3633
Sök

Frågor ang ljud i en v70

35 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Tjena! Första posten och tråden här på garaget, har kollat runt här då och då sen jag var runt 16 men nu när det väl är dax att skaffa bil tänkte jag att det är likabra att regga ett konto.

Aja iallefall, ska ev köpa en v70 på måndag, första generationen och tänkt att bygga ett hyvsat ljud i den för c:a 10-15.000. Först och främst har jag tänkt att bygga en baslåda till 2st jbl p1222. Alltså 12" som vill ha 49L volym per högtalare, portad. Bra köp? Låda gör jag själv, går på gymnasiet med inriktning model/design så jag jobbar mycket med glas/kolfiber och trä så byggandet är inga problem för mig.

Tankarna är att ett jbl gto14001 ska driva dessa 2 fulingar. Funkar antar jag, men är det någon som har något förslag på bättre grejer för ungefär samma peng? är uppe i 9000:-, typ.

Sen har jag tänkt att sätta 6.5" i "handsfacken", 2st på varje sida. Ingen aning om vilka än, men kan väl likaväl föreslå jbl där också (gto6508). Förslag på slutsteg till att driva dom? Blir att bygga om hela dörrarna ju, men sånt är bara kul! Antagligen ersätter jag standardhögtalarna med några andra samtidigt.

Har inga tankar vid bakre säterna så det tar jag senare!

Huvudenhet? Har kollat lite på Audiovox VME-9309TS. Någon som har denna? Sjukt billig iallefall men mest intressant är en vanlig stereo, med 3band lågvolt och usb/aux på baksidan.

Sen kommer jag självklart köpa kond, räcker det med en på 1 farad eller behöver jag 2st?

Blev lång text men får hoppas att någon är tillräckligt trött för att läsa igenom allt och att det inte blev för mkt stavfel osv. smile mvh/filip

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 augusti 2011
Den huvudenheten är jag lite skesptisk till, vist den fungerar säkerligen men jag skulle inte köpa nåt med så mycket funktioner för det priset. Köp nån Kenwood/Alpine/Pioneer singek-DIN för dom pengarna istället, eller kolla efter begagnat från dom märkena om du vill ha nåt med lite kvalité. Kondensator kan du skippa helt, lägg pengarna på bra kablar och kabelskor istället samt se till att skrapa bort färgen vid jorden. Kolla även ditt batteri, jag skulle föreslå minst ett till om du ska ha ett GTO14001 då dom drar en del ström!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

35 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Den huvudenheten är jag lite skesptisk till, vist den fungerar säkerligen men jag skulle inte köpa nåt med så mycket funktioner för det priset. Köp nån Kenwood/Alpine/Pioneer singek-DIN för dom pengarna istället, eller kolla efter begagnat från dom märkena om du vill ha nåt med lite kvalité. Kondensator kan du skippa helt, lägg pengarna på bra kablar och kabelskor istället samt se till att skrapa bort färgen vid jorden. Kolla även ditt batteri, jag skulle föreslå minst ett till om du ska ha ett GTO14001 då dom drar en del ström!

Tack för svar! glömde att länka en annan enhet, Alpine CDE-9882Ri.

Ang bilbatteri, vad ska man köpa för något? Är helt ute och cyklar när det gäller sånthär känner jag.
Sen undrar jag vad bra kablar är, ska jag köpa några speciella märken? sen undrar jag hur tjock strömkabel jag ska ha, finns ju att köpa upp till 50mm2 där jag har tänkt att köpa ifrån (brl) och det låter väldigt extremt (i mina öron wink ).

Varför jag helst vill köpa från brl är att jag bor i jkpg så kan bara åka in, lasta in och slippa vänta vilket är det värsta jag vet. Sen kan man ju hoppas på lite rabatt osv samtidigt. Men iallefall vill jag inte beställa utan jag vill köpa det i butiken och förhoppningsvis få lite provsmak på det. /filip

6 851 Inlägg
14 augusti 2011
Ang. Audiowox så är det ett bra Kina märke. Men dem kanske inte direkt i den prisklassen kan jämföras med en Kenwood eller Alpine. Men Audiowox har maskiner som slagit Alpine på fingrarna ljudmässigt.

