3270
Sök

Ford Mondeon bara dog!

7 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Frun var ute och åkte när bilen bara dog, alla instrumentlampor tändes och bilen bara la av.
När man försöker starta den så knackar det från startmotorn, typ slagborr, alltså inte en liten solinoidklick utan knackningar!
Hastighetsmätaren och varvräknaren snurrar upp till max och tillbaks när man försöker starta, alla lampor på instumentbrädan börjar blinka som galningar och även centrallåsen i alla dörrar låter!

Jag försökte med startkablar (test om det var dåligt batteri) men det hjälpte inte, så jag har bogserat hem den nu och undrar var jag ska börja leta fel, hoppas att den inte är kamkedjan, motorn går dock att vrida runt med hylsnyckel.

Kamkedja/startmotor/kablage/elektronikbox???
Det är en Ford mondeo 2.0 -01
Vore ytterst tacksam för all hjälp jag kan få.
Erik

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juli 2011
Dom beter sig så när det är soprent i batteriet iaf, dålig kontakt någonstans?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 198 Inlägg
13 juli 2011
Prova ladda batteriet..alternativt byta,,

7 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Ok, tack för svaren, ska sätta batteriet på laddning när jag kommer hem från jobbet men jag tror inte att det är det. Kan ha på heljuset, radion, fläkten på max samt försöka köra startmotorn utan att batteriet segar ner sig. Då bör det väl inte vara batteriet?
Senast redigerat av nisse150 (13 juli 2011)

21 761 Inlägg
13 juli 2011
Enklaste sättet att kontrollera om batteriet sviktar märkbart är att mäta spänningen direkt på polerna (inte polskorna) när du vrider nyckeln i startläge. Sjunker spänningen tydligt under 10 V, tex 6-7 V, så verkar det vara batteriet som inte är bra. Visserligen kommer spänningen troligen att variera en del, men du hinner se ifall den tillfälligtvis sjunker ordentligt. smile

7 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Har prövat med ett annat batteri (som jag vet fungerar) och hammarandet från startmotorn har blivit till solinoidklck, mätarna beter sig som på en hoj, dvs max och tillbaks.
Lampor och centrallåset är lugna.
Mätte på batteriet när solinoiden klickade men det gick bara ned till ca 11 volt, men det behövde ju inte jobba heller....

Om det är startmotorn som är paj så borde det väl inte kunna påverka mätarna på instrumentpanel?
Har även mätt på jordpunkterna (de jag hittat) och inte sett någon skillnad när jag mätte ohm.

Tar gärna emot fler tips och ideèr om vad det kan vara.....

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 juli 2011
När man vrider nyckeln till startläge så "kapar" man strömmen till kringutrustningen för att få full kräm till startmotor & tändning. Så jag skulle tro att problemet ligger i kabeln till statmotorn eller själva startmotorn.

7 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
ok, det låter logiskt.
Ska kolla kabeln, borde kunna hänga på en extra kabel direkt från batteriet till startmotorn bara för att se om det blir något resultat av det för att sedan gå vidare med startmotorn?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 juli 2011
nisse150 skrev:
ok, det låter logiskt.
Ska kolla kabeln, borde kunna hänga på en extra kabel direkt från batteriet till startmotorn bara för att se om det blir något resultat av det för att sedan gå vidare med startmotorn?

Ja, det kan vara bra. Alternativt mäta spänningen vid startmotorn vid startförsök. Det kan ju vara kabelbrott, oxiderade kontaktytor, kass startmotor osv. Men det kan ju också vara nåt skumt elfel som övergår mitt förstånd. tongue

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
15 juli 2011
Konstigt att den bara dog så, men en av mina vänners Mondeo -01 betedde sig på samma vid en morgon. Knakade och mätare var helt galna. Testade med startkabel, samma sak. Köpte nytt batteri, startade så fint så.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 juli 2011
Min kusins mondeo blev helt knäpp i elektroniken är generatorn lämnade in. Men den gick ju en stund om batteriet var laddat.

7 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
Jag hoppas/tror att jag hitta felet

Prövade med en lös kabel direkt från batteriet till starmotorn och det bara klickade så då plockade jag ur startmotorn och öppnade upp den för att leta lösa kablar......men när jag öppnade den så rasade det ut massa koldamm/bitar.
Hmm....och när jag fick isär allt så såg jag att 3 av de 4 kolen var bara smul samt att metallbågen som ska hålla i dem var helt förvriden och även kopparstavarna de ska glida emot var helt deformerade.

