3625
Sök

Hur lättar man en bil ?

692 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#41
vill ni ha upp lite bilder  ? eller tycker ni ja ska öppna en projekt tråd så ni får se vad som händer o sker tongue?

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

692 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#42
är det någon som vet vad lexan kostar  tänkte ha som rutor är det bara lexan eller finns det andra matrial som man kan använda ? som är lagliga
Senast redigerat av GTCOUPE (19 mars 2011)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

SKÅNING
1 215 Inlägg
19 mars 2011
#43
Ja upp med en projekt tråd, alltid kul att se byggen på dessa bilar

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

692 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#44
här är min projekt tråd på denna tråd tänkte ni kanske ville ha lite bilder big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2673537

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

19 Inlägg
13 november 2011
#45
Hur mycket väger keramiska bromsar gämfört med vanliga och vad är fördelarna respektive nackdelarna?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 november 2011
#46
B-Kungen skrev:
Hur mycket väger keramiska bromsar gämfört med vanliga och vad är fördelarna respektive nackdelarna?

Man tjänar ju ett par kg, tror tom det var främst därför dom utvecklades. I sammanhanget med tunga fordon dvs.
Kanske inte lika viktigt i personbilar.

Andra fördelar; Extrem tålighet imot värme. I princip omöjliga att överhetta.
Nackdelar; DYRT! Och när dom är kalla så greppar dom nästan inte alls
Senast redigerat av LeafBox (13 november 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 624 Inlägg
15 november 2011
#47
Släng allt utan en stol, en ratt och pedaler. Sen in med en bur, så har du en lättad och stabil 140räzer!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 november 2011
#48
LeafBox skrev:
B-Kungen skrev:
Hur mycket väger keramiska bromsar gämfört med vanliga och vad är fördelarna respektive nackdelarna?

Man tjänar ju ett par kg, tror tom det var främst därför dom utvecklades. I sammanhanget med tunga fordon dvs.
Kanske inte lika viktigt i personbilar.

Andra fördelar; Extrem tålighet imot värme. I princip omöjliga att överhetta.
Nackdelar; DYRT! Och när dom är kalla så greppar dom nästan inte alls

Man blir ju av med ofjädrad vikt = en stor fördel.

Men somsagt, keramiska bromsar är ju som de är. De ska tydligen ha lite sämre "uthållighet" (vad som menas med det är jag osäker på) men vad jag vet väljer man vanliga hedliga skivor särskilt i långlopp. Och de är känsliga som f*n, en liten dutt med fälgen så kan en flisa hoppa loss och skivan är förstörd wink


19 Inlägg
17 november 2011
#49
Bensinskallen skrev:
LeafBox skrev:
B-Kungen skrev:
Hur mycket väger keramiska bromsar gämfört med vanliga och vad är fördelarna respektive nackdelarna?

Man tjänar ju ett par kg, tror tom det var främst därför dom utvecklades. I sammanhanget med tunga fordon dvs.
Kanske inte lika viktigt i personbilar.

Andra fördelar; Extrem tålighet imot värme. I princip omöjliga att överhetta.
Nackdelar; DYRT! Och när dom är kalla så greppar dom nästan inte alls

Man blir ju av med ofjädrad vikt = en stor fördel.

Men somsagt, keramiska bromsar är ju som de är. De ska tydligen ha lite sämre "uthållighet" (vad som menas med det är jag osäker på) men vad jag vet väljer man vanliga hedliga skivor särskilt i långlopp. Och de är känsliga som f*n, en liten dutt med fälgen så kan en flisa hoppa loss och skivan är förstörd wink

ok vad finns det mer man kan göra för att lätta en bil och få mindre bränsleförbrukning.

612 Inlägg
17 november 2011
#50
B-Kungen skrev:
ok vad finns det mer man kan göra för att lätta en bil och få mindre bränsleförbrukning.

Har du läst hela tråden? Inlägg nummer sjutton:

G-sson skrev:
Gå ut till bilen. Gå systematiskt igenom varenda del i bilen, fundera över vad varje del gör för jobb. När du kommit på det, fundera på om jobbet ens behöver utföras - om svaret är nej, ta bort delen. Om svaret är ja, fundera på om det går lätta delen utan att försämra funktionen, eller byta ut den till en annan lättare del som gör samma jobb.

Bränsleförbrukning sänks om man får bilen att rulla lättare (däckval, lufttryck, bromsöversyn o.s.v.), sedan får man ta en titt på motorsidan.


Sök