(Inlägg redigerat p.g.a marknadsföring.)

767 Inlägg
14 augusti 2011
Hooglund skrev:
ChriZtoffer skrev:

Tack för svar! glömde att länka en annan enhet, Alpine CDE-9882Ri.

Ang bilbatteri, vad ska man köpa för något? Är helt ute och cyklar när det gäller sånthär känner jag.
Sen undrar jag vad bra kablar är, ska jag köpa några speciella märken? sen undrar jag hur tjock strömkabel jag ska ha, finns ju att köpa upp till 50mm2 där jag har tänkt att köpa ifrån (brl) och det låter väldigt extremt (i mina öron wink ).

Varför jag helst vill köpa från brl är att jag bor i jkpg så kan bara åka in, lasta in och slippa vänta vilket är det värsta jag vet. Sen kan man ju hoppas på lite rabatt osv samtidigt. Men iallefall vill jag inte beställa utan jag vill köpa det i butiken och förhoppningsvis få lite provsmak på det. /filip

Du kan aldrig ha för stora strömkablar när det kommer till billjud. Satsa på 50mm2 direkt ifall du senare ska uppgradera. Eftersom du är inne på att köra flera slutsteg kan du köra 50mm2 till ett delningsblock och sen anpassa storleken till stegen därefter. Säkra 50mm2 så nära batteriet som möjligt och sen säkrar du även kablarna efter delningsblocket. Och det är kabelns area man säkrar efter.

930 Inlägg
30 augusti 2011
Har du vart inne och köpt dig något än? Annars om du inte har bestämt dig! åk in till victor på brl och så förklara lite för honom hur du tänkt så ska nog han kunna ta fram någonting som passar dig! handlat av honom ett antal gånger och han är riktigt bra på att knåpa ihop ett bra kit:D

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

2 914 Inlägg
31 augusti 2011
köp 50mm2 startmotorkabel på lantmännen, mekonomen eller liknande, där är den kabeln mycket billigare än på BRL och liknande (runt halva priset) och lika bra. Koppar som koppar.

35 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
gör en liten bump här. Blev inget inköp av v70'n men blev dess föregånagare istället, alltså en 855a. Har tänkt att åka ner till brl på tisdag och snacka lite med Victor med en kompis. Är han lätt att ha att göra med?

Har kollat runt lite mer på brl's hemsida och hittade infinity's kappa på 800w@2ohm för under 3000, rea såklart. 500w@4. Klarar det att driva 2st MTX T612-22or? Är inte ute efter att spela högst i stan precis men kunna dra på lite ibland när man känner för det när man sitter själv och kör.

/filip

21 761 Inlägg
23 oktober 2011
Det bör klara av att driva båda basarna ganska hyfsat, men man kan mest troligt även använda ett lite större steg utan problem. Har inte testat steget eller basarna, utgår bara ifrån ett beräkningsprogram hur basarna skulle bete sig i teorin. smile

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
23 oktober 2011
Jag kör de basarna! Funkar riktigt bra! Jag skulle satsa på ett kenetik batteri, för det blir man aldrig missnöjd med! Kika gärna in på min sida o fråga om du behöver mer hjälp!smile

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

35 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det bör klara av att driva båda basarna ganska hyfsat, men man kan mest troligt även använda ett lite större steg utan problem. Har inte testat steget eller basarna, utgår bara ifrån ett beräkningsprogram hur basarna skulle bete sig i teorin. smile

Okej. Tack för svar! smile

NeckBreaker skrev:
Jag kör de basarna! Funkar riktigt bra! Jag skulle satsa på ett kenetik batteri, för det blir man aldrig missnöjd med! Kika gärna in på min sida o fråga om du behöver mer hjälp!smile

Kollade på din bil och antar att du menar jbl p1222orna? wink

35 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
Åkte ner ner till brl för några dagarsen och snackade med victor, blev en mtx 8000 (4kantiga) och ett dls cad11. Allt är nu draget snyggt och ska bara sätta på skor på jord och strömkabeln och koppla in det imorgon. Fick rycka ut hela inredningen på höger sida men nu i efterhand var det värt det. smile Tack för alla tips och svar!

Sök