2382
Sök

Köpråd Opel Vectra 1,9 CDti

19 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej,
Helt ny här och går i bilköpstankar. Ska ha en bra dieselcombi (kör många mil) och funderar lite på opel Vectra 1,9 cdti -07/08 med automatlåda. Någon här som har ngt att säga om denna bil? En annan fråga om bilen, har den kamkedja eller kamrem?

2 072 Inlägg
21 oktober 2011
#2
bra tråd.. går i samma tankar..wink (slipper fixa ny tråd)
det jag vet är att de går; 0,70blandat... 0,55 land...0,96stad..skatt 4687:- (automat)
                                     0,58blandat... 0,48 land...0,75stad..skatt 3305:- (man)
Senast redigerat av sandzoo (21 oktober 2011)

Sandzoo i da house

Of World
3 370 Inlägg
21 oktober 2011
#3
goa bilar de! en automat låda håller 40k mil om man kör normalt och inte som en dåre, välservad ska dessa vara ochså.. går billigt gör dom ochså tongue har själv kört en med 45k mil med original automat låda,om dom har kedja eller ej, vet jag inte dock! men misstänker kammrem , då jag sett några på blocket där det stått kammrem bytt tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
21 oktober 2011
#4
Dom har kamrem. Som f.ö är busenkel att byta.
Jag som jobbar med bl.a. dessa bilar skulle säga att de "största" problemen dom här bilarna har är generatorer och EGR ventiler, precís som Saab 9-3 TiD då de e samma motorer.

Skitfel egentligen, men de e väl lite tråkigt när de väl händer.  Automatlådora går riktigt fint, trevliga bilar att åka i.. De ja kan tycka är att sätena är lite väl hårda som i de flesta tyskar, men de e endå inga fel på komforten. Resten är väl som en Opel wink Fjädrar, pendelstag o bromsar är vanliga problem, men det är väl egentligen vanliga slitsaker.

I det stora hela ; En jävligt bra bil smile

No dice !

19 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#5
Låter ju fint. Snackade med en som skulle sälja och han sa att det var kamkedja på hans opel cdti men,,lätt att ta miste på kanske. Jag hade själv en renault som gjorde att pulsen steg en aning när kamremen skulle bytas. Inga problem om den på Opeln är lätt att byta i så fall. Automat är jäkligt trevligt, eller hur?

230 Inlägg
22 oktober 2011
#6
Sen brukar vattenpumpen vilja "skära" så de blir topplock haveri, fast toppen klarar sig då vipporna går sönder, men inte billigt ändå. Så va noga med Bytesintervallen på kamremmen


Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
22 oktober 2011
#7
Vattenpumpen byter man ju självklart på samma gång smile Tror intervallen är 15.000mil första gången.. Automat är toppen wink

No dice !

562 Inlägg
22 oktober 2011
#8
ChrilleBille skrev:
Dom har kamrem. Som f.ö är busenkel att byta.
Jag som jobbar med bl.a. dessa bilar skulle säga att de "största" problemen dom här bilarna har är generatorer och EGR ventiler, precís som Saab 9-3 TiD då de e samma motorer.

Skitfel egentligen, men de e väl lite tråkigt när de väl händer.  Automatlådora går riktigt fint, trevliga bilar att åka i.. De ja kan tycka är att sätena är lite väl hårda som i de flesta tyskar, men de e endå inga fel på komforten. Resten är väl som en Opel wink Fjädrar, pendelstag o bromsar är vanliga problem, men det är väl egentligen vanliga slitsaker.

I det stora hela ; En jävligt bra bil smile

Håller med i det mesta förutom fjädrar, rätt vanligt med fjäderbrott på Vectra C, speciellt fram, även stött på några bak smile Precis som 9-3 SS/SC..  Men det är väl inga större problem att åtgärda dock smile

Annat som är vanligt (på kombin iaf) är lampor som slutar fungera pga oxiderade lamphållare..
Senast redigerat av micke-opel (22 oktober 2011)

9-5 Aero Sedan -05

Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
22 oktober 2011
#9
Hur menar du?.. Ja menar ju att det är vanligt att fjädrarna brister på dom, precis som 9-3orna.. Då de egentligen är samma bil, med olika tillverkare tongue.. Sen e de klart att de e toksimpelt att byta fjädrar bara man har verktyg..

No dice !

562 Inlägg
22 oktober 2011
#10
ChrilleBille skrev:
Hur menar du?.. Ja menar ju att det är vanligt att fjädrarna brister på dom, precis som 9-3orna.. Då de egentligen är samma bil, med olika tillverkare tongue.. Sen e de klart att de e toksimpelt att byta fjädrar bara man har verktyg..

