3687
Sök

Råd om vilken videokamera och systemkamera man ska köpa?

86 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
Hej, jag hade tänkt börja fota och filma lite mer och undrar vad för grejer som är bäst, det är i första hand en filmkamera som är intressant men vad för utrustning behöver jag? jag är inte heller ute efter en proffs kamera utan en vanlig hobby kamera som kanske är lite bättre än dom allra billigaste.

Krav på kaneran:
Riktigt fin bild (även när det börjar bli kväll)
Ingång för extern mickrofon (helst)
Den ska kunna koplas till datorn för enkel film överföring

Ge gärna förslag på bra mickrofoner och stativ kanske något bra filmredigerings program (gärna gratis till att börja med) ja lite olika tillbehör heltenkelt.

Priset får gärna vara så lågt som möjligt ska vi säga under 10000kr så finns där ändå några videokameror att välja på

Mvh Tomas

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
8 november 2011

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

376 Inlägg
8 november 2011
I rubriken så nämde du även tips på systemkamera.
Jag har nyligen köpt en Nikon D3100VR, och är väldigt nöjd med den.
Läste på ganska mycket innan köpet och kom fram till att den var den mest prisvärda i klassen..
Senast redigerat av Simon76 (8 november 2011)

86 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
Okej tack. Simon76 vilka sidor kollade du på finns där några bra sidor att jämnföra på eller du gick in på olika företags hemsidor och läste och jämnförde själv? Vad kostar en sån kamera du köpte och vad fick du till i priset typ olika objektiv eller något? det är svårt för jag vet inte själv vad jag ska kolla efter på en bra kamera/videokamera... Så kom gärna med flrslag på vad jag ska kolla efter på respektive.

376 Inlägg
8 november 2011
Jag googlade mycket och läste en massa recensioner. Sen läser min sambo en massa bloggar, och tydligen så är den kameran väldigt populär bland bloggarna.. De tar ju en massa bilder som de lägger upp.
Prisjakt är ju ganska bra med. Där länkas det till både forum och recensioner.
Jag gav runt 8000kr i en expertbutik.
Då fick jag med ganska mycket:
Kamera
Ett 18-55VR objektiv
Ett 55-200VR objektiv
Nikonväska
16gb minneskort
hdmi-kabel
2 stycken uv-filter till objektiven
Fotoshop10, eller nåt.. kommer inte ihåg.
Presentkort på fotoutbildning hos nikon (kurserna hålls i flera städer i sverige, bla malmö. Och de lär en om hur man använder kamerans olika inställningar).
En gratis rengöring och service av kameran (när man själv vill, varar i flera år tror jag)
Kanske var mer som jag inte kommer på nu..

Jag kan ju tillägga att den filmar i HD.
Tänk bara på att du ska köpa med VR, om du väljer den kameran. Det är bildstabilisator. Bla elgiganten säljer kameran billigare, men utan VR.. Då blir bilderna lättare suddiga..
Senast redigerat av Simon76 (8 november 2011)

173 Inlägg
8 november 2011
Jag köpte videokamera för 2 månader sen. Och tro mig, jag är en såndär som gör en jätte-research innan jag köper nått som kostar över tusenlappen. : P

Hur som helst, jag kom fram till att Panasonic HDC-SD800 (6.500kr) är den mest prisvärda (prisgrupp 5.000-7.000kr). Det stog mellan den eller en Canon Legria HF M406. Båda är utan hårddisk, för det känns som jag vill tillverkarna ska lägga allt krut på själva kameran. Dessutom tycker jag det är smidigare att flytta data genom minneskort istället för kabel.
Canon:en har en massa extrafunktioner såsom videoredigering i själva kameran, bildredigering, etc. Allt sånt tyckte jag var överflöd då jag ska redigera materialet i datorn (såklart!). Men det intressanta var ju optiken/bildkvaliten, bildstabilisatorn och batteritiden. Efter att ha läst och sett ex antal recensioner på recensionssidor och youtube (de flesta lutade något åt panasonicens sida). Så fick de bli panasonicen... Då den hade något bättre skärpa i detaljnivå.
Sen la jag 1000:- på ett schysst 16gb minneskort.