Såg att beg startmotorer bara kostar runt 800:- på skroten och det känns som en piss i Nilen i sammanhanget eftersom jag har befarat kamremsras undermedvetet.....(=sälja den som reservdelsbil)

Jag förstår iofs inte hur det kan få bilen att lägga av under färd men jag VILL ju tro att en ny startmotor löser det hela...... det blir väl nått elektriskt fuckup som stör all elektronik på något vis.

Ska beställa en startmotor på Måndag och hålla tummarna.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 juli 2011
nisse150 skrev:
Jag hoppas/tror att jag hitta felet

Prövade med en lös kabel direkt från batteriet till starmotorn och det bara klickade så då plockade jag ur startmotorn och öppnade upp den för att leta lösa kablar......men när jag öppnade den så rasade det ut massa koldamm/bitar.
Hmm....och när jag fick isär allt så såg jag att 3 av de 4 kolen var bara smul samt att metallbågen som ska hålla i dem var helt förvriden och även kopparstavarna de ska glida emot var helt deformerade.

Såg att beg startmotorer bara kostar runt 800:- på skroten och det känns som en piss i Nilen i sammanhanget eftersom jag har befarat kamremsras undermedvetet.....(=sälja den som reservdelsbil)

Jag förstår iofs inte hur det kan få bilen att lägga av under färd men jag VILL ju tro att en ny startmotor löser det hela...... det blir väl nått elektriskt fuckup som stör all elektronik på något vis.

Ska beställa en startmotor på Måndag och hålla tummarna.

Du kan ju vara rätt säker på att det inte ska ramla ut delar! smile Provat att skjuta igång den? Då vet du ju.

7 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
Nja, iofs har du rätt men jag var tvungen att spela in den i garaget med ett vajerspel! Mickel fickel och f-n och hans moster.
Spöregn och ubermekning är inte roligt och garaget är Stort varmt och torrt:) men dessvärre med en väldigt brant uppfart....
Men rätt har du, borde ha prövat det från första början för att eliminera div. fel, noobmisstag.....roll

7 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
Fixat!!

Har bytt startmotor och bilen startade direkt!
Går som en dröm!big_smile

Jag bytte även olja och filter.......kom på att det var ungefär 5 år sedan......roll
Tack för all hjälp!

582 Inlägg
20 juli 2011
nisse150 skrev:
Frun var ute och åkte när bilen bara dog, alla instrumentlampor tändes och bilen bara la av.
När man försöker starta den så knackar det från startmotorn, typ slagborr, alltså inte en liten solinoidklick utan knackningar!
Hastighetsmätaren och varvräknaren snurrar upp till max och tillbaks när man försöker starta, alla lampor på instumentbrädan börjar blinka som galningar och även centrallåsen i alla dörrar låter!

Jag försökte med startkablar (test om det var dåligt batteri) men det hjälpte inte, så jag har bogserat hem den nu och undrar var jag ska börja leta fel, hoppas att den inte är kamkedjan, motorn går dock att vrida runt med hylsnyckel.

Kamkedja/startmotor/kablage/elektronikbox???
Det är en Ford mondeo 2.0 -01
Vore ytterst tacksam för all hjälp jag kan få.
Erik

Är bilen av årsmodell FRÅN 01 och uppåt så har du KEDJA till kamaxlarna på den, så då kan du känna dig lugnare! Den "ska" hålla 25-30 000 mil eller vad FORD kallar "Lifetime"

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

Tummen mitt i handen
1 Inlägg
14 november 2011
Hej

Misstänker att svärmors gamla mondeo åkt på nått liknande!

Har kollat alla säkringar men de ser schyssta ut. Batteri är ok, har ändå laddat det för säkerhetsskull. Radio och belysning med mera fungerar utan anm.

Då bilen är automat undrar jag om det går att bogsera 1,5mil till verkstad i neutralläge i typ 30KM/h eller om det är bättre att försöka få hit en mekaniker för att kika på bilen och ev byta startmotor? Vill ju inte att växellådan brakar också!...

Tack på förhand
Senast redigerat av GuteBysen (14 november 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 november 2011
GuteBysen skrev:
Hej

Misstänker att svärmors gamla mondeo åkt på nått liknande!

Har kollat alla säkringar men de ser schyssta ut. Batteri är ok, har ändå laddat det för säkerhetsskull. Radio och belysning med mera fungerar utan anm.

Då bilen är automat undrar jag om det går att bogsera 1,5mil till verkstad i neutralläge i typ 30KM/h eller om det är bättre att försöka få hit en mekaniker för att kika på bilen och ev byta startmotor? Vill ju inte att växellådan brakar också!...

Tack på förhand

Är det en -95-96? För vissa modeller av Ford hade problem med kabelstammar som smälte ihop i mitten av 90-talet. Vet inte om det gäller Mondeo men det är en möjlighet.

Sök