3063
Sök

Diesel pump d24tic

126 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#1
hej.  har fått problem med min diesel pump. har en volvo 945 -92 och pumpen läcker från "gas staget". hur botar jag detta e det en renovering av pumpen? något man själv kan göra? Mvh

/Tobb3

3 292 Inlägg
14 maj 2011
#2
Då är det nog tid att repa pumpen.. lämna in och få den renoverad, jag lämnade min till en kille i Värmland som repade sjukt billigt om man jämför med var andra märkesvärkstäder tar.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

126 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#3
Danne_1977 skrev:
Då är det nog tid att repa pumpen.. lämna in och få den renoverad, jag lämnade min till en kille i Värmland som repade sjukt billigt om man jämför med var andra märkesvärkstäder tar.. big_smile

okej var hittade du han? vad kostade det ? mvh

/Tobb3

3 292 Inlägg
15 maj 2011
#4
Jag hittade honom i ett anant forum... jag kan kolla om jag hittar nummret till han och skicka det i ett PM om du vill... pumpen till min Citroen Xantia 2.1TD tog han ca 2000:- för att renovera... märkesvärstaden skulle ha mer än det dubbla..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

126 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
#5
Danne_1977 skrev:
Jag hittade honom i ett anant forum... jag kan kolla om jag hittar nummret till han och skicka det i ett PM om du vill... pumpen till min Citroen Xantia 2.1TD tog han ca 2000:- för att renovera... märkesvärstaden skulle ha mer än det dubbla..

ja de kan du få göra om du vill smile

/Tobb3

3 292 Inlägg
16 maj 2011
#6
Embelazt skrev:
Danne_1977 skrev:
Jag hittade honom i ett anant forum... jag kan kolla om jag hittar nummret till han och skicka det i ett PM om du vill... pumpen till min Citroen Xantia 2.1TD tog han ca 2000:- för att renovera... märkesvärstaden skulle ha mer än det dubbla..

ja de kan du få göra om du vill smile

Måste kolla om jag hittar kvittot nånstans.. där står numret till han som renoverar dieselpumpar..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

126 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#7
Danne_1977 skrev:
Embelazt skrev:
Danne_1977 skrev:
Jag hittade honom i ett anant forum... jag kan kolla om jag hittar nummret till han och skicka det i ett PM om du vill... pumpen till min Citroen Xantia 2.1TD tog han ca 2000:- för att renovera... märkesvärstaden skulle ha mer än det dubbla..

ja de kan du få göra om du vill smile

Måste kolla om jag hittar kvittot nånstans.. där står numret till han som renoverar dieselpumpar..

hör av dig om du hitatr det. smile

/Tobb3

3 292 Inlägg
27 maj 2011
#8
Embelazt skrev:
Danne_1977 skrev:
Embelazt skrev:

ja de kan du få göra om du vill smile

Måste kolla om jag hittar kvittot nånstans.. där står numret till han som renoverar dieselpumpar..

hör av dig om du hitatr det. smile

Jag håller på undersöka saken... återkommer så snart jag hittat numret.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 266 Inlägg
28 maj 2011
#9
Antaligen är de oringen till gas axel som är slut ganska vanligt problem på d24 pumpen

http://www.zatzy.com/teknik/318088-d24t … lpump.html den killen hade samma fenomen

hitta även en på turboperformanceclub sitter två oringar och en bussning som man får byta var inte alls svårt var bara att lyfta locket där axeln går ner och vara försiktig med en fjäder under locket

taget ifrån forumet,
Upptäckte nyss att min pump på 945an läcker från det inringande stället på bilden.
http://www.e21.se/upload/braxen/dieselpump.jpg
Det kommer ut typ en droppe varannan sekund mellan axeln och "bussningen".
Axeln glappar dessutom ca 2-3mm upp och ner.

Finns det reservdelar att köpa till dessa pumpar, (isånafall, var?) eller lär man leta reda på en utbytespump?
Någon annan ide om hur man fixar problemet?

Någon som har en sprängskiss över dieselpumpen?