Jag har testat Canonen sen dess. Och den verkar också bra, men jag är ändå jävligt nöjd med panasonicen! Varför? Jo, för kvalitén är sjukt bra! ; )

Inte många kameror i den prisklassen har line-in för mic. =/ Så ska du göra en riiiiktigt seriös inspelning får du nog använda dig av en extern mic-device. Och så får du köra med en clapper..! wink

(Mina uppladdade videos är filmade med den kameran. Kolla dom i högsta kvalité.)

http://www.netonnet.se/art/foto/videoka … 1318.4567/

Lycka till i ditt sökande, och jag rekomenderar Panasonicen!! wink
Senast redigerat av MightyMike (8 november 2011)

86 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
Tackar så mycket för svaren, vad använder du för redigerings program mightymike?

2 337 Inlägg
9 november 2011
Simon76 skrev:
Jag googlade mycket och läste en massa recensioner. Sen läser min sambo en massa bloggar, och tydligen så är den kameran väldigt populär bland bloggarna.. De tar ju en massa bilder som de lägger upp.
Prisjakt är ju ganska bra med. Där länkas det till både forum och recensioner.
Jag gav runt 8000kr i en expertbutik.
Då fick jag med ganska mycket:
Kamera
Ett 18-55VR objektiv
Ett 55-200VR objektiv
Nikonväska
16gb minneskort
hdmi-kabel
2 stycken uv-filter till objektiven
Fotoshop10, eller nåt.. kommer inte ihåg.
Presentkort på fotoutbildning hos nikon (kurserna hålls i flera städer i sverige, bla malmö. Och de lär en om hur man använder kamerans olika inställningar).
En gratis rengöring och service av kameran (när man själv vill, varar i flera år tror jag)
Kanske var mer som jag inte kommer på nu..

Jag kan ju tillägga att den filmar i HD.
Tänk bara på att du ska köpa med VR, om du väljer den kameran. Det är bildstabilisator. Bla elgiganten säljer kameran billigare, men utan VR.. Då blir bilderna lättare suddiga..

Tänk på att VR på Nikon 3100 sitter i objektivet, inte i kamerahuset. Så det är det som avgör. Alla kamerahus är likadana med med samma funktioner.
Senast redigerat av Sarge (9 november 2011)

376 Inlägg
9 november 2011
Helt rätt.
Tack för förtydligandet wink

grön aktivist
846 Inlägg
9 november 2011
Bara för att förtydliga, för att filma med full-hd (dvs stereo och 1080-upplösning) så behöver man inget värstingminneskort utan ett "4" eller "6"-kort räcker alldeles utomordentligt.
Ett för snabbt kort i en vanlig kompaktkamera till exempel kan få skriv-problem då det är för snabbt!
(bara för att förtydliga så att folk inte springer iväg och köper minneskort för 1000 kronor när det räcker med ett för 300 kronor).

86 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
Okej, nyttig info. hur stort minneskort rekomenderar ni då? Hur många timmar får man in på ett 16gb kort om man räknar runda slängar med hög upplösning etc.

173 Inlägg
9 november 2011
16GB på min kamera = drygt 2 timmar

Sen håller jag inte med om att inte lägga en peng på minneskortet. Jag har varit med om billiga kort som efter 1-2 år har pajjat. Visst, det går på garanti, men kostar kortet bara 300 spänn är väll det de sissta man bryr sig om. Det man bryr sig om är materialet som kanske går förlorat. Så för att undvika de, köp ett bra minneskort!
Senast redigerat av MightyMike (9 november 2011)

grön aktivist
846 Inlägg
9 november 2011
För 300 spänn så är det ett bra kort, det enda man betalar extra för är överföringshastigheterna wink.
Om jag filmar med full upplösning och stereo-ljud så får jag ca 1 timme enligt kameran iallafall.
Skulle inte köra på något mindre än 16 gb!

86 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Nu har jag kollat runt lite någon som tror att antingen en panasonic hdc-sd800, sony hdr-pj10 eller sony hdr-pj50v. vad tror ni?
Senast redigerat av inzain (10 november 2011)

Sök