3652
Sök

Passar en nyare motor från en 850 -96:a i en äldre volvo 850 GLE -93

14 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#1
hej!

köpte en Volvo 850 GLE -93 som nu motorn har gett upp på efter cirka 3 veckor, gjort ett komp prov och har 0 i komp på en cylinder och resten 9-10,5 sad

motorn heter B5252S 2,5 10V och jag undrar nu om jag kan köpa en begagnad motor från skroten från en nyare modell -96 med samma namn ( b5252S 2,5 10V) men hur är det med allt det elektriska kommer det att passa på min äldre modell?

tänker mest på styrboxar och dylikt, har hört någonstans att man gjorde om tändsystemet -96 till två separata styrboxar en för bränsle och en för tändning men jag vet inte riktig. någon som vet?


14 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#3
jag hade tänkt slippa besväret med att skruva isär motorn med tanke på alla packningar osv som måste bytas när man gör det, tänkte också att det blir billigare om man bara byter ut motorn.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 oktober 2011
#4
Köp block+insug+topp+kanske grenrör, och byt motorn bara.

Om de nu skiljer sig så är det ju inte mycket värre än att du får flytta över lite givare till den nya motorn från den gamla. Jag är inte säker, men tror inte det ska skilja något mellan blocken så givarna inte skulle passa


14 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#5
vad tror ni är minst smärtsammaste vägen att lyfta ur motorn då? skruva lös den från växellådan eller lyfta ut den med lådan monterad? jag har ingen pelarlyft så kan ej hissa bilen nog högt för att ta ut den underifrån.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 oktober 2011
#6
De är väl enklare att plocka med lådan ur?

Tycker det ser enklast ut i alla fall...


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 oktober 2011
#7
jag skulle gissa på att det går smidigast med lådan på plats, för annars måste lådan demonteras helt innan motorn och det är ett ganska bra pyssel! (gjort det lite för många gånger)

sedan hade jag i ditt fall helt klart tagit en 20 ventilare istället och slängt i... men isåfall bör man nog byta box, men en gissning är att du bara behöver ta boxen och byta, inga givare eller så...


8 251 Inlägg
27 oktober 2011
#8
Enklast är att ta ur motor och låda ihop. Tveksamt om det ens finns plats att få motorn tillräckligt mycket i disled för att kunna ha lådan kvar i bilen.

Vad gäller motorn så är det bara att lyfta i den nya, det är nämligen samma givare så inte ens dem behöver bytas.



Sök