Sitter två oringar på axeln. bara skruva av locket och försiktigt haka ur fjädern till gasarmen därunder. sen bara byta oringarna på axeln. rekommenderas också att byta oringen som tätar locket mot pumphuset. Sen montera i omvänd ordning. Oringarna kostar under tian styck på en boschverkstad. se bara till ha pumpnumret med dej..

har med haft det problemet på några gamla pumpar du bör byta oringar och koppar bussningen och gas axeln om det sk vara riktigt bra annats är det ganska troligt att det kommer läcka lite ändå och jag köpte allt för 250 spänn på bransels i linköping men som sagt ta med bosch numret
Senast redigerat av PMPerformance (28 maj 2011)

svetsdiff !!!

126 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
#10
PMPerformance skrev:
Antaligen är de oringen till gas axel som är slut ganska vanligt problem på d24 pumpen

http://www.zatzy.com/teknik/318088-d24t … lpump.html den killen hade samma fenomen

hitta även en på turboperformanceclub sitter två oringar och en bussning som man får byta var inte alls svårt var bara att lyfta locket där axeln går ner och vara försiktig med en fjäder under locket

taget ifrån forumet,
Upptäckte nyss att min pump på 945an läcker från det inringande stället på bilden.
http://www.e21.se/upload/braxen/dieselpump.jpg
Det kommer ut typ en droppe varannan sekund mellan axeln och "bussningen".
Axeln glappar dessutom ca 2-3mm upp och ner.

Finns det reservdelar att köpa till dessa pumpar, (isånafall, var?) eller lär man leta reda på en utbytespump?
Någon annan ide om hur man fixar problemet?

Någon som har en sprängskiss över dieselpumpen?

Sitter två oringar på axeln. bara skruva av locket och försiktigt haka ur fjädern till gasarmen därunder. sen bara byta oringarna på axeln. rekommenderas också att byta oringen som tätar locket mot pumphuset. Sen montera i omvänd ordning. Oringarna kostar under tian styck på en boschverkstad. se bara till ha pumpnumret med dej..

har med haft det problemet på några gamla pumpar du bör byta oringar och koppar bussningen och gas axeln om det sk vara riktigt bra annats är det ganska troligt att det kommer läcka lite ändå och jag köpte allt för 250 spänn på bransels i linköping men som sagt ta med bosch numret

okej jag ringde och pratade med diesel månsson i kristianstad och dom snavkade något om att det var klyddigt att dela på turbons pump. och de skulle kosta ca 5000 plus moms att få fixat de.

/Tobb3

3 292 Inlägg
28 maj 2011
#11
Embelazt skrev:
PMPerformance skrev:
Antaligen är de oringen till gas axel som är slut ganska vanligt problem på d24 pumpen

http://www.zatzy.com/teknik/318088-d24t … lpump.html den killen hade samma fenomen

hitta även en på turboperformanceclub sitter två oringar och en bussning som man får byta var inte alls svårt var bara att lyfta locket där axeln går ner och vara försiktig med en fjäder under locket

taget ifrån forumet,
Upptäckte nyss att min pump på 945an läcker från det inringande stället på bilden.
http://www.e21.se/upload/braxen/dieselpump.jpg
Det kommer ut typ en droppe varannan sekund mellan axeln och "bussningen".
Axeln glappar dessutom ca 2-3mm upp och ner.

Finns det reservdelar att köpa till dessa pumpar, (isånafall, var?) eller lär man leta reda på en utbytespump?
Någon annan ide om hur man fixar problemet?

Någon som har en sprängskiss över dieselpumpen?

Sitter två oringar på axeln. bara skruva av locket och försiktigt haka ur fjädern till gasarmen därunder. sen bara byta oringarna på axeln. rekommenderas också att byta oringen som tätar locket mot pumphuset. Sen montera i omvänd ordning. Oringarna kostar under tian styck på en boschverkstad. se bara till ha pumpnumret med dej..

har med haft det problemet på några gamla pumpar du bör byta oringar och koppar bussningen och gas axeln om det sk vara riktigt bra annats är det ganska troligt att det kommer läcka lite ändå och jag köpte allt för 250 spänn på bransels i linköping men som sagt ta med bosch numret

okej jag ringde och pratade med diesel månsson i kristianstad och dom snavkade något om att det var klyddigt att dela på turbons pump. och de skulle kosta ca 5000 plus moms att få fixat de.

Som jag sa tidigare.. han jag letar numret till gör det för halva den kostnaden.. eller ännu billigare.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 028 Inlägg
21 oktober 2011
#12
Byt den lilla oringen sen e problemet löst att de läcker upp där vid axlen

Har inget å skriva ännu


Sök