hejsan , nu har jag problem såhär till vintern att värmen har slutat funka , bilen går upp mycket i temp när den står still men när man kör går den till normalt och ibland kommer det jätte lite värme i kupen men inget märkvärdigt
kan tillägga att det blir tryck i kylsystemet
och känner man på slangen till värmepaketet så är det inte särsklit varmt
har provat byta termostat från en annan mercedes men hjälpte ej
Luft, smuts eller ventil som muppar. På vissa bilar är ventilen vakumstyrd och har man läckage på vakumet så kan det hända att värmen bara funkar när vakumet är högt, t.ex på tomgång.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Kan vara så att ventilen in till kupen har fastnat, ganska vanligt efter sommaren.
okej , ska kolla det imon tack för snabbt svar
ps vart sitter den ?
Det är två ventiler. En till var sida. De sitter vid batteriet och är elektriskt styrda. Det skall normalt clicka i dem när motorn är driftvarm och du har temperaturreglagen i något mellanläge. Klickar det inte, kan det bero på att relagen inte får ström, eller att ventilerna har fastnat.
Kolla också att cirkulationspumpen snurrar. Den sitter rätt nedanför, på insidan av hjulhuset och matar ventilerna. Den skall snurra så länge tändningen är påslagen.
Det är två ventiler. En till var sida. De sitter vid batteriet och är elektriskt styrda. Det skall normalt clicka i dem när motorn är driftvarm och du har temperaturreglagen i något mellanläge. Klickar det inte, kan det bero på att relagen inte får ström, eller att ventilerna har fastnat.
Kolla också att cirkulationspumpen snurrar. Den sitter rätt nedanför, på insidan av hjulhuset och matar ventilerna. Den skall snurra så länge tändningen är påslagen.
-- K
ok tack så mycket , har bytt ventilerna till en beggad som skulle fungera men hjälpte inte , idag när jag var ute å åkte kom det jätte mycket värme nästan hela dagen , sen parkerade jag den och skulle iväg då försvann det . ska kolla cirkulationspumpen , tack för tipset
Luft, smuts eller ventil som muppar. På vissa bilar är ventilen vakumstyrd och har man läckage på vakumet så kan det hända att värmen bara funkar när vakumet är högt, t.ex på tomgång.
okej , har bytt ventiler men hjälpte tyväär inte .