Jag får skylla på att jag har lämnat huvudet någon annanstans smile Läste inte ordentligt helt enkelt:)

9-5 Aero Sedan -05

19 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#11
hmm, Har precis fått veta att det faktiskt är kamkedja på Vectra CDti 1.9 enjoy automat. Något säker källa dessutom=Opel-verkstad i malmö. Frågade om de var säkra, HELT SÄKRA sa dom:), bara positivt i så fall.
Jag var nyss och provkörde en cdti 1,9, mkt trevlig att köra och snygg inne. En retfull sak var blinkersreglaget som hela tiden slog ifrån efter 3-4 blink. Ägaren sa att det var en inställning man kunde göra men att han inte visste hur, det lät inte särskillt trovärdigt, jag kan ha fel (har hänt förut enligt min fru;)). Det var hur som helst irriterande. Bränsleförbrukning var ca 5,0 på landsväg och 7,0 blandad enligt ägaren. Lät lite men det har sagts att den är förhållandevis snål.
En annan sak som jag lagt märke till med dessa Oplar, det finns väldigt mkt repor, stenskott och andra små skavanker och man undrar ju om det är rena tillfälligheter eller vad. Vi har ju själv en annan storcombi i familjen och den är jäklar i så fint skick så jag vet inte vad, trots ungar och mig själv. Å andra sidan tycker jag att det är roligt att hålla saker i skick.

Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
22 oktober 2011
#12
Om det är samma motor som i 9-3 så är det kamrem.. Känns konstigt om de skulle va kedja. Men får låta de gå osagt då.

No dice !

19 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#13
ChrilleBille skrev:
Om det är samma motor som i 9-3 så är det kamrem.. Känns konstigt om de skulle va kedja. Men får låta de gå osagt då.

Ja, skumt är det. På opel var de tvärsäkra på kedja. Ska prova en idag med så ska höra då. Det är ju absolut inte avgörande för min del ändå men nu vill man ju ha reda på vilket bara för sakens skull, får väl slå till och köpa så lär jag ju få reda på det:).

En av Opel vectra cdti som jag provat (den det lutar åt) verkade ha lite högre förbrukning än de övriga när man körde och att det knirrade från bromsen när man släppte upp den för att köra iväg. Den verkade gå lite "hårdare" helt enkelt. Bilen var annars i bra skick. Har fått reda på att den är tidigare gått på ett säkerhetsföretag så chansen finns att den gått lite hårt, men på 12500 mil ska det ju inte vara några problem och kanske rent av bra. Bolaget är Niscayah ab och jag tror inte att de har ronderande väktare eller utryckning. Jaja jag tjatar på, förbrukningen och knirret i bromsen var det.smile

562 Inlägg
23 oktober 2011
#14
Z19DT/Z19DTH har kamrem, inget annat vad jag vet.

9-5 Aero Sedan -05

287 Inlägg
23 oktober 2011
#15
Det med att blinkersen är igång längre, borde ju vara som på VW dvs. komfortblinkers funktion?
Med ett tryck så blinkar den 4 ggr.

19 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#16
micke-opel skrev:
Z19DT/Z19DTH har kamrem, inget annat vad jag vet.

Korrekt, var och kollade på -07an idag igen som gått 12700mil. I serviceboken stod det kamremsbyte vid 15000mil. Annars en "ärlig" bil som inte är reconditionerad. Lacken är lite repig osv, motorutrymmet ser jävligt ut och är säkert aldrig tvättat. Lite oxidering och rost på muttrar och klämmor osv. Bilen har stått ute och det fanns kondens i båda framlyktorna och i baklyktorna. Detta försvann efter en längre provrunda. Invändigt är bilen fräsch. Den ryster lite vid landsvägskörning men går annars fint, körde den på 5,8 blandad körning vilket är ok. Säljaren är nere på 98000 och är då villig att rekonditionera bilen utvändigt och i motorn hos firma och på denna funkar blinkersen. Vad säger ni? Är kondensen något att bry sig om eller är det bara för att den stått ute länge utan att köras? Finns en annan i Halland som är ett år nyare men med samma miltal som enligt ägaren är i mintcondition. Dock en manuell och 119000!hmm
Senast redigerat av Carl72 (23 oktober 2011)

Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
23 oktober 2011
#17
Ja hade slått till på den du prövat om inget annat känns konstigt. Lite kondens är lätt fixat om det fortsätter. smile

No dice !

19 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
#18
ChrilleBille skrev:
Ja hade slått till på den du prövat om inget annat känns konstigt. Lite kondens är lätt fixat om det fortsätter. smile

Ja, det lutar ditåt. Man vet ju hur det är, man kommer in i bilhallen och det står en superrekonditionerad bil, man öppnar huven och motorn är som om den aldrig blivit körd trots 15000mil på mätaren, priset är ju därefter också och det vet jag och förmodligen har den sett brinnjävlig ut när den inkommit.
På så sätt är ju denna bilen ärligare och priset bättre och bilen kommer ju dessutom att rekonditioneras både utvändigt och i motor. Det är bara det att motorutrymmet såg riktigt taskigt ut med rost o korission. Funderar, finns ju rätt gott om skötta bilar med.


Sök