3471
Sök

Smart Roadster går på E85 tändstift olikfärgade.

239 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
#1
Jag servade min Smart Roadster 60/80hk för ett par veckor sedan och lade märke till att tändstiften var lite olika färgade. Tidigare har jag sett att de nedre (2 tändstift per cylinder) har varit mörkare än de övre men denna gång har bilen gått på E85 det mesta av de 2000 milen och stiften ser mycket bättre ut. Jag tror att det är av den anledningen jag kan se en skillnad mellan stiften.

De tre stiften till vänster är de nedre.
http://i111.photobucket.com/albums/n128/krassegrand/DSC00806.jpg
De som sitter längst från insuget ser nästan vita ut.
Jag är inte orolig jag är bara nyfiken, vad kan detta bero på? Är det utformningen på insuget eller är det mer troligt att det är spridarna?
Jag har, denna helgen, bytt spridare för att, om allt faller på plats, se om det är likadant eftr 2000 mil med de andra spridarna.

Jörgen


133 Inlägg
8 november 2011
#2
E85 sotar och smutsar inte som bensin.
Oljan i motorer som gått på E85 brukar inte ens bli svart.


3 235 Inlägg
8 november 2011
#3
Ser ut som fastbränd olja. Det brukar ser ut sådär på motorer som drar lite olja, gul/brunaktiga stift får man då.
Du kan ju testa wd40 metoden nästa gång du byter olja, kanske dina kolvringar inte tätar ordentligt på grund av sot.


239 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#4
Trevligt med lite insiktsfulla svar!
Det är faktiskt så att den har dragit lite olja under en period. Det sitter en vevhusventilation med en backventil mellan vevhuste och insuget och den backventilen var trasig med ojleförbrukning som resultat.
Det är nu fixat.
Min fundering gäller mer skillnaden i missfärgning och flöde i insuget.
En annan intressant sak är att när bilen går på bensin blir stiften så missfägade att denna skillnad inte syns.
Min fru har en likadan bil som går på bensin och den ska servas snart. Den drar lite olja och jag kommer att byta ut motorn snart, (kanske i samband med servicen). Då ska jag kolla hur de stiften ser ut.

Jörgen


239 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#5
anton_mjor skrev:
Oljan i motorer som gått på E85 brukar inte ens bli svart.

Nej det är väldigt trevlig att se hur fin den "gamla" oljan är vid bytena.

Jörgen


6 632 Inlägg
9 november 2011
#6
E85 sabbar oljans tätningsförmåga. Därav kör Ford med 1000 mila intervalls oljebyten.

Kör du 2000 mil på samma olja och bara E85 så lär stiften inte vara det vackraste.. inte oljans smörjnings förmåga heller.

De/Dem

133 Inlägg
9 november 2011
#7
Malheus skrev:
E85 sabbar oljans tätningsförmåga. Därav kör Ford med 1000 mila intervalls oljebyten.

Kör du 2000 mil på samma olja och bara E85 så lär stiften inte vara det vackraste.. inte oljans smörjnings förmåga heller.

Det är inte sant, E85 förstör oljan mindre än bensin.
Dock gör den det lättare för oljan att binda vatten, därför har de kortare oljebyten för att försäkra sig mot stadskörare som aldrig riktigt hettar upp oljan.


140 Inlägg
9 november 2011
#8
Malheus skrev:
E85 sabbar oljans tätningsförmåga. Därav kör Ford med 1000 mila intervalls oljebyten.

Kör du 2000 mil på samma olja och bara E85 så lär stiften inte vara det vackraste.. inte oljans smörjnings förmåga heller.

Även volvos etanol/bensinbilar är det 1000mil.

Tycker oljan verkar tunnare på e85bilarna när man servar dom.. mycket mer rinnande än på vanliga bensinare?

edit: alltså när man tappar ur oljan..
Senast redigerat av S70-T5 (9 november 2011)

Allt som rör bilen, och lite till.

239 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#9
OK!
Nu blev det så igen! När man nämner att man kör på E85 så får man en massa domedagsprofeter som berättar hur snart man kommer att rasera sin motor.
Lite bakgrund!
Jag har kört den här motorn på E85 mer än 10 000mil och den läcker inte mer än motsvarande motor som körs på bensin.
Oljan som man tappar ur en bensinmotor är så kontaminerad med sot att den är tydligt tjockare än vad den var när man hällde i den. En erfaren bilmekaniker har en känsla för hur oljan brukar vara när man tappar ut den och blir då helt naturligt misstänksam när oljan är tunnare än den brukar vara. men prova att göra det här experimentet.
Tappa ut oljan och låt den kallna, jämför sen den gamla oljan med en ny oanvänd olja. Du lär se att den gamla oljan från bensinbilen är MYCKET tjockare är den nya.
Om man gör samma sak med olja från en bil som har körts på E85 under hela serviceperioden så är det mycket mindre skillnad mellan den nya och den gamla oljan.
Jag tror att det är detta som Är problemet.
Spilloljan från en "spritbil" är tunnare än från en bensinbil men bara för att den inte är lika kontaminerad som den från bensinbilen.

Jörgen

PS de stift som syns på bilden i första posten har gått 2000 mil på E85.


866 Inlägg
10 november 2011
#10
Har ingen smart erfarenhet :-) Men oftast så har jag sätt att E85 drivna motorer får en viss skillnad mellan stiften. troligen så beror det på att insuget har olika flöden så den som flödar bäst  går något snålare o e85 går mycket kallare än bensin så vid snål körning så blir det lite kallare någon cylinder Labda värdet ser bra ut då det blir ett genomsnitt på 3 i detta fallet.

239 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
#11
Det låter mycket rimligt tycker jag. Jag kommer att kolla på stiften vid nästa byte (om ca ett halvår) och om det är likadant har jag eliminerat ev skillnad mellan spridarna.

Jörgen


866 Inlägg
11 november 2011
#12
Om man vill kolla så kan du ta en IR temp mätare och kolla gren rörens temperatur Då ser du att vid belastning (flera uppvarvningar i rad) att temperaturen ligger identiska men vid typ 1100V/min i 1-2min kommer temperatur differensen att öka mellan Cylindrarna.

239 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#13
Det är ett intressant sätt att se skillnaden. Det hade varit ännu intressantare att se skillnaden under drift, lättare och hårdare belastning.
Var hittar man 3 prisvärda ir-givare med "visare"?

Jörgen


866 Inlägg
13 november 2011
#14
Du behöver bara en då den är rätt snabb! Men när vi mappar på bänk så använder vi EGT mätare med K-element direkt i grenröret på alla cylindrarna så nära avgasvenilen som möjligt. 
JULA har en som går till 650C  http://www.jula.se/ir-termometer-32-till-650c-405038
Det räcker till vanliga motorer. Du kan ligga i skufe med motor luckan av och mäta :-) Det är nog rätt smart :-))

239 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#15
Smart!lol
Hur mycket kan man tänka sig att det skiljer?
Det känns som att det blir lite svårt att rikta mätaren tillräckligt exakt. Jag ska ta en titt i motorrummet men jag tror inte att man kan se grenröret uppifrån.
Jag återkommer.

Jörgen
Senast redigerat av Krassegrand (14 november 2011)


866 Inlägg
14 november 2011
#16
Där är laser sikte på mätaren ! Det ligger på 40-60 grader skillnad typ!?

239 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#17
Jag tror att de har en sån här på jobbet som jag skulle kunna låna.
Att inte se grenröret är dock det som jag tror är det största problemet.

Jörgen



Sök