3437
Sök

850 t5, tomgångsfel !

Utan turbo suger ... :D
79 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
Hejsan !
Nu är det såhär att jag har en 850 t5 -96 italien import. Och nu har det gått till så att bilen har gått bra under många mil och nu förra veckan så började den bli jättekonstig i tomgången... väldigt orolig...
Skulle det vara så att jag gasar till en gång och har bilen i friläge och jag gasar till 2500 varv, så stannar motorn i det varvet 10 sec ungefär, detta händer när den är kall.. Men när den är varm så hoppar tomgången mellan 1500-2000, jätte konstigt får inte rätt på detta. och jag vet inte om det är så simpelt så att Tomgångsmotorn är itu? om det är någon som fått ett liknande fel och fått rätt på det, snälla hjälp, vill inte lägga ut flera tusenlappar i onödan.
Tack på förhand !

I <3 T5

167 Inlägg
1 november 2011
Montera bort tomgångs motorn och prova skaka den, är det glapp känner man det lätt.. annars hände nästan samma grej mig för ett par dagar sen och då hade gasvajern bara lagt sig på kanten ovarför den "rulle" den sitter på.. annars är det rätt standard med luftläckage

Överladd<3

79 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
tog av tomgångsmotorn i fredes för att kolla den, frågan är om man ska kunna skaka den så att "bladen" där inne rör sig?

I <3 T5

167 Inlägg
1 november 2011
Jo den ska ju snurra men inte glappa..

Överladd<3

79 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
har bytat tomgångsmotorn nu. det blev inge bättre... fortfarande samma fel. har också bytat en liten elgrej som sitter vid gassplället. ingen annning om vad jag ska göra nu. blir lite ledsen, får inte rätt på det.
Är det möljigt att man måste ställa in det via data?

I <3 T5

167 Inlägg
3 november 2011
Kolla luft läckage, laddar den som den ska t.ex? lyser motor elektronik lampan? elr nån felkod överhuvudtaget?

Överladd<3

79 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
ingen felkod. ingen lampa lyser. Vart och vilka vacum slangar ska jag kolla? hade varit bra med en bild.

I <3 T5

79 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
har kollat lite nu. och nästintill alla gummin på vacuum slangarna är sprukna, men frågan är om där är hål. snabbt sätt att kolla det, hur?

I <3 T5

79 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
jo, det förstod jag också. går det inte att kolla dem på något annat sätt ? som inte kostar?

I <3 T5

79 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
Det har du aldeles rätt i. Men kan en sprucken vacuum slang göra så med tomgången?

I <3 T5

Allmänt känd som Kimpa
66 Inlägg
3 november 2011
Turbofamilj skrev:
Det har du aldeles rätt i. Men kan en sprucken vacuum slang göra så med tomgången?

Det kan göra en hel del.
Jag råka ut för slangbrott på en Astra förut, var ingen rolig vända till garaget.

79 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
hehe, då ska jag kolla det imorgon eftermiddag. ska se vad som kan hända. kommer antagligen med bilder, för där är vissa vakuum slangar som är pluggade och jag vill veta var de ska vara. smile

I <3 T5

Sök