycks styrd som detta spjäll eller hur det nu skulle funka. jag ska forka lite på det.

(till alla er som vart emot min optimism)
I övrigt ger jag mej. Alla små polletter har som börjat trilla ner värkar det som.

styrs med högerfoten, inte med laddtrycket. har funderat och forskat kring det jag med, men problemet som nån skrev blir ju med oljan, sen dubbla spjäll lär man ha, har för mig att tomgång va svårt att få till med bara flyttat spjäll, minns inte exakt men jag lade ner idén av en god anledning, finns bra turbosar oxå om man vill ha tidigt ladd och bra respons

No brain-No pain
Projekttråd om urisen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227832

this shit's got to go
183 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
#26
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127574/127574-f2b92b8b63b9867189e4c77a000c9fc6.jpg

Snubblade över denna på googel när jag kollade runt.

Vette fan riktigt vad detta skulle vara ifrån för turbo, Men det ser smart ut eller är jag ute å cyklar nu igen?tongue

Jag tänkte på det med. om man vill ha tidigt ladd å stor turbo är det kanske enklare att ha en liten turbo oxå. för jag menar det funkar ju bevisligen. istället för att hålla på å laborera med alla dessa spjäll hit och dit.

Man får inte va slö för då blir man dö

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 oktober 2011
#27
BOBert skrev:
Vette fan riktigt vad detta skulle vara ifrån för turbo, Men det ser smart ut eller är jag ute å cyklar nu igen?tongue

Variable-geometry turbochargers, VGT Används mest på dieslar men många märken typ Peugot och porsche har använt VGT hur effektivt det verkligen är vågar jag inte säga men det är helt special gjorda agg så inget som används för trimning.

Du kan kolla på Sekventionell turbomatning om du vill se hur många löser dåligt bottendrag, Annars finns TSI alla andra saker är oftast e-bay skräp...


Forummoderator
10 576 Inlägg
16 oktober 2011
#28
Man har iaf förr haft problem att få det att hålla på bensinbilar eftersom avgastemperaturen är så hög.


-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
17 oktober 2011
#29
Blanda dock inte ihop VNT med VGT, det är olika saker.
Torpis skrev:
Det är energi man behöver för att få igång turbon, att sätta prylar i vägen kommer alltid ge sämre resultat pga förluster.

Njee....där håller jag inte med dig.
Kikar man på ett VGT-agg ser man just att det bygger på att täcka för hålet in i turbinen.
På "mina motorer" på jobbet används det ganska frekvent och en fördel med de är just att man kan strypa till inloppskanalen och få "vattenslangsmetoden" att snurra igång turbon snabbare.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

this shit's got to go
183 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#30
torpis skrev:
kallas sugturbo och används sällan eftersom undertryck i turbon suger in oljan i turbon. Finns carbontätade aggregat som tål detta men de är lätträknade och ofta gamla som gatan.

Jag kom just på. hur gör man med förgasarturbo om dom läcker olje med spjäll på sugsidan av turbon? :S

Man får inte va slö för då blir man dö

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 oktober 2011
#31
BOBert skrev:
torpis skrev:
kallas sugturbo och används sällan eftersom undertryck i turbon suger in oljan i turbon. Finns carbontätade aggregat som tål detta men de är lätträknade och ofta gamla som gatan.

Jag kom just på. hur gör man med förgasarturbo om dom läcker olje med spjäll på sugsidan av turbon? :S

Man sätter förgasaren på andra sidan turbon...  vilket föranleder nya problem eftersom inte alla förgasare går att trycka genom...   det är alltså inga speciellt smidiga eller bra lösningar. I synnerhet inte när ett insprutningssystem bara kostar ett par tusenlappar inklusive allt för att starta bilen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

this shit's got to go
183 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#32
torpis skrev:
BOBert skrev:
torpis skrev:
kallas sugturbo och används sällan eftersom undertryck i turbon suger in oljan i turbon. Finns carbontätade aggregat som tål detta men de är lätträknade och ofta gamla som gatan.

Jag kom just på. hur gör man med förgasarturbo om dom läcker olje med spjäll på sugsidan av turbon? :S

Man sätter förgasaren på andra sidan turbon...  vilket föranleder nya problem eftersom inte alla förgasare går att trycka genom...   det är alltså inga speciellt smidiga eller bra lösningar. I synnerhet inte när ett insprutningssystem bara kostar ett par tusenlappar inklusive allt för att starta bilen.

Jag tror du missförstod mej. Jag menar läcker inte turbon olja för folk som bygger förgasarturbo?

Man får inte va slö för då blir man dö

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 oktober 2011
#33
BOBert skrev:
Jag menar läcker inte turbon olja för folk som bygger förgasarturbo?

gör man så blir det läck ja.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök